Sida 2 av 3

Re: Mitt ”hittills” mest lyckade E-Type bygge.

Postat: 29 jan 2025, 06:15
av DeMiAnd92
Tack.
Ja jag har kört med athena 80cc på storsachs på en tidigare e-type och den gick riktigt bra.
Men först ska jag då upp denna 50cc i 100km/h innan jag plockar av den, fast det är ju fränt att åka 50cc i dagens läge när ALLA andra åker ”big bore” nuförtiden, haha. Så vi får la se vad som sker.
Måste dock bli något special isåfall, för vill fortfarande ha solfjäder-topp. Och då tänker jag inte bara smacka på en vanlig Athena eller Polini 80cc för deras topplock är då jävla fula. Så ja? Vi får se vad som sker!

Re: Mitt ”hittills” mest lyckade E-Type bygge.

Postat: 29 jan 2025, 09:48
av SG2
kan man köpa 80cc cylinder till 4 växlad sachs?

Re: Mitt ”hittills” mest lyckade E-Type bygge.

Postat: 29 jan 2025, 09:59
av DeMiAnd92
Inte om det är en ”vanlig” sachs. Du måste ha ett såkallat ”EKF” block med större bultdelning.

Re: Mitt ”hittills” mest lyckade E-Type bygge.

Postat: 29 jan 2025, 10:30
av ESGEE
Har EKF som måste isär för läcker olja så det räcker. Eftersom det diskuteras, hur ser man om det är stor bultdelning?

Re: Mitt ”hittills” mest lyckade E-Type bygge.

Postat: 29 jan 2025, 10:40
av DeMiAnd92
Ett tränat öga kan se skillnanden mellan ett vanligt ”svensksålt” sachs 3/4vxl block och ett ekf-block.

Ekf har större kanaler vid cylinder-foten och sedan större bultdelning för pinnbultarna.

Re: Mitt ”hittills” mest lyckade E-Type bygge.

Postat: 31 jan 2025, 23:16
av SG2
intressant

Re: Mitt ”hittills” mest lyckade E-Type bygge.

Postat: 04 feb 2025, 11:00
av DeMiAnd92
Så vill du ha en ”vanlig” sachsmotor i din moped med 80cc är EKF-block valet. Men vill du 5 eller tillochmed 6!! Växlar så är det en ”storsachs” som gäller, med drev på höger sida, bajtigare koppling m.m!

Re: Mitt ”hittills” mest lyckade E-Type bygge.

Postat: 04 feb 2025, 16:53
av Mumkas
DeMiAnd92 skrev: 04 feb 2025, 11:00 Så vill du ha en ”vanlig” sachsmotor i din moped med 80cc är EKF-block valet. Men vill du 5 eller tillochmed 6!! Växlar så är det en ”storsachs” som gäller, med drev på höger sida, bajtigare koppling m.m!
Storsachsarna verkar trevliga och är väl vad som behövs om man vill kunna bråka seriöst med vässade Zundapp och Kreidler? Oavsett hatten av för din E-Type. :D

Som tur är finns ju bättre kopplingar från FP till KFS, EKF etc. men de kostar ju på. Blev det till bägge mina KS/KFS ändå och det har funkat bra.

Re: Mitt ”hittills” mest lyckade E-Type bygge.

Postat: 04 feb 2025, 18:15
av DeMiAnd92
Mumkas skrev: 04 feb 2025, 16:53
DeMiAnd92 skrev: 04 feb 2025, 11:00 Så vill du ha en ”vanlig” sachsmotor i din moped med 80cc är EKF-block valet. Men vill du 5 eller tillochmed 6!! Växlar så är det en ”storsachs” som gäller, med drev på höger sida, bajtigare koppling m.m!
Storsachsarna verkar trevliga och är väl vad som behövs om man vill kunna bråka seriöst med vässade Zundapp och Kreidler? Oavsett hatten av för din E-Type. :D

Som tur är finns ju bättre kopplingar från FP till KFS, EKF etc. men de kostar ju på. Blev det till bägge mina KS/KFS ändå och det har funkat bra.
Ja det finns en del bra vassa StorSachsar har jag sett.
Tack så mycket, kul med positiv respons på ens bygge!

Ja nuförtiden finns det mycket godis till dom flesta motorer så dom ska palla med lite mer än en 1hk haha

Re: Mitt ”hittills” mest lyckade E-Type bygge.

Postat: 04 feb 2025, 20:42
av ESGEE
Är jätte kul och se och lära om det, man blir ju lite frestad min otäta EKF :D

Re: Mitt ”hittills” mest lyckade E-Type bygge.

Postat: 05 feb 2025, 06:23
av DeMiAnd92
ESGEE skrev: 04 feb 2025, 20:42 Är jätte kul och se och lära om det, man blir ju lite frestad min otäta EKF :D
Investera i en renoverings-sats, lite värre koppling och ett athena 80cc kit m.m.
Och häng i den i en lämplig ram sen!

Re: Mitt ”hittills” mest lyckade E-Type bygge.

Postat: 05 feb 2025, 08:00
av ESGEE
Blir till min E-type i såna fall, skulle haft min EKF till den, den kan ej hålla olja alls, dock startar den på startgas. Vad kan man använda ifrån en original EKF?

Re: Mitt ”hittills” mest lyckade E-Type bygge.

Postat: 05 feb 2025, 08:39
av DeMiAnd92
ESGEE skrev: 05 feb 2025, 08:00 Blir till min E-type i såna fall, skulle haft min EKF till den, den kan ej hålla olja alls, dock startar den på startgas. Vad kan man använda ifrån en original EKF?
Du kan ju använda vevparti (44mm slag), växellåda osv? Sen beror det ju på vad för skick motorn är i övrigt och vad du vill trimma din motor med? Men koppling får du nog uppgradera.

Men köp en renoverings-sats och byt alla packningar/pack-boxar.

Re: Mitt ”hittills” mest lyckade E-Type bygge.

Postat: 05 feb 2025, 08:48
av ESGEE
Sitter 60cc på den nu, vet ej vad som sitter i förrän jag river den. Packningen mellan halver är dålig, dålig bottenplugg och alla packboxar. Ser fin ut en behöver jobb.

Re: Mitt ”hittills” mest lyckade E-Type bygge.

Postat: 05 feb 2025, 09:20
av DeMiAnd92
ESGEE skrev: 05 feb 2025, 08:48 Sitter 60cc på den nu, vet ej vad som sitter i förrän jag river den. Packningen mellan halver är dålig, dålig bottenplugg och alla packboxar. Ser fin ut en behöver jobb.
Ja det är några månader kvar tills våren. Bara riva och renovera upp den!