Hjälmar

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
Nikke

Inlägg av Nikke »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Är det nån här eller vet nån som åkt dit på att hjälmen inte varit godtjänd?

Har själv mött polisen på en gammal moped utan hjälm, de stoppade mig inte ens,
det var en testkörning det var därför jag var utan. <!-- </EdIndex> --></div>
Oldtimer

Inlägg av Oldtimer »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Nikke skrev:Är det nån här eller vet nån som åkt dit på att hjälmen inte varit godtjänd?

Har själv mött polisen på en gammal moped utan hjälm, de stoppade mig inte ens,
det var en testkörning det var därför jag var utan.
1980 jobbade jag på lantmäteriet och åkte ofta omkring på en lastmoppe. Då hade jag kommunens brandgula plasthjälm på huvudet. Polisen såg mig många gånger, men stoppade mig aldrig. Men jag undrar om det verkligen var lagligt?

/Oldtimer <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Är hjälmen en gång swemo godkänd så är den det för alltid. Vi köra bara med godkända hjälmar.
Men visst är det dumdristigt att inte ha bra modern hjälm. Även om jag kör säkert så kan jag inte garantera att bilisterna gör det. Det är många gånger de kört ut framför mig t.o.m mitt i rondeller så att olyckan varit väldigt nära.
Även de bästa hjälmarna som är tillverkade idag har skal som spricker vid okollision i ca 20km/h. Det är vaderingen som som ska ta smällen, glasfibret spricker alltid. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
monark 50s

Inlägg av monark 50s »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->BildOmlackad Nolan! Grymt 8) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
bryggaren

Inlägg av bryggaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Någon som har tips på en modern GODKÄND hjälm med rätta stuket, typ vurpollon? <!-- </EdIndex> --></div>
2takt68

Inlägg av 2takt68 »

bryggaren skrev:Någon som har tips på en modern GODKÄND hjälm med rätta stuket, typ vurpollon?
Finns inga godkända moderna vurpollon vad jag vet eller? 8) <!-- </EdIndex> --></div>
Amstaff_Loco

Inlägg av Amstaff_Loco »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Japp då slog man precis till på den här så nu blir de inge mer Bakåtslick-i-vind-hår-modell längre :D

Jag e sketa nöjd ! Säkert inte den säkraste men den kanske kan rädda mitt liv ändå vem vet, man får la prova :shock: :D

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

flora skrev:Jag tycker absolut man ska ha hjälm vår grannes kille på 15 års var ute för en riktigt otäck olycka somras och hade han inte haft hjälm hade han inte överlevt, det var en bil som körde ut precis framför honom så han fick tvärnita varpå ha körde på en hög trottoar och det blev tvär stopp.
Han hade en crosshjälm och det så kallade tandskyddet krossade hans underkäke och slog ut alla hans tänder, ambulans pesonalen hittade inte alla tänderna utan det visade sig att dom satt uppe i gommen.
Tänk er själva att vara 15år utan en egen tand i munnen och tvingas ha protes tills han slutat växa i 18 års åldern och kan få ett implantat.
Det har kostat honom 5 operationer att få käken normal, så resonemanget om att inte använda hjälm är helt idiotiskt.
Ja det är riktigt tråkigt när sådant inträffar å man kan aldrig ha tillräckligt med skydd för att var säker. Självklart tvingade även jag min 15åring att ha godkänd hjälm när han körde sin eu-moppe man vet ju hur dom kommer på bakhjulet. I mitt påstående syftade jag endast på mig själv å på hur jag kör samt hjälmen som jag använder. Men om vi säger så här.. den killen var 15 (reaktionsförmåga) å körde säkert på bilvägen inte på cykelbana. Kanske hade han en modern moppe med lite strypningar borttagna eller rentav en eu-moppe med mikroskopiska hjul i 45blås på lite sand. Å hade han haft en potthjälm hade den ju inte skyddat honom ett skit (han hade som sagt lika gärna kunnat vara utan hjälm) Dessutom hade denna olycka lika gärna kunnat inträffat på rullskidor inlines eller cykel. Det jag menar är att om man vill åka gammelmoppe som jag gör dvs tidsenligt klädd med rätt attribut å i den hastigheten som jag kör så kan man lika gärna köra med pälsmössa för vem ramlar helt uppochned på huvudet... för på sidorna har ju bara potthjälmen precis som en pälsmössa "skinnlappar". Å egentligen spelar det ju ingen större roll om en öppen potthjälm är godkänd eller ej dom är ju kass iaf. nä ska man skydda huvudet är det det en godkänd integralhjälm som gäller. annars kan man lika gärna ha en keps.. <!-- </EdIndex> --></div>
Grannen

Inlägg av Grannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hjälm gör ju bara att man ser puckad ut när man kommer farandes i 30 knyck :D <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Davida har godkända "vurpollon". Tror att den billigaste kostar 2500-3000kr. De finns att köpa i Umeå på Two Wheels i alla fall.
Kolla på Davidas hemsida: http://www.davida.co.uk/category.php?id=helmets

Vilka snygga hjälmar Amstaff_loco & Monark 50s! <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
G-son

Inlägg av G-son »

dr.novolette skrev:....å körde säkert på bilvägen inte på cykelbana...
EU-mopeder får ju inte ens köras på cykelbana, dom är hänvisade till vägen ihop med alla andra kamikazepiloter.

Personligen används en integralhjälm, skönt med lite skydd mot väder, vind och självmordsbenägna insekter. (Men då är snittfarten en aning över 30 också, och mopeden av den typ som kallas plastmoppe på detta forum...) <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ja självklart ! Men jag pratade ju om en vanlig moped som man kör på cykelbanan eftersom han var 15 år å tillade sen om han nu inte körde eu-moppe för då "körde han säkert på bilvägen inte på cykelbana"
jag kanske utryckte mig lite oklart :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
bryggaren

Inlägg av bryggaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->EU-moped klass 2 (25 km/h) samt gammelmoppen (30 km/h) ska väl köra på cykelbana om sådan finns?
Eu-moped klass 1 (45 km/h) får inte köra där, eller? :roll:
G-son skrev:
dr.novolette skrev:....å körde säkert på bilvägen inte på cykelbana...
EU-mopeder får ju inte ens köras på cykelbana, dom är hänvisade till vägen ihop med alla andra kamikazepiloter.

Personligen används en integralhjälm, skönt med lite skydd mot väder, vind och självmordsbenägna insekter. (Men då är snittfarten en aning över 30 också, och mopeden av den typ som kallas plastmoppe på detta forum...)
<!-- </EdIndex> --></div>
G-son

Inlägg av G-son »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Japp, helt rätt. Även jag var otydlig, jag sa inte att det gällde EU45... <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
bryggaren

Inlägg av bryggaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Även solen har fläckar... :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar