Mitt ”hittills” mest lyckade E-Type bygge.

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Användarens profilbild
DeMiAnd92
Inlägg: 34
Blev medlem: 23 jan 2025, 21:30
Ort: Kungsbacka kommun

Re: Mitt ”hittills” mest lyckade E-Type bygge.

Inlägg av DeMiAnd92 »

Tack.
Ja jag har kört med athena 80cc på storsachs på en tidigare e-type och den gick riktigt bra.
Men först ska jag då upp denna 50cc i 100km/h innan jag plockar av den, fast det är ju fränt att åka 50cc i dagens läge när ALLA andra åker ”big bore” nuförtiden, haha. Så vi får la se vad som sker.
Måste dock bli något special isåfall, för vill fortfarande ha solfjäder-topp. Och då tänker jag inte bara smacka på en vanlig Athena eller Polini 80cc för deras topplock är då jävla fula. Så ja? Vi får se vad som sker!
Crescent E-Type -73. Sachs 50S 50cc 6speed
Crescent E-type -73. 60cc 4speed
Användarens profilbild
SG2
Inlägg: 172
Blev medlem: 24 nov 2022, 15:55
Ort: Uppsala

Re: Mitt ”hittills” mest lyckade E-Type bygge.

Inlägg av SG2 »

kan man köpa 80cc cylinder till 4 växlad sachs?
Användarens profilbild
DeMiAnd92
Inlägg: 34
Blev medlem: 23 jan 2025, 21:30
Ort: Kungsbacka kommun

Re: Mitt ”hittills” mest lyckade E-Type bygge.

Inlägg av DeMiAnd92 »

Inte om det är en ”vanlig” sachs. Du måste ha ett såkallat ”EKF” block med större bultdelning.
Crescent E-Type -73. Sachs 50S 50cc 6speed
Crescent E-type -73. 60cc 4speed
Användarens profilbild
ESGEE
Inlägg: 1720
Blev medlem: 10 jul 2020, 17:30
Ort: Heby

Re: Mitt ”hittills” mest lyckade E-Type bygge.

Inlägg av ESGEE »

Har EKF som måste isär för läcker olja så det räcker. Eftersom det diskuteras, hur ser man om det är stor bultdelning?
1st K50 och NV5 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 27tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Användarens profilbild
DeMiAnd92
Inlägg: 34
Blev medlem: 23 jan 2025, 21:30
Ort: Kungsbacka kommun

Re: Mitt ”hittills” mest lyckade E-Type bygge.

Inlägg av DeMiAnd92 »

Ett tränat öga kan se skillnanden mellan ett vanligt ”svensksålt” sachs 3/4vxl block och ett ekf-block.

Ekf har större kanaler vid cylinder-foten och sedan större bultdelning för pinnbultarna.
Bilagor
IMG_6205.png
IMG_6204.png
Crescent E-Type -73. Sachs 50S 50cc 6speed
Crescent E-type -73. 60cc 4speed
Användarens profilbild
SG2
Inlägg: 172
Blev medlem: 24 nov 2022, 15:55
Ort: Uppsala

Re: Mitt ”hittills” mest lyckade E-Type bygge.

Inlägg av SG2 »

intressant
Användarens profilbild
DeMiAnd92
Inlägg: 34
Blev medlem: 23 jan 2025, 21:30
Ort: Kungsbacka kommun

Re: Mitt ”hittills” mest lyckade E-Type bygge.

Inlägg av DeMiAnd92 »

Så vill du ha en ”vanlig” sachsmotor i din moped med 80cc är EKF-block valet. Men vill du 5 eller tillochmed 6!! Växlar så är det en ”storsachs” som gäller, med drev på höger sida, bajtigare koppling m.m!
Crescent E-Type -73. Sachs 50S 50cc 6speed
Crescent E-type -73. 60cc 4speed
Mumkas
Inlägg: 237
Blev medlem: 07 aug 2021, 15:18
Ort: Lidingö

Re: Mitt ”hittills” mest lyckade E-Type bygge.

Inlägg av Mumkas »

DeMiAnd92 skrev: 04 feb 2025, 11:00 Så vill du ha en ”vanlig” sachsmotor i din moped med 80cc är EKF-block valet. Men vill du 5 eller tillochmed 6!! Växlar så är det en ”storsachs” som gäller, med drev på höger sida, bajtigare koppling m.m!
Storsachsarna verkar trevliga och är väl vad som behövs om man vill kunna bråka seriöst med vässade Zundapp och Kreidler? Oavsett hatten av för din E-Type. :D

Som tur är finns ju bättre kopplingar från FP till KFS, EKF etc. men de kostar ju på. Blev det till bägge mina KS/KFS ändå och det har funkat bra.
Apollo 8037, klenstummis
Användarens profilbild
DeMiAnd92
Inlägg: 34
Blev medlem: 23 jan 2025, 21:30
Ort: Kungsbacka kommun

Re: Mitt ”hittills” mest lyckade E-Type bygge.

Inlägg av DeMiAnd92 »

Mumkas skrev: 04 feb 2025, 16:53
DeMiAnd92 skrev: 04 feb 2025, 11:00 Så vill du ha en ”vanlig” sachsmotor i din moped med 80cc är EKF-block valet. Men vill du 5 eller tillochmed 6!! Växlar så är det en ”storsachs” som gäller, med drev på höger sida, bajtigare koppling m.m!
Storsachsarna verkar trevliga och är väl vad som behövs om man vill kunna bråka seriöst med vässade Zundapp och Kreidler? Oavsett hatten av för din E-Type. :D

Som tur är finns ju bättre kopplingar från FP till KFS, EKF etc. men de kostar ju på. Blev det till bägge mina KS/KFS ändå och det har funkat bra.
Ja det finns en del bra vassa StorSachsar har jag sett.
Tack så mycket, kul med positiv respons på ens bygge!

Ja nuförtiden finns det mycket godis till dom flesta motorer så dom ska palla med lite mer än en 1hk haha
Crescent E-Type -73. Sachs 50S 50cc 6speed
Crescent E-type -73. 60cc 4speed
Användarens profilbild
ESGEE
Inlägg: 1720
Blev medlem: 10 jul 2020, 17:30
Ort: Heby

Re: Mitt ”hittills” mest lyckade E-Type bygge.

Inlägg av ESGEE »

Är jätte kul och se och lära om det, man blir ju lite frestad min otäta EKF :D
1st K50 och NV5 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 27tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Användarens profilbild
DeMiAnd92
Inlägg: 34
Blev medlem: 23 jan 2025, 21:30
Ort: Kungsbacka kommun

Re: Mitt ”hittills” mest lyckade E-Type bygge.

Inlägg av DeMiAnd92 »

ESGEE skrev: 04 feb 2025, 20:42 Är jätte kul och se och lära om det, man blir ju lite frestad min otäta EKF :D
Investera i en renoverings-sats, lite värre koppling och ett athena 80cc kit m.m.
Och häng i den i en lämplig ram sen!
Crescent E-Type -73. Sachs 50S 50cc 6speed
Crescent E-type -73. 60cc 4speed
Användarens profilbild
ESGEE
Inlägg: 1720
Blev medlem: 10 jul 2020, 17:30
Ort: Heby

Re: Mitt ”hittills” mest lyckade E-Type bygge.

Inlägg av ESGEE »

Blir till min E-type i såna fall, skulle haft min EKF till den, den kan ej hålla olja alls, dock startar den på startgas. Vad kan man använda ifrån en original EKF?
1st K50 och NV5 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 27tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Användarens profilbild
DeMiAnd92
Inlägg: 34
Blev medlem: 23 jan 2025, 21:30
Ort: Kungsbacka kommun

Re: Mitt ”hittills” mest lyckade E-Type bygge.

Inlägg av DeMiAnd92 »

ESGEE skrev: 05 feb 2025, 08:00 Blir till min E-type i såna fall, skulle haft min EKF till den, den kan ej hålla olja alls, dock startar den på startgas. Vad kan man använda ifrån en original EKF?
Du kan ju använda vevparti (44mm slag), växellåda osv? Sen beror det ju på vad för skick motorn är i övrigt och vad du vill trimma din motor med? Men koppling får du nog uppgradera.

Men köp en renoverings-sats och byt alla packningar/pack-boxar.
Crescent E-Type -73. Sachs 50S 50cc 6speed
Crescent E-type -73. 60cc 4speed
Användarens profilbild
ESGEE
Inlägg: 1720
Blev medlem: 10 jul 2020, 17:30
Ort: Heby

Re: Mitt ”hittills” mest lyckade E-Type bygge.

Inlägg av ESGEE »

Sitter 60cc på den nu, vet ej vad som sitter i förrän jag river den. Packningen mellan halver är dålig, dålig bottenplugg och alla packboxar. Ser fin ut en behöver jobb.
1st K50 och NV5 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 27tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Användarens profilbild
DeMiAnd92
Inlägg: 34
Blev medlem: 23 jan 2025, 21:30
Ort: Kungsbacka kommun

Re: Mitt ”hittills” mest lyckade E-Type bygge.

Inlägg av DeMiAnd92 »

ESGEE skrev: 05 feb 2025, 08:48 Sitter 60cc på den nu, vet ej vad som sitter i förrän jag river den. Packningen mellan halver är dålig, dålig bottenplugg och alla packboxar. Ser fin ut en behöver jobb.
Ja det är några månader kvar tills våren. Bara riva och renovera upp den!
Crescent E-Type -73. Sachs 50S 50cc 6speed
Crescent E-type -73. 60cc 4speed
Skriv svar