Sida 2 av 2

Postat: 30 mar 2008, 15:52
av tompa
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Hank skrev:ATF-oljan i den är av typen Dexron II. Funkar den eller ska det vara någon annan ATF-oljetyp? Jag har en moped med Husqvarna Flinta och en med Sachs-motor.
Dexron II är den enda oljan du kan använda i Saxonette motorn. DVS Sachs Automatik den äldre modellen.
Hur det är med Sachs 500 serie motorer har jag ingen aning om. Likaså Huskvarna är för mig helt okänt

I Alla dom andra ska du köra med en rak 80 olja för växellådor, då slipper du framförallt kopplingsslir och den bygger även oljefilm.

Det är gamla konstruktioner vi håller på med, dom är inte byggda för dom moderna oljorna. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 31 mar 2008, 23:17
av Raketsport
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack för infon "Sura".

Vad kör du på för rak olja Tompa?

Jag använde ATF i början av vårt mopedande, inga problem uppstog med motor. Den är bara för viskös (tunn och lågt SAE) så det blir lätt oljeläkage mellan mototrblock och transmissionskåpa.

På Sachs använder vi nu Castrol MTX (lite för lågt sae tal) och på Husqvarna använder vi Gräsklippar olja, sae 30 från Laitis. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 19 jun 2008, 18:49
av Crecentaren
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->har hört att dom nya lamellerna ska vara lite tunnare om så kan det väll bli slir av det <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 22 jun 2008, 12:23
av jorhul
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har idag bytt lameller, kopplingsfjädrar och fyllt på med Shell DENTAX G 80W-90 efter att kopplingen en tid har gjort mig ngt. irriterad. Nu funkar det perfekt!!
Vet inte vad som var det egentliga felet. Lamellerna såg ok. ut och fjädrarna ser man ju inget på... Hadde Castrol MTX i motorn.
Lameller och fjädrar ringde jag till Alvars och beställde. De tog hem fjädrar fast de inte fanns några på hemsidan. :D :D <!-- </EdIndex> --></div>