trimma membran cyl
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
men det kan ju vara svårt att få plats på en del modeller
man kan ju annars svetsa dit ett till fäste för soppakran på tanken man har
funkar inte det så finns det bara en lösning
en förgrening (t-rör) på soppaledningen <!-- </EdIndex> --></div>
Ja endera får man montera två tankarkörmoped skrev:Bara en fråga, hur skulle man lösa det med soppan?

men det kan ju vara svårt att få plats på en del modeller

man kan ju annars svetsa dit ett till fäste för soppakran på tanken man har

funkar inte det så finns det bara en lösning

- SachsMekarn
- Inlägg: 4094
- Blev medlem: 15 sep 2008, 23:00
- Ort: L-100, Uppsala Län
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
det är väl fortfarande en trimmad membrancylle vi pratar om <!-- </EdIndex> --></div>
Det räcker med orginal slang och T eller Y delningSachsMekarn skrev:Eller grövre soppakran med Y delning. För jag antar att det inte räcker med enbart Y delning och standard storlek på kran+slang.
det är väl fortfarande en trimmad membrancylle vi pratar om <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jag satt och mätte lite på porttider-avgas, membran mot orginal 0,8 , så var membran bredare hull öppet 10,5mm, orginal 0,8 hull öppet 9mm och började öppna tidigare 1-1,5mm
det är mätt med skjutmått och inte tillförlitliga men ger ett humm om hur det är,
om man höjjer avgas gör man inte avkall på lågvarvs-effekt då <!-- </EdIndex> --></div>
det är mätt med skjutmått och inte tillförlitliga men ger ett humm om hur det är,
om man höjjer avgas gör man inte avkall på lågvarvs-effekt då <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej,
ny i forumen o skulle vilja vråga några saker. Trimexperterna får svara nu
. Sku jag hällre borra mitt gamla membrancylinder(50cc, kolv ~38.50) till nästa storlek ~39mm eller köpa en normal 50cc 3.5hk cylinder. Förgasaren är 12mm.
Jag hittade på ettansmoped en normal med en text: 1HK/3.5HK Cylinder,inkl 38mm kolv.
Lös plugg så kan lätt bli en 3.5hk om man vill. Vad för plugg? Förstår int..
<!-- </EdIndex> --></div>
ny i forumen o skulle vilja vråga några saker. Trimexperterna får svara nu

Jag hittade på ettansmoped en normal med en text: 1HK/3.5HK Cylinder,inkl 38mm kolv.
Lös plugg så kan lätt bli en 3.5hk om man vill. Vad för plugg? Förstår int..

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej.
Kvällens övningar i garaget resulterade i följande:
En membrancylinder borrad till 41mm och ny sachskolv monterades på min 3-pet efter byte av vevparti till ett med nållager och nogrann inshimsning.
Cylindern höjdes med 3,2mm med hjälp av en aluminiumspacer och extra packning.
Cylindern är även avsvarvad 3,2 mm upptill.
Ett högkompressionstopplock monterades med en dappepackning som man får knacka nya hål i.
En bing 1/12/171 skruvades dit med nålmunstycke 1517 då jag upplever att jag haft problem med 1717 på andra membrancylindrar.
Efter höjningen vänder kolven i nedkant av spol och avgasportarna, så dom kan inte ha öppnat mycket innan.
Avgasporten gjordes lite högre och bredare med dremeln, mest för att jag läst något om blowdown bör ligga runt 30 grader.
orört har membrancylindern inte mer än 15 grader lite slarvigt mätt.
Och hur gick den då?...
Inte en aning, motorn monteras på moppen under veckan. Kan gå bra, kan gå skit.. men då har man lärt sig något av det iallafall.
Eventuellt får det bli konvertering från fläktkylt till fartvindskylt då jag tror kåporna inte passar 100% pga cylinderhöjningen.
Återkommer senare hur den gick.
mvh Ricky <!-- </EdIndex> --></div>
Kvällens övningar i garaget resulterade i följande:
En membrancylinder borrad till 41mm och ny sachskolv monterades på min 3-pet efter byte av vevparti till ett med nållager och nogrann inshimsning.
Cylindern höjdes med 3,2mm med hjälp av en aluminiumspacer och extra packning.
Cylindern är även avsvarvad 3,2 mm upptill.
Ett högkompressionstopplock monterades med en dappepackning som man får knacka nya hål i.
En bing 1/12/171 skruvades dit med nålmunstycke 1517 då jag upplever att jag haft problem med 1717 på andra membrancylindrar.
Efter höjningen vänder kolven i nedkant av spol och avgasportarna, så dom kan inte ha öppnat mycket innan.
Avgasporten gjordes lite högre och bredare med dremeln, mest för att jag läst något om blowdown bör ligga runt 30 grader.
orört har membrancylindern inte mer än 15 grader lite slarvigt mätt.
Och hur gick den då?...
Inte en aning, motorn monteras på moppen under veckan. Kan gå bra, kan gå skit.. men då har man lärt sig något av det iallafall.
Eventuellt får det bli konvertering från fläktkylt till fartvindskylt då jag tror kåporna inte passar 100% pga cylinderhöjningen.
Återkommer senare hur den gick.
mvh Ricky <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Här är en variant av membrancylle-trimmning som jag höll på med för ett år sedan.

Boost-kanalerna uppifrån

Den ganska rejält breddade utblåset som gjorde att jag fick flytta stiftet i kolven

Kolven med extra "andningshål" och hål för boost-kanalerna. Cylindern har även fått en extra kanal ner till vevhuset. Boost-kanalerna hamnade tyvärr lite osymetriskt i loppet


Insuget "murat" med kemisk metall och upptaget för en kyrkportare. Cylindern även murad mellan foten och reedhuset för extrakanalen.

Yttersidan av den egentillverkade reedmembranet ( väl inkletad med packningsmassa )

Insidan av reedmembranet , membranet är gjort av röntgenfilm
( man tar vad som finns till hands )

Mittersta boost-kanalen
Inget av detta är väl inte spexiellt snyggt gjort men det fungerade hyfsat , den gick som en vanlig 5 halva skulle jag tro men utan högvarvsegenskaperna vilket jag tror beror på reedmembranet som är lite för mjukt. Dessutom håller inte murningen för extrakanalen tätt , men som sagt , man tar det som finns till hands i garaget.
Skulle tro att det funkar bättre om man svetsar/hårdlöder dit ett reedhus med membran från en plastmoppe
( vilket jag skulle han gjort om jag gett mig in på ett liknande projekt idag ) <!-- </EdIndex> --></div>

Boost-kanalerna uppifrån

Den ganska rejält breddade utblåset som gjorde att jag fick flytta stiftet i kolven


Kolven med extra "andningshål" och hål för boost-kanalerna. Cylindern har även fått en extra kanal ner till vevhuset. Boost-kanalerna hamnade tyvärr lite osymetriskt i loppet



Insuget "murat" med kemisk metall och upptaget för en kyrkportare. Cylindern även murad mellan foten och reedhuset för extrakanalen.

Yttersidan av den egentillverkade reedmembranet ( väl inkletad med packningsmassa )


Insidan av reedmembranet , membranet är gjort av röntgenfilm



Mittersta boost-kanalen
Inget av detta är väl inte spexiellt snyggt gjort men det fungerade hyfsat , den gick som en vanlig 5 halva skulle jag tro men utan högvarvsegenskaperna vilket jag tror beror på reedmembranet som är lite för mjukt. Dessutom håller inte murningen för extrakanalen tätt , men som sagt , man tar det som finns till hands i garaget.
Skulle tro att det funkar bättre om man svetsar/hårdlöder dit ett reedhus med membran från en plastmoppe

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om man inte provar, så lär man sig inget 
Prova att mura med TIG:en istället !
Förvärm och gasa på med en rostfri tillsats på en gammal skrotcylinder för att prova.
Man kanske skulle prova tipset som vi fick av "Dillon Finnen" i Eskilstuna, och köra med gamla kolvringar som tillsats till gjutjärn
<!-- </EdIndex> --></div>

Prova att mura med TIG:en istället !
Förvärm och gasa på med en rostfri tillsats på en gammal skrotcylinder för att prova.
Man kanske skulle prova tipset som vi fick av "Dillon Finnen" i Eskilstuna, och köra med gamla kolvringar som tillsats till gjutjärn

Vinnare av backtävling i E-tuna 80cc & Hallstas 60 & 80cc 2016 ;)
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
kolvring som "lod".Verkade gå finfint. <!-- </EdIndex> --></div>
Har sett med egna ögon när man svetsat i gjutjärn med en Dillon och enSura skrev:Om man inte provar, så lär man sig inget
Prova att mura med TIG:en istället !
Förvärm och gasa på med en rostfri tillsats på en gammal skrotcylinder för att prova.
Man kanske skulle prova tipset som vi fick av "Dillon Finnen" i Eskilstuna, och köra med gamla kolvringar som tillsats till gjutjärn
kolvring som "lod".Verkade gå finfint. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Kan nån förklara bilden av "femhalvan"? Är det olika kanaler som ritats ut med idealmått för bästa prestanda? <!-- </EdIndex> --></div>
Mycket intressant! Men som nybliven moppeskruvare tror jag inte att jag förstår.
Kan nån förklara bilden av "femhalvan"? Är det olika kanaler som ritats ut med idealmått för bästa prestanda? <!-- </EdIndex> --></div>
1137 4vxl
1134 HPD4vxl
Vimpel Zündarpeden
1279 EKFobjekt
1134 HPD4vxl
Vimpel Zündarpeden
1279 EKFobjekt