<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jaså minsan? undrar hur en sådan ser ut vid kopplingen, för jag tycker inte det ser ut som om det finns plats för någon kopplingskorg
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är många år sedan och sällan jag skruvade med dom,om jag mins rätt satt kopplingen på vevaxeln. Det fans inte så många. <!-- </EdIndex> --></div>
Leone skrev:jaså minsan? undrar hur en sådan ser ut vid kopplingen, för jag tycker inte det ser ut som om det finns plats för någon kopplingskorg
men jag litar på dig
Är samma "koppling" som på Forhagas Shopprar. Alltså en centrifugalkoppling på vardera axel. På veven sitter kopplingen för 2ans växel om jag inte minns fel. Så med stagen inuti din kåpan tvingar man i 2an om man ska springstarta en shopper. Om jag inte är hel fel ute så fanns det även en DBS med Saxonette/Saxomat motor men den hade trampstart, så troligtvis är det en sådan kåpa du hittat <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Saxomaten är som Nymans skriver, väldigt vanlig på Shopper och handikappmoppar, fanns även på några DBS:er.
Hopplösa att få bra snurr på, trimmar man dom så snurrar det bara i automaten, men inget mer kommer ut på bakhjulet <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->men kåpan e ju normaltjock? passar den verkligen?
säger ni det så gör den väl, själv tycker jag bara tt det är en kul grej att ha
föresten, någon som behöver fästet till benskydden som skall sitta på compacten? bara några rostnoppror på, bör gå bort med lite puts. <!-- </EdIndex> --></div>