Postat: 12 mar 2012, 12:37
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ja här har vi då ett bi som slumrat i många.. många år.
Jag kom över denna efter ett tips från grannen som vet att jag sökt en sån här (tack grannen
). Den stod undanskymd i ett skul som var till taket proppat med bråte. När jag fick fram den insåg jag att den inte var komplett utan saknade dom dubbla lyktorna, motorn, sadeln, reglagen mm. I det stora såg den extremt välhållen ut! Visserligen har lacken flagnat men efter en kontroll så insåg jag att den nog inte gått många mil. originaldäcken satt på, gummimattan på pedalerna var som ny mm.

Det hör till saken att jag köpte en massa grejer dvs. allt moped/MC relaterat som gubben hade. Och när jag då började plocka i dom andra prylarna å rullade in ett hembygge i garaget så såg jag till min glädje att på den Gileran satt sadeln, motor & reglagen/handtagen det var som en lotterivinst kan jag meddela! Dessa farkoster är ju inte direkt vanliga så hitta dom prylarna är ju inte lätt..

Dock saknades fläkthjulet, fläktkåpa/kylpåtar som är rätt unika för den motorn sedan saknades motorfästen & dom dubbla lyktorna. jag rotade som en galning bland lådor å burkar å titta där låg en lykta som var rätt lik å se!! den har ju den karakteristiska rutmönstrade kabeln som även satt på Biet. Det måste vara rätt lykta!! Det tog inte länge så hittade jag den andra med.
Men ngr motorfästen eller fläktkåpa fann jag aldrig.
Efter ngr dagar tog jag kontakt med gubben igen å frågade snällt om jag kunde komma förbi å rota, men han var ytterst skeptisk eftersom huset som grejerna varit i höll på att rasa. Han tyckte redan att jag varit för länge under det halvt nerrasade innertaket förra gången. Men efter en viss övertalning så fick jag komma
Jag letade å vände upp & ner på varenda bytta, men utan framgång så jag blev tvungen att ge upp. Men på väg ut ur byggnaden sneglade jag på en liten plåthink som låg vid ytterdörren tog upp den å där i låg alla kåpor samt fläkten!! Men inga motorfästen å det är där vi är nu..
Jag har nämnligen fått tillåtelse av den vänlige Alabamamannen att demontera hans Bi för att kunna tillverka nya fästen å nu är det klart å så här blev dom.
Här har vi främre motorfäste som synes hade "Abm" fäste några extra hål för förstärkninhgar. Eftersom Biet var lite av en prototyp så hade dom nog tagit lite för tunt gods så grejerna blev skeva. Så i det här fallet har jag frångått lite från original å kört en mm tjockare gods på örona på mitt fäste

Här har vi det bakre motorfästet även det är tjockare i godset samt att jag gjort trådrullarna i ett stycke ist för brickor mm. med tanke på hur Abm fäste ser ut kändes det att det behövdes.

Här har vi ett kickdrev.. drevet hade Abm ett NOS men tyvärr lite tunnare i godset än originalet men det får duga tills jag hittar ett tjockare resten av grunkan är tillverkat av mig.

Sen har vi lyktfästet som är bockat efter originalet på frihand. Här valde jag att göra ett i rostfritt eftersom originalet inte hållit ett smack förstyvat i efterhand med en pinne vilket jag tycker förtar designen sedan tog jag även 1mm tjockare gods å kör det polerat. Kan ju bli snyggt mot dom cromade lyktsargerna
<!-- </EdIndex> --></div>
Jag kom över denna efter ett tips från grannen som vet att jag sökt en sån här (tack grannen


Det hör till saken att jag köpte en massa grejer dvs. allt moped/MC relaterat som gubben hade. Och när jag då började plocka i dom andra prylarna å rullade in ett hembygge i garaget så såg jag till min glädje att på den Gileran satt sadeln, motor & reglagen/handtagen det var som en lotterivinst kan jag meddela! Dessa farkoster är ju inte direkt vanliga så hitta dom prylarna är ju inte lätt..

Dock saknades fläkthjulet, fläktkåpa/kylpåtar som är rätt unika för den motorn sedan saknades motorfästen & dom dubbla lyktorna. jag rotade som en galning bland lådor å burkar å titta där låg en lykta som var rätt lik å se!! den har ju den karakteristiska rutmönstrade kabeln som även satt på Biet. Det måste vara rätt lykta!! Det tog inte länge så hittade jag den andra med.
Men ngr motorfästen eller fläktkåpa fann jag aldrig.
Efter ngr dagar tog jag kontakt med gubben igen å frågade snällt om jag kunde komma förbi å rota, men han var ytterst skeptisk eftersom huset som grejerna varit i höll på att rasa. Han tyckte redan att jag varit för länge under det halvt nerrasade innertaket förra gången. Men efter en viss övertalning så fick jag komma

Jag letade å vände upp & ner på varenda bytta, men utan framgång så jag blev tvungen att ge upp. Men på väg ut ur byggnaden sneglade jag på en liten plåthink som låg vid ytterdörren tog upp den å där i låg alla kåpor samt fläkten!! Men inga motorfästen å det är där vi är nu..
Jag har nämnligen fått tillåtelse av den vänlige Alabamamannen att demontera hans Bi för att kunna tillverka nya fästen å nu är det klart å så här blev dom.
Här har vi främre motorfäste som synes hade "Abm" fäste några extra hål för förstärkninhgar. Eftersom Biet var lite av en prototyp så hade dom nog tagit lite för tunt gods så grejerna blev skeva. Så i det här fallet har jag frångått lite från original å kört en mm tjockare gods på örona på mitt fäste

Här har vi det bakre motorfästet även det är tjockare i godset samt att jag gjort trådrullarna i ett stycke ist för brickor mm. med tanke på hur Abm fäste ser ut kändes det att det behövdes.

Här har vi ett kickdrev.. drevet hade Abm ett NOS men tyvärr lite tunnare i godset än originalet men det får duga tills jag hittar ett tjockare resten av grunkan är tillverkat av mig.

Sen har vi lyktfästet som är bockat efter originalet på frihand. Här valde jag att göra ett i rostfritt eftersom originalet inte hållit ett smack förstyvat i efterhand med en pinne vilket jag tycker förtar designen sedan tog jag även 1mm tjockare gods å kör det polerat. Kan ju bli snyggt mot dom cromade lyktsargerna

