Sida 2 av 3
Postat: 18 jan 2008, 13:43
av Energizer
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->man blandar kaustiksodan med tapetklister, och penslar sedan det på ramen etex, väntar nånn timme och blåser rent den med vatten. ska tydligen funka bra för att luta av, morsan vet jag brukar använda det på gamla målade möbler,

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 18 jan 2008, 15:04
av Raketsport
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det visste jag inte. Du får gärna lägga in före & efter bilder, så vi får se resultatet. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 20 jan 2008, 08:45
av Energizer
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Här är lamphuset som exempel. ni kan se på bilderna före, då den är monterad. att den är röd målad, under det var den svart,
och även baklampan har fått sig ett bad i sodan,

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 20 jan 2008, 12:25
av Energizer
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har använt här kaustiksoda och vatten i en hink, recepet på ett ungefär:
2des soda till cirka 8 liter vatten.
häll i kaustiksodan i hinken, därefter i med varmt/hett vatten, lägg i det du vill ha rent från färg, vänd och rör om lite då och då. låt gärna detta ligga cirka ett dygn. det funkar bäst den första timmen, därefter går det segare. men fortsätter att äta färgen många timmar till.
Sodan skadar inte andra gummi eller plåtdelar.
ibland kan det bubbla rätt rejält, andra gånger ligger de mest och pyser, ibland märker man inget alls. oavsett hur, så lossnar färgen.
Detta är bara mina erfarenheter av Kaustiksoda, kan inte garantera att den gör effekt så pass bra som i mitt fall, men hitils har det funkat?

Kom ihåg för den som provar, att ha respekt för detta, syran är stark och kan skada en ordentligt. använd alltid gummi handskar, gärna skyddsglasögon, utifall det skulle sprätta. redan när man häller i sodan i hinken kommer de upp ett slags rök moln, pulver. detta vill man inte andas in eller få upp i ögonen

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 20 jan 2008, 15:49
av Snickarn
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kaustiksoda är inte syra den är motsatsen basisk. Jag blandade kaustiksoda och tapetklister men det är onödigt . Duger med en gröt av endast kaustiksoda. Man behöver inte tabort färgen mellan bahandlingarna. Smeta på lager på lager och låt inte tårka imellan. Kladda på ett dygn och sedan tvätta

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 20 jan 2008, 16:03
av Energizer
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jag är inte full lärd, ursäktar för "syra" misstaget, men även om jag gör en "gröt" av kaustiksodan, hur ska jag få den att inte bara rinna av? den kaustiksodan jag har är som små stenar, inget pulver. och innan stenarna har löst upp sig så pass mycket i vattnet har effekten börjat försvinna.

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 06 feb 2008, 03:19
av Energizer
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu var det ett tag sen det har hänt något här, men tro inte att projektet är dött, renovering kanske man ska kalla det. forumet har varit nere ett tag. varför vet jag inte men såg att det fanns en ny kategori. kanske därför?
Laddar upp lite bilder från den tiden forumet varit nere

.
Jag tackar mor för att hon låter mig ta in motorcykel ramen på rummet

(står på mitt tv bord), har också varit på avlutning i badrummet, inte i badkaret iallafall

.. efter en del kaustiksoda, lätt slipning och putts så är nästan all färg borta.
Har även kapat till motorfästet från den ram biten yamaha motorn satt på, och undrar om någon kan identifiera vad denna motor kommer ifrån? den är på 123cc,
Och jag måste nu få tag i en tändspole. den verkar ha 2 ljusspolar i tändplattan ? jag är inte så bra på el, men även här borde det vara samma som på många moppar? rätta mig om jag har fel, den har även en brytare, och vad jag tror, är en kondensator. kommer upp ett par kablar, tex gul svart osv. hur ska detta kopplas i en tändspole? el kan vara ett evigt bekymmer så är tacksam för hjälp på specielt detta

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 06 feb 2008, 13:54
av Raketsport
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vilken snäll mamma!
Forumet har legat nere för att forumvärde har haft problem med .se servern som detta forum ligger på. Inget som vi - raketsport kan styra tyvärr. Men nu är det löst!
Nu när jag tittade på din STOR moppe så börjar jag undra om det inte kan vara en NV25 den var utförd i svart och krom, men försedd med TT-sadel (ingen regel utan undantag?). För motor fästena ser ut att passa till Sachs motorn, NV 20 & 25 hade sachs på 150cc. NV 25 tillverkades 1951-52.
Yamaha motorn har jag ingen susning om....
Elen: Om den har dubbla ljusspolar, kan det vara en för fram och en för baklyktan. Kondensator, brytare och tändspole ska också finnas. Tändspolen (kabel)går till kondensatorn, kabel mellan kondensator till brytare.Kabel ut från brytaren. På mopeder sitter 2 kablar ut på stora ljusspolen, en kabel ut från lilla. Hoppas jag har gjort mig förstådd. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 07 feb 2008, 14:22
av Energizer
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->hm. blev lite förvirrad, men tror jag förstår på ett ungefär

. kanske den här bilden hjälper någon att förklara llite bättre hur allt ska kopplas
ska försöka ta lös svänghjulet idag och få lite bilder därifrån.
kan de annars gå att lägga in en 6Volts spole i tändplattan och ta bort ena ljus spolen ? sedan koppla alla lampor genom den andra spolen, eller blir det fel motstånd eller nått?, kanske någon har ett elshema på ett liknande system från en moppe? då jag inte tänkt lägga blinkers osv, vilket antagligen suttit orginal med denna motor, men även här så funderar jag om motorn överhuvudtaget har något med blinkers å göra?
EL är inte min starkaste sida när det gäller mek,

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 07 feb 2008, 15:51
av Raketsport
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag råkade skriva en spole för baklyktan, jag menade bromsljuset. Lägg in bild då du fått bort svänghjulet.
Här kommer en skiss på el dragningarna på plattan, för moped.

Bild på elschama från tändplattan till de olika komponenterna.

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 07 feb 2008, 22:59
av Energizer
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->så. om jag förstår detta rätt nu. Jag kopplar svarta kabeln till en tändspole från kondensatorn, men eftersom jag har 2 ljusspolar kan detta inte funka? jag måste väll ha den innanför svänghjulet för att magnet grejset ska funka och för att jag överhuvudtaget ska få gnista.
Låt oss säga att tändspolen på bilden är en ljusspole också. imellan dom 2 sitter en brytare, även kondensatorn. därefter kommer det ut cirka 5 kablar, vet inte exakt. tex grön svart, gul tror jag,
Då ska jag alltså koppla svarta kabeln till en tändspole ? sen har jag gnista?

därefter tex gul till framlampa osv. om jag sedan drar vidare svarta kabeln till styret, till en knapp eller nyckel som jordar mot metallen och gnistan försvinner

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 07 feb 2008, 23:32
av Raketsport
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Då har du nog utanpåliggande tändspole. Det finns också.
Den svarta kabeln går från tändspolen (förmonterad) och löds fast i kondensatorn.
Kppplingen ska vara från tändspole-kondensator-brytare och till slut till dödar knapp.
Har du bild på tändplattan? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 08 feb 2008, 00:07
av Energizer
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->okej. jag fick inte tag i någon "passande" avdragare till svänghjulet, söker bättre imorgon, eventuellt lånar en. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 10 feb 2008, 20:12
av Energizer
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
http://www.tradera.com/TANDSPOLE_JAPAN_NYTT__-auktion-58021851 hittade denna på tradera. vad tror ni ? denna bör funka ihop med min yamaha 125cc motor

? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 10 feb 2008, 20:20
av tompa
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Risken är väl att den tändspolen är gjord för 12 V matning <!-- </EdIndex> --></div>