NiklasHögberg skrev:
mmm ja servar gräsklippare på jobbet så de blir alltid olja att ta av. hehe är avsedd för briggs motorer o funkar prima i moppen. verkar skona remmen bra iaf. hört att vanlig växelllådsolja äter upp remmen ganska snabbt så därför gjorde ja 2 täta byten för o få ur den gamla oljan som var av tveksam sort.
Okej Jag kör på biltemas olja, är det nått fel på den eller funkar det
Sen har jag funderat på att sätta i 5 lameller, det borde väl gå?
har ej kollat hur många lameller man kan sätta i dom! du får göra ett test o berätta sen.
ok du får berätta sen om de e möjligt o ha 5 lameller i. ang biltemas olja så går de nog utmärkt. den e ju billig så man kan ju göra ganska täta byten.
Man får inte i 5 lameller utan att göra något Men om man svarvar ur kopplings korgen lite så går det tror jag allt Problemet var att tryckstavarna var för korta så det trycker inte ut kopplingen
Men jag tror ju allt att det räcker med 4st <!-- </EdIndex> --></div>
ilogurra skrev:
Okej Jag kör på biltemas olja, är det nått fel på den eller funkar det
Sen har jag funderat på att sätta i 5 lameller, det borde väl gå?
har ej kollat hur många lameller man kan sätta i dom! du får göra ett test o berätta sen.
ok du får berätta sen om de e möjligt o ha 5 lameller i. ang biltemas olja så går de nog utmärkt. den e ju billig så man kan ju göra ganska täta byten.
Man får inte i 5 lameller utan att göra något Men om man svarvar ur kopplings korgen lite så går det tror jag allt Problemet var att tryckstavarna var för korta så det trycker inte ut kopplingen
Men jag tror ju allt att det räcker med 4st
okok har ej kollat hur många de e i min motor men e de 4 standard eller?? <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
okok har ej kollat hur många de e i min motor men e de 4 standard eller??
Det är 4st jaa. Fast den är ju inte så breda som tex en sachs lamell <!-- </EdIndex> --></div>
NiklasHögberg skrev:
okok har ej kollat hur många de e i min motor men e de 4 standard eller??
Det är 4st jaa. Fast den är ju inte så breda som tex en sachs lamell
ok ok men min koppling fungerar prima än utan minsta slir så i nuläget e de inte värt att röra ngt i motorn känner jag. <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
bryggaren skrev:Kan det vara så att en gammal rem sträcker på sig med tiden, kanske i kombination med fel olja? Är det så att om remmen blir slapp och rappar över så blir det haveri?
Jag har monterat nya remmar i Husqvarna, javisst lite spel är det men inte mycket.
En rem med mindre diameter blir det nog svårt att hitta.
Jag tror samtidgt att det som slits på remhjulen är själva kuggflanken, inte så mycket på diametern. Men, som sagt allt detta är vad jag tror.
Haveri låter starkt, men moppen slutar driva. Och du frå gå hem <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Endast mineral olja i ILO motorn med rem, syntet olja fräter upp remmen.
Jag kör med Biltemas 80/90 växel lådsolja, alltså en rak mineral olja.
Använder den till Sachs också och det fungerar kanonbra, byter olja lite oftare bara. <!-- </EdIndex> --></div>
Crescent Golden Champ 1255
Crescent Champion 1256
Mustang Cross B
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jaha så du kör 80/90. ja har hört man ska kör så kallad gräsklippar olja i dem en rak 30 som e skonsam för remmen. men de kanske går bra me 80/90 me?? <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bägge oljorna fungerar bra bara du gör täta oljebyten då din motor verkar
att vara i fantastiskt bra skick NH <!-- </EdIndex> --></div>
flora skrev:Endast mineral olja i ILO motorn med rem, syntet olja fräter upp remmen.
Jag kör med Biltemas 80/90 växel lådsolja, alltså en rak mineral olja.
Använder den till Sachs också och det fungerar kanonbra, byter olja lite oftare bara.
80-90 (antar du menar 80w90) är inte en rak olja, den är Multigrade, en rak olja har en enda viskositet. Du ska inte heller ha Växellådsolja till en ILO, det ska vara Motorolja om du ä rädd om remmen.
Alltså en rak SAE30 Motorolja ska man ha. <!-- </EdIndex> --></div>