Skoterett för eldrift

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
dr.novolette
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jag vet inte :roll: men borde du inte bygga ihop ett fungerande projekt i plåtrent utförande innan du börja lacka.? För det brukar alltid bli en massa ombyggnationer innan ett sånt där projekt är färdigt å då är lacken sabbad..

jo personligen gillar jag inte vita däcksidor på en skoterett tycker det ser ut som en Lego leksak (sorry jossan :oops: ) <!-- </EdIndex> --></div>
KimT

Inlägg av KimT »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
dr.novolette skrev:jag vet inte :roll: men borde du inte bygga ihop ett fungerande projekt i plåtrent utförande innan du börja lacka.? För det brukar alltid bli en massa ombyggnationer innan ett sånt där projekt är färdigt å då är lacken sabbad..

jo personligen gillar jag inte vita däcksidor på en skoterett tycker det ser ut som en Lego leksak (sorry jossan :oops: )
Ja, egentligen borde man nog göra som du säger, men jag vill kunna återställa mopeden så att man kan montera bensinmotor och allt som förut också, därför tänker jag inte modifiera något (eller mycket iaf hoppas jag). Inuti kommer det inte att behövas många förändringar heller. En hållare för batterier är nästan allt, och den bygger jag så att den skruvas fast i befintliga hål (hoppas).

Just nu ligger det bara ett rostskyddande lager som också hjälper spacklet att fästa. Borrhål och liknande kommer att förseglas efter hand och till slut blir det grundfärg och lack.

Josefin: Bra tips! Jag har nu också testat att ha orangea fälgar, och det kanske är finare. får se om jag lägger upp en bild på dem också senare <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

dr.novolette skrev: jo personligen gillar jag inte vita däcksidor på en skoterett tycker det ser ut som en Lego leksak (sorry jossan :oops: )
Ingen fara, våran hade vita däcksidor vid köpet. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
smalltown
Kontakt:

Re: Bilder ifrån blästringen

Inlägg av smalltown »

KimT skrev:Efter blästringen:

Här kan man verkligen se hur ojämn plåten är efter att någon ramlat och böjt hela benskölden samt böjt tillbaka den. Jag har bankat lite för att få den riktad, och de bulor som är kvar kommer jag att spackla bättre. Intressant tycker jag är att man ser punktsvetsningen i mitten så tydligt. Måste ju ha varit så sedan fabriken.

Bild Bild Bild Bild

Efter att rostskyddsfärgen är ditlagd:

Det blev en vattenbaserad epoxyprimer. Jag hade stora problem i början. När jag lackat första lagret och det hade torkat så fick jag bruna prickar över hela ytan :shock: Jag fick slipa ner dem och lägga på ett nytt lager. Orsaken tror jag är att den vattenbaserade inte klarar av fuktig luft (det regnade den dagen) och att jag det kanske blev för tunt på några ställen så plåten och vattnet i färgen nådde luften samtidigt. Man måste nästan hälla på primern för att det ska bli ett tätt skikt. Blästringen kan ha haft med saken att göra. På några ställen stack det kanske upp lite för höga spetsar som gick igenom färgen. Det var förmodligen dessa som började rosta :?

Bild Bild Bild Bild

Nu kommer arbetet gå långsammare tror jag. Det blir spackling och slipning när jag har tid. Jag kommer gå på marknader och skaffa detaljer jag behöver.

Jag har identifierat att jag behöver ett nytt styrlås, kantlister, ring runt baklyse, pakethållare, sidoväska, gummimatta och så vill jag ha en riktigt fin hjälm. :P
Det är någon som säljer en hel del saker från en slaktad Skoterett på Tradera nu, bla Pakethållare och Baklyse som du efterlyste!

http://www.tradera.com/SKOTERETT-PAKETHALLARE-BEG--auktion_100708_113668090

/Kalle <!-- </EdIndex> --></div>
Morris Mini 850 1965
Monark 1279 1968~71
Crescent 1279 1972
Monark 1290 1972
Monark SM50 1972
Monark 125T 1972 (Ok, '73, men med '72 färgkombination;)
KimT

Pakethållare anskaffad

Inlägg av KimT »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Smalltown: Tack för tipset. Jag budade på pakethållaren och fick den för 130 + frakt. Blev väl lite dyrt i mina ögon, men glad att jag fick tag på någon.
Är det någon som vet vem som sålde (Husqvarna175cc)? Är personen aktiv här?

Snart blir det Power Big Meet, 8-10 juli, här i Västerås, och då ska jag för första gången gå igenom marknaden och utställningarna på flygfältet. Kommer bli intressant. Har hört att några återförsäljare för mopeddelar också finns där.

Och så veteranmarknaden i Surahammar helgen innan, den 4 juli, händer också. <!-- </EdIndex> --></div>
Grannen

Re: Pakethållare anskaffad

Inlägg av Grannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->[quote="KimT"]Smalltown: Tack för tipset. Jag budade på pakethållaren och fick den för 130 + frakt. Blev väl lite dyrt i mina ögon, men glad att jag fick tag på någon.
Är det någon som vet vem som sålde (Husqvarna175cc)? Är personen aktiv här?

Jadå, jag vet vem denna ytterst trevlige man är och han är tyvärr ej aktiv på forumet,
han har nog ej tid för han jobbar och sliter, men ring han och prata för han åker
runt på olika moppemarknader ibland och då med fördel söderöver.
Säljer en hel del finfina saker och är superseriös.
Håll till godo med det KimT :) <!-- </EdIndex> --></div>
KimT

Inlägg av KimT »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack så mycket Grannen! Ja, jag mailade och han skulle tydligen komma på Malmbymarknaden utanför Strängnäs (mycket nära) i juli. Ska passa på att åka dit och leta upp allt smått som man kan tänkas sakna.

Jag har, för att avsluta ett kapitel, bestämt färger. Det blir polisvit nr 35 som grund, och sedan en orange Bahamasgul nr 40 lite på olika håll. Bifogar den skiss som jag använde för att bestämma mig 8)

Bild

Jag tror inte någon kan ändra på mina planer nu, men försök gärna! <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketaren
Moderator

Inlägg av Raketaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->tänker då inte försöka få dig att ändra dig :wink: tror det där blir en riktigt fräck färgkombination thumb_up ska bli kul att se den lackad :) <!-- </EdIndex> --></div>
fordonsparken består av diverse mopeder Crescent,Monark,Puch och Rex.
Bilar. Saab 96-61, Saab 95-68 och en bruxare Saab 9-3 vector sc- 08...
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->KimT

Har du ingen fler moppe så du kan komma och åka med oss på måndakvällar. Hallsta moppers. <!-- </EdIndex> --></div>
KimT

Inlägg av KimT »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Conrad: Haha! Jag har ju min eldrivna kinamoppe :oops: men den är inte speciellt rolig.. tar mig bara 15 km innan batteriet är slut och måste laddas några timmar. Inget att glida runt på en kväll tyvärr :D Får se hur denna renovering går (tänker ha bättre batterier så att jag minst klarar 4 mil). Vore kul att se vad ni pysslar med och utbyta erfarenheter. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

KimT skrev:Tack så mycket Grannen! Ja, jag mailade och han skulle tydligen komma på Malmbymarknaden utanför Strängnäs (mycket nära) i juli. Ska passa på att åka dit och leta upp allt smått som man kan tänkas sakna.

Jag har, för att avsluta ett kapitel, bestämt färger. Det blir polisvit nr 35 som grund, och sedan en orange Bahamasgul nr 40 lite på olika håll. Bifogar den skiss som jag använde för att bestämma mig 8)

Bild

Jag tror inte någon kan ändra på mina planer nu, men försök gärna!
Sweet!! Lite det customstuk jag funderat på om det någonsin blir renovering av vår Scooterette! thumb_up <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vad vi pysslar med, inte elmoppar men vi kanske kan inspirera dig till bättre tankar.
Min bästa kompis har varit med och mixtrat men elbilar, cyklar och liknande prylar på högskolan i Västerås. <!-- </EdIndex> --></div>
KimT

Ny pakethållare

Inlägg av KimT »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ny har min nya pakethållare kommit och den passar bra! :D

Jag har också spacklat några ställen och slipat. Sedan täckt med lite grundfärg igen där jag slipade igenom till plåten. De stora bucklorna börjar försvinna och moppen börjar bli rätt elegant :)

Bild Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Pälle

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Been there, done that. Ser bra ut! <!-- </EdIndex> --></div>
Pälle

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ser att du har växelpedalen kvar, använd den som gaspedal med både fram och back :lol: Back borde väl inte vara några problem med elmotor... <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar