Renovering Compact Nr:2

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor

Inlägg av billykid »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Håller på att sätta ihop Compacten Nr2. Just nu bakhjulet som gäller, har putsat å putsa...gud va tråkig med att pusta centrumet....ekrar.. :?
Har smort upp varje eker vid nippeln så dessa går lätt; då är det lätt att juster skevheten senare utan att någon eker går av... :D
Köpt nya Konor & lagerbanor, vid mont. av lagerbanorna i hjulet...så upp täcker jag att dessa inte passar ???? :tierdeyes:
Efter mätning ser jag att nya lagerbanorna är 0,3mm för små..dessa ramlar ju ned i sitt läge.. :cry: :cry:
Förbenat...alltid nåt grxx""## :evil: strul som inte borde finnas...hatar sånt...!hate-wall.gif

Ett tipps angåend kulorna till hjulager så använder jag kulor ifrån Sachs ramlager L17 som är 1/4" = 6,35mm
Kollar varje kula noggrant, har upp täckt att alla kulor inte är okje, rund & blanka, alla kulor från samma lager :!:
OBS alla ramlager har inte 1/4" kulor det har funkat bra åt mig. Man kan också köpa nya stycke vis för ca. 5kr åt går 22st

Sen får alla själv avgöra om dom vill använda ramlagerkulor, jag gör detta tillägg :whistel:
för att vid tidigare tipps jag lagt in så finns det experter som har en anna uppfattning :!:

Bild

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
NiklasHögberg

Inlägg av NiklasHögberg »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->själv monterade aj i maskinkullager i mitt bakhjul på compacten ja fixade. satte en rördistans inne i navet bara. de vart kanon. sen e de ju upp till var o en om man vill sätta i lösa kulor eller inte. ja tyckte de va enklare med maskinkullager! <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor

Inlägg av billykid »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Funkar bra men fasta lager NiklasHögberg...har det med på nåt hjul. Men måste du inte svarva distanser i navet för att dessa skall passa :?:

Ville få allt så orginal jag kan på denna Compact..så även hjullageren :!:

Sen är mitt tippset om man har bytt ramlager på nån motor med kulor 1/4" = 6,35mm då har man ju redan kulorna utan att lägga ut mera kulor...***L***:D :D

Bakhjulet klart.... :)

Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor

Inlägg av billykid »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Härligt nästan alla delar klara för att montera ihop Compacten … :nod: :nod:

Efter allt slit med: fila, slipa, lackera, skruva, passa in delar & putsa, pusta, putsa, putsa :meangreen:

Så nu börjar det roliga med att montera ihop Compacten alla delar mefipallina_yahoo.gif mefipallina_yahoo.gif

Här är bild på en del av delarna....

Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor

Inlägg av alf-johan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Va härligt LYCKA TILL :D 8) <!-- </EdIndex> --></div>
min avatarbild : är min gamla "SUKA"
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor

Inlägg av billykid »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Laggt till denna bild...så såg objektet ut innan.....tyvärr en oskarp bild, var värre än bilden visar :(

Bild

Saker + grejor som jag inte använt på denna då det var skrot. Fast säljaren låvade att allt var okje!
Köpte den osett i vekligheten, fick se den bra på blider, den skickades till mig :!:

Saker/grejor jag inte kunnat använda: Bakhjulet , Bakskärm, Pakethållare, strålkastre & stag mm.... mm.. :cry2:

Det roliga har börjat....så här långt har jag hunnit nu.... :D :D

Bild

En till bild av Compact...... :D
almers

Inlägg av almers »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Riktigt kul att se! Imponerande! <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor

Inlägg av alf-johan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Mycket trevligt, snyggt jobbat 8) <!-- </EdIndex> --></div>
min avatarbild : är min gamla "SUKA"
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->:clapping: Så ska en Compact se ut! Snyggt jobbat! <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor

Inlägg av billykid »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Åter hemma efter jobb i Finland...Olehuve, kitos, maito å allt vad det heter **L*** mm... :D

Har inte hunnit så mycket mera men, gjort några nya skärmstag till fram skärmen. lika bra att göra fler när man ändå håller på det tar inte någon längre tid!

En blid på skrämstaget!

Bild

Ps tackar för alla goa + posetiva omdömen... alf-johan, Raketsport, almers mfl... <!-- </EdIndex> --></div>
RoRRe

Inlägg av RoRRe »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->De e ju så man blir kär :)
Ja måste bara ha en Compact snart... Dom e ju bara för snygga.
Snyggt slider_score.gif <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor

Inlägg av billykid »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tackar för dessa värmande ord...RoRRe... :D

O jag skulle vilja ha en moppe E-typ eller likanande för trimning.
Har en Sachs S-motor...+ flera Sach EKF-motorer. En alldes ny athena 80CC cylle,
Sachs 60cc cylle ny borrad, kyrportare 17 bingare,
...förgasare...dellorto, bing 20- 26mm, avgasrör, toppar,

å tusan vet vad mera jag samlat på mig...***ler** :?

Men kanske är det så att det man inte har vill man skaffa/ha ... :meangreen: <!-- </EdIndex> --></div>
Samuel

Inlägg av Samuel »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Väldigt blank :shock: <!-- </EdIndex> --></div>
fd Körmoped
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor

Inlägg av billykid »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
körmoped skrev:Väldigt blank :shock:
Hm hur menar du då :?: <!-- </EdIndex> --></div>
Samuel

Inlägg av Samuel »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Allt glänser ju :D
Vill ha :lol: <!-- </EdIndex> --></div>