Postat: 11 mar 2010, 22:17
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Braxen har svarat.
<!-- </EdIndex> --></div>

Allt om veteranmopeder!
https://forum.raketsport.com/
<!-- </EdIndex> --></div>bryggaren skrev:En fråga till dig, Conrad, är bronsbussning bättre/sämre än nållagrat, vad gäller kolvbultslagring? Du verkar ha koll på det mesta, säkert detta också...Conrad Engström skrev:Förr var vevstakarna vevstyrda, sedan ändrade man till kolvstyrda. Alltså stakens "låsning" i sidled. Numera flyter stakarna men hindras nere vid skinkorna. Staken vandrar i sidled och lika med kolvbultslagret. Det har visat sig att när man monterar större kolvar så kan rullhållarn spricka. Därför kör jag med bronsbussning,även i stålstakarna.
<!-- </EdIndex> --></div>billykid skrev:Tackar för tippset!!!!ilogurra skrev:Hör med Roffe@VRM![]()
Hmm på min sachs blev ramlagerna så glappa att kolven tog i toppen!Braxmatte skrev:En bronsbussning kan ju inte haverera på samma sätt som ett nållager
När bussningen blir glapp så låter det ju lite illa men det händer inte speciellt mycket
Om ett nållager pajar när det varvar 10000 så kan ju kolven vilja ut genom toppen
Och delar av nållagret kan repa sönder cylindern
Ett bra pris hos Roffe@VRM 180kr med frakt...ilogurra skrev:Hör med Roffe@VRM
Vilken stjärnabillykid skrev:Har fått bussningar svavade i lagerbroms till vevstakens lilländan...som jag tänker använda till mina EKF motorore.....