återregistrera....
-
- Forumsponsor
Re: återregistrera....
Jupp sitter ju en något bucklig tjingtjong bensintank från en 90-tals kineskopia tillfälligt lånad och på nu.
Borra nytt hål fär infästning baktill och putsa bort lite metall från bakre fästet för få dit sadeln igen.
Men lugn ska tillbaks till original tank vart de lider..
Däremot kommer jag lackera den gul precis som den jag själv hade när jag vart nio år... Hade ju exakt en sån här 78a som nioåring med blinkers och denna typ av växelpedal.
Dock denna jag fått tag i är ju en 76a kommer få likadan växelpedal däremot blir de ingen blinkers.
Filosofin färre prylar ger mindre som krånglar är min melodi...
Denna "pirattank" vart lätt att montera fick satt slangstumpar som förlängde ut tankgummin någon cm.Borra nytt hål fär infästning baktill och putsa bort lite metall från bakre fästet för få dit sadeln igen.
Men lugn ska tillbaks till original tank vart de lider..
Däremot kommer jag lackera den gul precis som den jag själv hade när jag vart nio år... Hade ju exakt en sån här 78a som nioåring med blinkers och denna typ av växelpedal.
Dock denna jag fått tag i är ju en 76a kommer få likadan växelpedal däremot blir de ingen blinkers.
Filosofin färre prylar ger mindre som krånglar är min melodi...
-
- Forumsponsor
Nä fy fan jobbade långt in i natten och morgon med få loss fälgsidor från däcket.
Men får inse mig besegrad av en 8"" splittfälg. Rasslar så mycket rost från fälgens insida
Att de troligen ändå inte går att rädda fälgarna. O nu när däck visserligen ser fina ut men fått
så mycket övervåld av slag och skruvstäd tillsammans med hög ålder ändå ingen ide ge sig på att
behålla dem.
Så länge blir det en ful före detta krom fälg lånad däck o slang. Vid renovering får vi se
om de behövs en eller två nya fälgar att lägga på inköpslistan... Nu i alla fall en kaffe innan montera ditt framdäcket igen...
Men får inse mig besegrad av en 8"" splittfälg. Rasslar så mycket rost från fälgens insida
Att de troligen ändå inte går att rädda fälgarna. O nu när däck visserligen ser fina ut men fått
så mycket övervåld av slag och skruvstäd tillsammans med hög ålder ändå ingen ide ge sig på att
behålla dem.
Så länge blir det en ful före detta krom fälg lånad däck o slang. Vid renovering får vi se
om de behövs en eller två nya fälgar att lägga på inköpslistan... Nu i alla fall en kaffe innan montera ditt framdäcket igen...
-
- Forumsponsor
Så får de bli!
Fin på insidan är alltid bättre än fin på utsidan när de kommer till fälgar!! Gjorde en snabbt kik och nya men 8a:håls fälgar finns köpa för typ 900kr st..
De klart lägg till nya däck slang lite skruv o lack till nav o typ allt i krom så inser jag den kommer kosta
när de blir renoveringsdags på riktigt..
Men för nu fungerar ful fälg men luft i däck och möjlighet ha lite kul med den
som tillräckligt... En bit kvar dit men bara en planerat dags arbete så känns nära nu...
Å första maj rally på Monkey högst troligt..
Fin på insidan är alltid bättre än fin på utsidan när de kommer till fälgar!! Gjorde en snabbt kik och nya men 8a:håls fälgar finns köpa för typ 900kr st..
De klart lägg till nya däck slang lite skruv o lack till nav o typ allt i krom så inser jag den kommer kosta
när de blir renoveringsdags på riktigt..
Men för nu fungerar ful fälg men luft i däck och möjlighet ha lite kul med den
som tillräckligt... En bit kvar dit men bara en planerat dags arbete så känns nära nu...
Å första maj rally på Monkey högst troligt..
-
- Forumsponsor
Tappade gnistan både jag och monkeyn vart egentligen "färdig" och den ville inte starta längre..
Testade byta tändhatt hjälpte inte får se om jag orkar trassla med detta i kväll..
Har ju jobbat med grabbens moped och lackerat parallellt med Monkeyn..
Hinner just nu inte mer i alla fall.. Städning på G får se hur mycket tid och ork de blir i dag eller veckan.
Men känns bra mörkt på en gång en solig dag..
Mest sur ännu inte hunnit köra den då punkteringen satt stopp för de...
Testade byta tändhatt hjälpte inte får se om jag orkar trassla med detta i kväll..
Har ju jobbat med grabbens moped och lackerat parallellt med Monkeyn..
Hinner just nu inte mer i alla fall.. Städning på G får se hur mycket tid och ork de blir i dag eller veckan.
Men känns bra mörkt på en gång en solig dag..
Mest sur ännu inte hunnit köra den då punkteringen satt stopp för de...
-
- Forumsponsor
Tja testat ett par tändspolar utan framgång, nytt stift tändkabel justerat o filat brytare...
Men fortfarande ingen gnista har inte rätt modell av avdragare så kondensatorn kan ja inte byta...
Återstår beställt nytt tändstift tändspole kondensator brytare tändhatt o rätt modell avdragare samt ett tändningslås...
Tycker jag täckt in alla möjligheter (tändlåset är trasigt går inte vrida och nyckeln sitter där den sitter så lika bra byta)
Men fortfarande ingen gnista har inte rätt modell av avdragare så kondensatorn kan ja inte byta...
Återstår beställt nytt tändstift tändspole kondensator brytare tändhatt o rätt modell avdragare samt ett tändningslås...
Tycker jag täckt in alla möjligheter (tändlåset är trasigt går inte vrida och nyckeln sitter där den sitter så lika bra byta)
-
- Forumsponsor
Två överraskningar idag... Grabben själv skruvat ihop sin Yamaha....
Vart väl riktigt bra och nöjd tills..... jag insåg klappat igen sadeln utan montera låsvire...
Kan säga stabila lås på dem helt omöjliga nå var de också.
Slutade med köp av en beg sadel på Ebay för 900kr o en trasig kåpa att laga och lackera om igen...
Överraskning två ingen egentlig överraskning men snabbt levererat..
tändlås och tänddelar och rätt modell av svänghjulsavdragare till monkeyn... Jaja en kåpa att fixa till grabben + väntetid från Italien på sadel bör finnas tid
till hinna med få igång monkeyn + dt:n som grabben ville köra...
Vart väl riktigt bra och nöjd tills..... jag insåg klappat igen sadeln utan montera låsvire...
Kan säga stabila lås på dem helt omöjliga nå var de också.
Slutade med köp av en beg sadel på Ebay för 900kr o en trasig kåpa att laga och lackera om igen...
Överraskning två ingen egentlig överraskning men snabbt levererat..
tändlås och tänddelar och rätt modell av svänghjulsavdragare till monkeyn... Jaja en kåpa att fixa till grabben + väntetid från Italien på sadel bör finnas tid
till hinna med få igång monkeyn + dt:n som grabben ville köra...
Beklagar
Därför man är nöjd att grabbarna har lämnat moppe ålder, laga sönderkört, sönder meckat(pinbult avgas nr one, förgasare pin nr 2) , vad gör man ej sina barn.

1st K50 och NV5 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 27tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
-
- Forumsponsor
Ikväll skulle man denna lill-lördag firat med en öl...
Men fick bli en kvällskaffe i stället...
Kåpan fixad på grabbens återstår bara spackel slip och lack.. Sadeln på väg från Italien också.
Men störst seger vart på monkeyn.
Fick på de nya tändlåset nu vart inte de exakt lika satt utöver de 6 kablarna i sticket ytterligare en vit en gul och en brun kabel i de gamla låset.
Medans de nya låset bara hade en extra vit.. Nu visade sig vit och gul vara samma sak så splittade upp den vita kabeln i en gul och vit.
Den bruna vart jag mer kliande i huvudet utav fick spräcka upp låset och försöka mig på förstå funktionen..
Inte 100 säker men i alla fall till 90% eller så överygad att den extra bruna är samma sak som den bruna
i kabelsticket så lödde på en extra tarm där. Men innan den kopplas in försöka forska fram korrekt elschema. Monterade på ny tändspole visserligen till en Honda C50 men skit samma behövdes bara ett nytt borrhål.
Sen en ny tändhatt på den och ett nytt stift. Sen vart gnistan återfunnen blå och grann också.
Satt ju två nycklar i tändlåset såg att de var olika form på dem så testade och nyckel 2 passade i styrlås och de
fungerade också. Visst rostig och ful men går den inte putsa till så i alla fall en nyckel att göra en kopia på. Sen skvallrade nyckelringen att Monkeyn sålts eller servats på/av Motorfirman Åke Ahlquist Göteborg.
Sånt är ju alltid lite kul veta.
Morgondagens trassel utöver grabbens kåpa får bli skruva ihop Monkeyn och modifiera förgasaren.
Förgasaren rätt slut läcker konstant ur tömningen för koppen (nu pluggad) men saknar helt styrklack för trotteln också.
Visst tänker byta men först en snabb tillfällig lösning. Som får bli borra ogänga för en m3 skruv som filats till som en
ny spårklack i änden tänkte jag.
99% säker att styrklacken av formen av trotteln ska sitta rakt åt höger. Men ska försöka få reda på säkert
innan de borras i trottelhuset. Men nu 100% övertygad att de äntligen kan bli lite provkörning i helgen... Mest ihop och lite modifiering av den gamla förgasaren känns på inget vis som en omöjlig uppgift..
Men fick bli en kvällskaffe i stället...
Kåpan fixad på grabbens återstår bara spackel slip och lack.. Sadeln på väg från Italien också.
Men störst seger vart på monkeyn.
Fick på de nya tändlåset nu vart inte de exakt lika satt utöver de 6 kablarna i sticket ytterligare en vit en gul och en brun kabel i de gamla låset.
Medans de nya låset bara hade en extra vit.. Nu visade sig vit och gul vara samma sak så splittade upp den vita kabeln i en gul och vit.
Den bruna vart jag mer kliande i huvudet utav fick spräcka upp låset och försöka mig på förstå funktionen..
Inte 100 säker men i alla fall till 90% eller så överygad att den extra bruna är samma sak som den bruna
i kabelsticket så lödde på en extra tarm där. Men innan den kopplas in försöka forska fram korrekt elschema. Monterade på ny tändspole visserligen till en Honda C50 men skit samma behövdes bara ett nytt borrhål.
Sen en ny tändhatt på den och ett nytt stift. Sen vart gnistan återfunnen blå och grann också.
Satt ju två nycklar i tändlåset såg att de var olika form på dem så testade och nyckel 2 passade i styrlås och de
fungerade också. Visst rostig och ful men går den inte putsa till så i alla fall en nyckel att göra en kopia på. Sen skvallrade nyckelringen att Monkeyn sålts eller servats på/av Motorfirman Åke Ahlquist Göteborg.
Sånt är ju alltid lite kul veta.
Morgondagens trassel utöver grabbens kåpa får bli skruva ihop Monkeyn och modifiera förgasaren.
Förgasaren rätt slut läcker konstant ur tömningen för koppen (nu pluggad) men saknar helt styrklack för trotteln också.
Visst tänker byta men först en snabb tillfällig lösning. Som får bli borra ogänga för en m3 skruv som filats till som en
ny spårklack i änden tänkte jag.
99% säker att styrklacken av formen av trotteln ska sitta rakt åt höger. Men ska försöka få reda på säkert
innan de borras i trottelhuset. Men nu 100% övertygad att de äntligen kan bli lite provkörning i helgen... Mest ihop och lite modifiering av den gamla förgasaren känns på inget vis som en omöjlig uppgift..
-
- Forumsponsor
Så ja snart helg ju och som jag förstod det skulle de kanske till och med
finnas en risk för sol... Inte värme men sol är ju i alla fall halvvägs.
O troligen bara snöfall och ösregn som kan hindra mig från lite provkörning i helgen...
Tog mig i alla fall några minuter och fixade till en styrklack för trotteln... Borrade helt enkelt ett litet hål i trottelhuset o gängade dit en M3
skruv som filats till lite i änden.. Skruvades in lagom och säkrades med en mutter.
Lär i alla fall duga som en tillfällig lösning och hindra trotteln från vrida sig
vilken är huvudsaken.
Sen saknades ett luftfilter så en brödkniv o en tvättsvamp som skivades en centimeter-tjock
skiva som rundklipptes får duga... Nytt filter ändå på väg men ifall de inte kommer i morgon så
är hemmagjort bättre än inget.. Egentligen bara att skruva ihop och vänta in helgen kvar nu. De klart skulle kanske mäta och se så glödlampor
är hela och inte minst dubbelkolla att gnista fortfarande finns...
finnas en risk för sol... Inte värme men sol är ju i alla fall halvvägs.
O troligen bara snöfall och ösregn som kan hindra mig från lite provkörning i helgen...
Tog mig i alla fall några minuter och fixade till en styrklack för trotteln... Borrade helt enkelt ett litet hål i trottelhuset o gängade dit en M3
skruv som filats till lite i änden.. Skruvades in lagom och säkrades med en mutter.
Lär i alla fall duga som en tillfällig lösning och hindra trotteln från vrida sig
vilken är huvudsaken.
Sen saknades ett luftfilter så en brödkniv o en tvättsvamp som skivades en centimeter-tjock
skiva som rundklipptes får duga... Nytt filter ändå på väg men ifall de inte kommer i morgon så
är hemmagjort bättre än inget.. Egentligen bara att skruva ihop och vänta in helgen kvar nu. De klart skulle kanske mäta och se så glödlampor
är hela och inte minst dubbelkolla att gnista fortfarande finns...
-
- Forumsponsor
Japp i alla fall i delmål ett. För de blir ju ett trestegsbygge dvs få körbar godkänd och renoverad...
Ska egentligen bara i körbarstadiet fixa så all el fungerar samt byte av lameller/fjädrar slirar när man kickar.
Återstår köpa ny tut-knapp tuta och ev bromsljuskontakt vet inte om någon finns men baklampan har ju bromsljus.
Ska bara ha alla funktioner samt att den går som den ska. Så mycket lättare att renovera om man inte också har
en massa reparationer att göra också.. Men blir den bara körbar så kommer projektet läggas lite på is och själva
riktiga renoveringen får vänta till vintern... Under tiden fixa med få tillbaks in i registret och samla på sig
nödvändigheter inför renoveringen... Många delar blir det ändå, i alla fall typ allt i kromväg...
-
- Forumsponsor
Vart ändå hemma i tid och vädret kallt men soligt så kunde inte motstå.
Montera dit tändstift och dra igång den... Provturen vart kort då kylan påtaglig och vare sig jacka eller handskar på..
Men rolig maskin utan tvekan...
Grabben kollade toppfart med GPS och fantastiska 58km men gissar de vart i lite nerför..
Lyse fungerar nu både fram och bak också... Däremot har växeln en tendens fastna i högsta.
Kan vara ett övergående problem då den inte varit körd på många många många år...
I stort jäkligt nöjd blir nog en del brummande i morgon också. Men ska nog försöka fått bytt lameller
innan första maj också... Svårt kicka igång..
Montera dit tändstift och dra igång den... Provturen vart kort då kylan påtaglig och vare sig jacka eller handskar på..
Men rolig maskin utan tvekan...
Grabben kollade toppfart med GPS och fantastiska 58km men gissar de vart i lite nerför..
Lyse fungerar nu både fram och bak också... Däremot har växeln en tendens fastna i högsta.
Kan vara ett övergående problem då den inte varit körd på många många många år...
I stort jäkligt nöjd blir nog en del brummande i morgon också. Men ska nog försöka fått bytt lameller
innan första maj också... Svårt kicka igång..
Kul ändå, du våga gasa på ändå?
1st K50 och NV5 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 27tal mc, och för mycket bilar
-
- Forumsponsor
-
- Forumsponsor
Hittade denna bilden och misstänker att min tuta suttit på detta vis..
Hittade även en lös kabel i närheten som jag gissar är en pluskabel och jorden från tutknapp når lagom fram också.
(dock knapp trasig så ny ska beställas)
Kikade runt hittade en snarlik tuta får dock göra eget fäste.
Så snart en fungerande tuta också. Sen dags ta tag i bromsljus
Stämmer i alla fall bra med borrhål i lykthållaren där och bara på den sidan.Hittade även en lös kabel i närheten som jag gissar är en pluskabel och jorden från tutknapp når lagom fram också.
(dock knapp trasig så ny ska beställas)
Kikade runt hittade en snarlik tuta får dock göra eget fäste.
Så snart en fungerande tuta också. Sen dags ta tag i bromsljus