jo personligen gillar jag inte vita däcksidor på en skoterett tycker det ser ut som en Lego leksak (sorry jossan

Ja, egentligen borde man nog göra som du säger, men jag vill kunna återställa mopeden så att man kan montera bensinmotor och allt som förut också, därför tänker jag inte modifiera något (eller mycket iaf hoppas jag). Inuti kommer det inte att behövas många förändringar heller. En hållare för batterier är nästan allt, och den bygger jag så att den skruvas fast i befintliga hål (hoppas).dr.novolette skrev:jag vet intemen borde du inte bygga ihop ett fungerande projekt i plåtrent utförande innan du börja lacka.? För det brukar alltid bli en massa ombyggnationer innan ett sånt där projekt är färdigt å då är lacken sabbad..
jo personligen gillar jag inte vita däcksidor på en skoterett tycker det ser ut som en Lego leksak (sorry jossan)
Det är någon som säljer en hel del saker från en slaktad Skoterett på Tradera nu, bla Pakethållare och Baklyse som du efterlyste!KimT skrev:Efter blästringen:
Här kan man verkligen se hur ojämn plåten är efter att någon ramlat och böjt hela benskölden samt böjt tillbaka den. Jag har bankat lite för att få den riktad, och de bulor som är kvar kommer jag att spackla bättre. Intressant tycker jag är att man ser punktsvetsningen i mitten så tydligt. Måste ju ha varit så sedan fabriken.
![]()
![]()
![]()
Efter att rostskyddsfärgen är ditlagd:
Det blev en vattenbaserad epoxyprimer. Jag hade stora problem i början. När jag lackat första lagret och det hade torkat så fick jag bruna prickar över hela ytanJag fick slipa ner dem och lägga på ett nytt lager. Orsaken tror jag är att den vattenbaserade inte klarar av fuktig luft (det regnade den dagen) och att jag det kanske blev för tunt på några ställen så plåten och vattnet i färgen nådde luften samtidigt. Man måste nästan hälla på primern för att det ska bli ett tätt skikt. Blästringen kan ha haft med saken att göra. På några ställen stack det kanske upp lite för höga spetsar som gick igenom färgen. Det var förmodligen dessa som började rosta
![]()
![]()
![]()
Nu kommer arbetet gå långsammare tror jag. Det blir spackling och slipning när jag har tid. Jag kommer gå på marknader och skaffa detaljer jag behöver.
Jag har identifierat att jag behöver ett nytt styrlås, kantlister, ring runt baklyse, pakethållare, sidoväska, gummimatta och så vill jag ha en riktigt fin hjälm.
Sweet!! Lite det customstuk jag funderat på om det någonsin blir renovering av vår Scooterette!KimT skrev:Tack så mycket Grannen! Ja, jag mailade och han skulle tydligen komma på Malmbymarknaden utanför Strängnäs (mycket nära) i juli. Ska passa på att åka dit och leta upp allt smått som man kan tänkas sakna.
Jag har, för att avsluta ett kapitel, bestämt färger. Det blir polisvit nr 35 som grund, och sedan en orange Bahamasgul nr 40 lite på olika håll. Bifogar den skiss som jag använde för att bestämma mig
Jag tror inte någon kan ändra på mina planer nu, men försök gärna!