Sida 2 av 2
Postat: 26 nov 2010, 10:41
av Braxmatte
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Lasse väss skrev:Tjo.... Jag har igentligen aldrig ägt en Sachs, men är alltid nyfiken, å nu börjar jag bli riktigt fundersam, va skiljer en EKF mot en "normal" sachs.

Det är annan gjutning på blocket (Stoooort

hål där cylindern ska sitta)
Till en EKF kan man köpa 80cc som "bara" är att skruva dit

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 26 nov 2010, 11:34
av Lasse väss
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Braxmatte skrev:Lasse väss skrev:Tjo.... Jag har igentligen aldrig ägt en Sachs, men är alltid nyfiken, å nu börjar jag bli riktigt fundersam, va skiljer en EKF mot en "normal" sachs.

Det är annan gjutning på blocket (Stoooort

hål där cylindern ska sitta)
Till en EKF kan man köpa 80cc som "bara" är att skruva dit

A-ha.... Då begriper ja

Tack ! <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 26 nov 2010, 12:03
av christer
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Enligt de kunniga skiljer själva hålet för cylindern, bredare bultmönster för cylindern, 2mm längre slag på veven, samt att blocken är ren aluminium istället för den svårsvetsade magnesiumlegeringen. (lägg gärna till, om någon vet någon mer skillnad!)
I övrigt är det en alldeles vanlig 4 vxl Sachsmaskin.
Att det går en massa snack om att det är dräparmotorer grundar sig förmodligen på att det finns möjlighet att bulta dit Athena 80cc cylindern.
Jag vet att flera åker med duktiga varvtal och får det att funka med originalveven. Dock vet jag åxå att flera med mig har haft problem med att axeltapparna kroknar och vrider sig i skinkorna framförallt på svänghjulssidan. Jag löste problemet med att tillverka en ny helrund vev med hjälp av lite goda vänner.

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 26 nov 2010, 15:58
av zappafan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Konstigt att ingen börjat tillverka helrunda kvalite vevparti..

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 26 nov 2010, 16:27
av NRoos
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
zappafan skrev:Konstigt att ingen börjat tillverka helrunda kvalite vevparti..

mindre prat och mer arbete! Det är bara du startar en serie kollektion av den nya fräscha looken för en sachs ekf snurra

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 26 nov 2010, 17:34
av Sura
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
zappafan skrev:Konstigt att ingen börjat tillverka helrunda kvalite vevparti..

VRM håller på för fullt..... <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 26 nov 2010, 17:35
av zappafan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Njae, tyvärr är man reparatör på stora tunga
(typ) verktyg, så jag står tyvärr inte i nån svarv eller fräs...
Jo det skulle man ju anat att VRM skulle fixa...

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 26 nov 2010, 18:36
av S_Compakt
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
NRoos skrev:zappafan skrev:Konstigt att ingen börjat tillverka helrunda kvalite vevparti..

mindre prat och mer arbete! Det är bara du startar en serie kollektion av den nya fräscha looken för en sachs ekf snurra

Nja.. eftersom zappafans motor bevisligen nåt 112km/h så behöver han inte oroa sig ...
Lasse Smebackspöjkera darrar om du nämner en EKF motor

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 28 nov 2010, 07:00
av S_Compakt