50SS HPD, renovering

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
tompa
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->På moppeträffen i Söndags blev det premiärvisning av en 1256:a, jag kikade lite extra på hur limpan var fastsatt på den, som en plåtbit på en stolpe. svårt att förklara

http://www.raketsport.com/1256champion_650_.jpg <!-- </EdIndex> --></div>
tompa
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kan den här hjälpa till något ?

Bild

Eller den här ?
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
tompa
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Den här tycker jag också är riktigt härlig

Energizer

Inlägg av Energizer »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hehe :wink: det där Mc kittet hade man allt velat ha. Men om man gjorde om sin tex sm50 eller 50ss till motorcykel, blev det endast godkänt för bankörning eller kunde man få det in reggat och använda i trafiken med lätt mc kort? om jag kommer ihåg rätt skulle iaf detta gå att göra med 50ss när jag läste från ett "produkt blad" typ.

Dom andra på bild där hjälper inte så mycket, men man kan se ungefär hur fästet fram ska se ut, borde inte vara så svårt att tillverka en liknande konstruktion. Stötdämpar bladet säger inte heller så mycket mer än vilka modeller den passar till.

Här är några bilder på hur dynan ser ut, samt hur den passar på ramen nu innan något är moddat, och dämparen med försök att visa detaljer.

Bild
Bild
Bild
Bild
bodda

Inlägg av bodda »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->stötarna tycker jag att du får pressa ihop fjädern enbart
så antingen så sitter den med bricka som släpper
när fjädertrycket försvinner eller så är stången
gängad i stötdämparns topp ,gissningar från mig :shock:
spännband är efektiva brukar använda det själv
när jag ska plocka bort fjädrar på bilen :wink:
var försiktig bara när du släpper spännbandet :o <!-- </EdIndex> --></div>
Energizer

Inlägg av Energizer »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ok tack för tippset, nu har jag dock försökt med allt tänkbart och endå inte fått isär dom :cry: . Så jag kommer puttsa till dom så gott det går istället och nöjja mig med det.

Motorn jag tänkt använda är nu under renovering, motorblocken är ordentligt tvättade och kommer lackas i en slags grå färg som inte är metallic. jag provmålade en transkåpa och det såg ganska bra ut, Färgen blandar jag själv till av vit och svart.

Jag är dock mitt i ett intensivft letande efter jag hittat en 4 växlad blockhalva (typbrickan satt kvar) och en komplett 4 växlad mekanism. TROR jag, slänger upp en bild så kanske någon kan bekräfta det? jag kommer för övrigt byta dom grundligaste sakerna i motorn så som alla packningar, nya lameller, dubbelläppade packboxar.. Och här igen en fråga jag lixsom hakat upp mig på, hur får jag enklast bort packboxarna som sitter i blocken nu samt lägger i dom nya? har ingen avdragare för detta. :idea:

Bild

Jag har lagt på en 3 växlad platta med 4 lägen brevid plattan som sitter på i hela mekanismen som har 5 lägen, likadant med delen som ligger mot spärrstiftet har 5 lägen istället för 4 som dom treväxlade har? 3 lägen är ju växlar och det 4e är för friläget? så med 5 lägen borde det betyda 4 växlar :o ..
Jag undrar också över någon lyktsarg som passar på 50ss lykthuset, den som sitter på nu kommer antagligen säljas och den kommer från en f50 plåtlykta. Ingen annan av dom jag har passar så får väll jaga på tradera nån som passar, om någon nu vet vilka det kan vara? <!-- </EdIndex> --></div>
Energizer

Inlägg av Energizer »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Fick ett litet paket idag :P . Då kan motor renoveringen börja, Provar med att lägga blocken i frysen och se om packboxarna lossnar lättare då? rent logiskt så krymper ju metall i kyla så.

Energizer

Inlägg av Energizer »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kan tillägga att motorn är renoverad nu, packboxarna satte jag en passande hylsa i och knackade försiktigt ut dom gamla och i med dom nya.

Bytt lager, packboxar, packningar samt nya lameller och så en trasig kopplingsarm, filade även bort jack från kopplingskorgen och den lilla gropen från kopplingsarmen som ibland finns där.

Är väldigt sugen att komma igång med lackeringen fasst det måste vänta tills jag fått hem fläktkåperna till motorn, tar det för länge gör jag ett försök att "spackla" ihop en annan avsågad kåpa jag har liggandes som för övrigt är hel. Båda bitarna är kvar så den borde inte vara omöjlig att laga, det är förståss den fläktkylda modellen av växelkåpa jag menar :idea:

En sak jag undrat på är varför 50s/50ss fick fläktkylning när dom inte har behov av det som tex en 2013 har. Motorn ligger ju minst lika öppet som på en compact eller e-typ som exempel. Kanske rent av fläktkylning var lyxigt och dom lade till det som ett + på 50s/50ss ? :? <!-- </EdIndex> --></div>
tompa
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->hrrmmm... jag saknar shimsning i din arbetsbeskrivning :x <!-- </EdIndex> --></div>
Energizer

Inlägg av Energizer »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hur menar du nu? Klart motorn är shimsad, kanske inte är så självklart som jag tänkte mig först och inte tog jag några bilder heller :? .
Det jag gjorde var att sätta tillbaks alltihop presic som det var innan jag rev isär blocken, då behövde jag inte lägga till mer än 2 shims till kickaxeln :idea:.

Fanns också redigt med rost vid axlar och drev, gammal olja? satt dock fasst överallt i blocken. Rull lagrerna blandannat hade rostat fasst med varandra och i brickorna.
Efter en ordentlig rengöring såg det mycket trevligare ut <!-- </EdIndex> --></div>
tompa
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om du har satt tilbaks allting som det var förut.... så är motorn inte shimsad, vill du ha en motor som kommer att hålla några mil, så tycker jag att du ska börja kolla vilka spel du har eller inte har på utg axlarna och kopplingskorgen <!-- </EdIndex> --></div>
Energizer

Inlägg av Energizer »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Shimsning bör man kunna göra genom fingertopps känsla, Möjligtvis känner man inte av 0,2mm glapp men det är kanske bra nog.
Motorn var antagligen shimsad sen tidigare så varför skulle avstånden i axlar mm ändra på sig när man rengjort och bytt packningar?, när man inte längre kan känna något glapp går det nog inte att göra så mycket bättre, eller? :o

Lägger jag i några fler shims så låser sig motorn helt, innan sissta ihopmonteringen så var jag tvungen att plocka bort ett 0,2mm tjockt shims från drevaxeln. Kan inte känna något glapp där men den går också runt fint utan motstånd så jag antar att det är rätt gjort. <!-- </EdIndex> --></div>
Energizer

Inlägg av Energizer »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Såhär ser då gårdagens arbete ut. Byggde ett främre sadelfäste som förhoppningsvis duger, gjorde även ett centralstöd som jag hoppas kan användas utan mer modifiering, den verkar ha blivit för lång :oops:..

Gjorde också nu på morgonen en uppsättning dekaler för tank och mellanplåten som kan funka till mitt tema, kan även avslöjja att den kommer få nya vitside däck och grå/vita vajrar tsm med vita ränder som hamnar på tank och dyna. Det gör sig bra tsm med den svarta färgen, ev kommer även guldränder målas in om jag får tag i någon duglig sådan färg.

Laddar även upp en bild på motorn som den ser ut i nuläget, Fläkt kåpan har varit kapat just ovanför vajerhålet som ni kanske ser kontuererna efter fortfarande. Detta är limmat, spacklat och förstärkt med glasfiberväv så det håller nog.

I och med att delarna är så gott som färdiga kan jag börja lacka så jag då får gjort allting samtidigt :idea:

Bild
Bild
Energizer

Inlägg av Energizer »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Då har ett till paket kommit fram :D .. Med nya vitside däck, 3M grå vajer, nya slangar till däcken samt en std krök av märket Jofrab. Den är dock "för mycket" bockad då röret i slutändan kommer högre upp mot ramen än vad ett original rör gör, hoppas bara ljuddämparen går på utan problem. Kanske någon här har provat jofrab kröken och kan skriva hur det funkade? :?: ...

För övrigt har jag också bestämt mig för setupen motorn kommer få. Det blir en uppborrad original fläkt cylle, 60cc som jag också portat ganska hårt, började göra portarna lika efter en "riktig" 60cc men märkte fort att matrialet inte räcker till för blandannat spolportens yttre, och inre väggar.. Hur det går att svettsa i gjutjärns matrial har jag ingen arning om :?: ..
Förgasare kommer bli 15mm bing till Zundapp som borde räcka till, dock ligger den på 12mm nu men det verkar finnas matrial nog att porta till åtminstonde 14mm utan problem. Vi får se hur det blir med det :idea: .

Avgassystem kommer bli ett "original" rör med ena insattsen utagen samt med större rörslut, funderar om det skulle gå att bygga in någon extra insatts för att dämpa ljudet i den främre delen av röret som inte gör det för tätt vid högre varv men får den någorlunda tystgående.

Meningen är väll att få ett original utseeénde av motor och inte reklamera sig med stora trimrör och utåtstickande förgasare, här uppe är det bäst så då poliserna inte gör mycket annat än att stoppa mopedister och plocka in suspekta epa traktorer. Sen har vi ju så klart freda kvällarna när dom plockar fjortisar med en 3,5a i handen :roll: .

Jag har inte gjort desto mer än att röjja fram platts i garaget och försökt bygga upp bänkar mm att få upp grejjer som ska lackas, men jag har iaf ritat ut hur moppen är tänkt att se ut när den är färdig så ni får väll gärna kommentera vad ni tycker :idea:
Crescent märkerna är tänkt att hamna på tankens raka linje mellan kromet och färgen.
Användarens profilbild
Raketaren
Moderator

Inlägg av Raketaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ser ut att bli ett snyggt bygge :D
de vita sidorna passar ju fint till den svarta lacken.. <!-- </EdIndex> --></div>
fordonsparken består av diverse mopeder Crescent,Monark,Puch och Rex.
Bilar. Saab 96-61, Saab 95-68 och en bruxare Saab 9-3 vector sc- 08...
Skriv svar