Modell flygplan.

Tips, frågor och allmänt snack om motorcyklar, båtmotorer, bilar m.m.
Skåning

Re: Modell flygplan.

Inlägg av Skåning »

Borde funka utmärkt med eldrift i sådana flyg idag, sett till hur hur lång flygtid det är hos drönare och de borde ha betydligt högre medelströmförbrukning än ett motsvarande flygplan.

R.C hobbyn är kul, körde själv ganska aktiv i en klubb under några år i början av 90-talet (innan jobb etc tog upp all tid) i klassen 1:10 off-road 4wd med en Kyosho Lazer ZX. F#n, det är ju 30 år sedan nu! :shock: :roll: :cry:

Redan då krävdes det ganska öppna och långa banor med rejäla raksträckor för att de med förbränningsmotorer skulle ha lägre varvtider än vad många av elbilsförarna satte varv efter varv.

Jäklar vad lärorik period och hobby det var, sett till all mekanik, teknik, el, elektronik, material, bearbetning och inte minst noggrannhet det innefattade, OM man ville nå mål. Ungefär som mopedskruvande delux, fast inom så många fler områden. :D
Andreas.
HSE

Inlägg av HSE »

Skruvade fast motorn.
E83B7CF5-02AC-427B-B490-8858D36F6365.jpeg
Frestande att starta upp den för att köra in den och justera in förgasaren. Men tändsystemet måste ju installeras och tändhatten går inte att lossa så jag måste göra ett hål nog stort för att den skall få plats att träs genom, inte med i beräkningen när jag gjorde håltagnings mallen!
HSE

Inlägg av HSE »

Min mustang modell gick i backen, strax efter start så stannade motorn och den slutade lyda sändaren :shock: Plockade upp den igen och allt fungerade :? Körde en räckvidds kontroll genom att låta motorn snurra på lågt varv och gå iväg 100 meter, inga problem. Skulle just avsluta testen när motorn stannade! Så upp på bänken och leta felorsak. Genom att bända och lirka på ledningarna för ström matningen hittade jag felet, dålig lödning av + kabeln vid kontaktstycket mot batteriet, syntes inte under krymp plasten. Mitt eget fel, jag som lödat, så bara att löda om med bättre värme.
Användarens profilbild
SG2

Inlägg av SG2 »

Tråkigt med krasch...
HSE

Inlägg av HSE »

Jo men värre om man inte hittar orsaken, så ändå bra att hitta och åtgärda den biten.
HSE

Inlägg av HSE »

Har ju blivit lat och flyger mest med el för att slippa dra med hela fältlådan de hundra meterna, bar stoppa batteri packen i fikan och ta flygplan och sändare och gå ned till fältet. Så bygger om en del gamla plan till el, gäller att få tyngd punkten rätt bara när bränsle tank och motor byts mot el motor och batteri. Senaste kärran jab byggt om:
DC4EE685-49E3-41EA-833A-1D0B45D0C1A0.jpeg
Blev ju ny installering av radioutrustning också, inte helt lätt det heller, gäller att ställa in allt rätt innan start. Så premiär för en gammal trotjänare med el drift. Blev direkt problem med höjden, höjdroder trimmen räckte inte till för att trimma ut planet och höjdrodret var känsligt! Och fort gick det, fortare än jag mindes :shock: Så efter en stund valde jag att landa för att kunna justera ut problemen. landnings hastigheten var hög så lättad när den stod på marken i ett stycke, tog bilden då... Justerat nu så nästa gång så skall det fungera bättre.
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor

Inlägg av SS440-80 »

Spännande hobby det där.
Man blir lite avundsjuk på de som är duktiga att manövrera sina plan.
Användarens profilbild
ESGEE

Inlägg av ESGEE »

Förstår hela grejen med el. Back in the days när man själv höll på var ju en riktig motor kung, dock var en del av klubben som krascha dem ganska illa
1st K50 och NV5 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 27tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
HSE

Inlägg av HSE »

Bättre radio utrustning numera, inga kristaller att hålla på med som förr med frekvens klämmor att hålla reda på. Blev cirkus en gång på fältet när vi var två som flög och trots olika frekvenser störde vi ut varandras plan så båda planen blev galna och for runt utom kontroll! Fans inge bra förklaring men hände bara en gång. Idag binder man sin mottagare till sändaren och sedan är det stör säkert.

Och jag flög bättre förr när jag tävlade och tränade, idag är jag mer Söndags flygare :D
Användarens profilbild
ESGEE

Inlägg av ESGEE »

Det är väl nåt som blivit bättre utvecklat på 35år med :D
1st K50 och NV5 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 27tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Användarens profilbild
Mixter

Inlägg av Mixter »

Är det inte som med att cykla? Det finns där nånstans bara lite rostigt.
Att landa utan krasch är ju ändå ett plus slider_score.gif
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!
HSE

Inlägg av HSE »

Jo exakt som att lära sig cykla, när väl reflexerna sitter där i ryggmärgen så går det automatiskt. Man hinner ju inte tänka när planet kommer mot en vid landning och höger på spakarna är vänster på planet medan höger är höger när planet passerar en så man ser det bakifrån. Fanns en kille på fältet som löste det genom att hela tiden vända sig om så han stod i samma riktning so planet flög, blev mycket tittande över axeln för honom :) Vi andra övade så det satt i ryggmärgen.
HSE

Inlägg av HSE »

Ny flygning med den kärran i dag, testade roller, looping och spinn, flög tyvärr inte bra tycks vara baktung. Jag har svårt att veta var tyngdpunkten skall var p.g. av vingarnas pilform, därav att jag måste prova i luften. Men värre, två flygningar har resulterat i två brutna propeller blad vid landningarna, det då frigången till marken är liten och landnings stället i nosen fjädrar vid sättningen mot marken. Med en kolvmotor skruvar man ju dit propellern så den står vågrät med kolven i nedre läget, sedan stannar man motorn innan planet tar mark och då stannar ju propellern i vågrätt läge. Elmotorn har ju inget motsvarade läge där den alltid stoppar, istället får fartvinden den att röra lite på sig fats strömmen är av. Så får bli byte tillbaka till kolvmotor för den kärran. Men roligt att testa :)
HSE

Inlägg av HSE »

Dåligt väder med regn och rusk så jag tog fram T 28 vingen igen.
54F32C2E-ADE9-4DFB-A92B-D168226CD6C8.jpeg
414DFA93-F663-4D97-BC21-67E1F9BD9048.jpeg
Skev roder kontrollen kan klara sig med ett servo för det löper bra trots alla stag och leder i vingen. Landnings stället går ju ganska rakt mellan servot och enheterna så med en del modifiering så blir det ett servo där också. Men klaffarna är hopplöst att få ordning på så där får jag operera in ett servo på varje sida och plocka bort alla stötstänger och leder som sitter där nu. Sedan kan jobbet att klä vingen starta. Nåt åt till så kanske den blir klar :)
HSE

Inlägg av HSE »

Bakgrunden till denna maskin är lite speciell, jag skänkte lite grejor till en lokal välgörenhets affär och såg då att de fått en en färdigbyggd RC kärra med 6 servo och elmotor på plats och jag kollade när de hade öppet nästa gång och hittade planet på leksaks avdelningen för 75 sek! Högg den och bar ut den när den dam utanför hejdade mig och började prata, visade sig att hon var fru till en modellflygare jag inte träffat på 30 år. Kul att höra att han fortfarande var igång och tävlade än. Sista gången jag såg honom var ju när jag köpte en byggsats till en stor Cap 21 av honom, den står fortfarande halvfärdig hos mig då nya plikter på jobbet tog för mycket tid så den blev stående innan den blev färdig. Jag har tittat lite på den några gånger sista tiden men inte kommit till skott.

Men 75 kronors modellen flyger jag en del, efter lite justeringar och trimning flyger den hyfsat men
lite trög och tung i luften, är inte så lätt att landa, glider hur länge som helst i hög fart om man inte tar ut klaffarna, problemet är att fulla klaffar skickar upp nosen så det blir problem om man tar ut dem för tidigt så jag landar med halva klaffutslag för att ta ut fulla klaffar innan sättning. Men det sista får jag sällan till, reglaget sitter ovanför vänstra spaken som jag styr motor pådraget och sidorodret med undet landningen och andra handen är upptagen med höjd och skev så komma åt att peta in full klaff när båda händerna redan är upptagna är inte lätt! Och det fungerar ju hyfsat med halva klaff utslaget så mest att det irriterar mig...
7A71477C-61BB-4C4B-8757-BD5B603D1BE4.jpeg
Skriv svar