Vilken Veteranskoter passar oss bäst?
-
- Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Sedan finns det ju andra anledningar till varför man ibland väljer saker som kanske inte nu är dom absolut bästa..
Å det kan tex vara av den enkla anledningen att man som tex jag är såpass fåfäng
Jag gillar när saker är väldesignade
Eller bara speciella på ngt sätt.. Men där går lynxen fetbort.. 59:an är inte ens fulsnygg ej eller vulgosnygg dom är bara hopplöst fula säkert PRAKTISKA men snygga är dom precis ingenstans! som grädde på moset har dom äckliga färger riksfula dekaler å ful sadel.. å den årsmodellen med bara tuber från skidorna rakt in i buken den är fulheten personifierad! Man spyr så fort man ser dom & blir dom sista som lämnar grillplatsen kör helst bara i mörker eller snöstorm..
Å så vill man ju inte ha det man ska ju njuta av färden är det väl tänkt. Å sedan stå å begrunda/beundra putsa å vårda sin manick bara för att den är vacker att se på..eller har fin färg
Har man då en grej som man måste titta bort varje gång man ska ut å åka så blir man bara arg å det går inte att vårda ett fordon som man misstrivs med. Dessutom tycker jag 5900 verkar klumpig bara av att se dom å nog måste dom ha ngr kilo mer? är det inte plåtchassie på dom medan polaris har alu men men.. Sen finns det ju en annan djävligt ful skoter som syrran for omkring å välte sin familj med.. jag kallade den för Yamaha Vickig den var väl kanske inte lika eländig som 59:an men tillräckligt ful. Å dessutom hade den en mkt passande kulör beige metallic urrk..Såklart har dom ju lyckats tänka om & har fixat till både lynxen å vikingen nu (dom ser ut som dom flesta andra numera) men då pratar vi om nyare maskiner med hög prislapp. Wide Traken däremot är en riktig Milf ganska snygg för sin ålder/pris mao..men smaken är som baken å en del prioriterar det praktiska framför allt.
men jag tror lite på brorsans svärfars Sameskoter bara jag kunde komma på vad den heter..
<!-- </EdIndex> --></div>
Å det kan tex vara av den enkla anledningen att man som tex jag är såpass fåfäng

Jag gillar när saker är väldesignade

Å så vill man ju inte ha det man ska ju njuta av färden är det väl tänkt. Å sedan stå å begrunda/beundra putsa å vårda sin manick bara för att den är vacker att se på..eller har fin färg

Har man då en grej som man måste titta bort varje gång man ska ut å åka så blir man bara arg å det går inte att vårda ett fordon som man misstrivs med. Dessutom tycker jag 5900 verkar klumpig bara av att se dom å nog måste dom ha ngr kilo mer? är det inte plåtchassie på dom medan polaris har alu men men.. Sen finns det ju en annan djävligt ful skoter som syrran for omkring å välte sin familj med.. jag kallade den för Yamaha Vickig den var väl kanske inte lika eländig som 59:an men tillräckligt ful. Å dessutom hade den en mkt passande kulör beige metallic urrk..Såklart har dom ju lyckats tänka om & har fixat till både lynxen å vikingen nu (dom ser ut som dom flesta andra numera) men då pratar vi om nyare maskiner med hög prislapp. Wide Traken däremot är en riktig Milf ganska snygg för sin ålder/pris mao..men smaken är som baken å en del prioriterar det praktiska framför allt.

men jag tror lite på brorsans svärfars Sameskoter bara jag kunde komma på vad den heter..

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag tycker 59:an ser bra ut, men det är ju tur smaken är som baken 
Sameskoter, dom som har brukat vara populära är ju just 59:an, och 39:an, o äldre var ju Aktiv Karibo väldigt populär, Ockelbo 3500 användes ju också (som ju är ungefär samma skoter som Karibon egentligen).
Karibo tillverkades ju ett tag här i Dorotea, medans Aktiv-Doroverken fortfarande var aktiv.
Men encylindrigt tycker jag inte man ska ha om man ska skjutsa och dra lite ved med.
Edit, glömde ju, Widetrak är ju helt klart en finare skoter rent utseendemässigt, sen har den ju framvagn också vilket är komfortabelt på spår iaf. <!-- </EdIndex> --></div>

Sameskoter, dom som har brukat vara populära är ju just 59:an, och 39:an, o äldre var ju Aktiv Karibo väldigt populär, Ockelbo 3500 användes ju också (som ju är ungefär samma skoter som Karibon egentligen).
Karibo tillverkades ju ett tag här i Dorotea, medans Aktiv-Doroverken fortfarande var aktiv.
Men encylindrigt tycker jag inte man ska ha om man ska skjutsa och dra lite ved med.
Edit, glömde ju, Widetrak är ju helt klart en finare skoter rent utseendemässigt, sen har den ju framvagn också vilket är komfortabelt på spår iaf. <!-- </EdIndex> --></div>
-
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vad jag tänker. Fins det delar i framtiden och är det vettigt att skruva med.
Ex, En festol osilerande slip, mycket smart att arbeta med. Men värkligheten är annorlunda. Sladdar som inte går att byta. Den ramlade i golvet och är så klent byggd att den gick av och den delen fans inte som reservdel. Jag menar typ sådana saker.
ex Snörstart på skotern om en del går sönder så måste man köpa en hel sats med prylar som kostar massor.
Om jag överdriver: om man skall byta drivmatta så följer alla små hjul med i satsen, vilket är onödigt. Förmodligen är det inte så, men är vanligt i många sammanhang. <!-- </EdIndex> --></div>
Ex, En festol osilerande slip, mycket smart att arbeta med. Men värkligheten är annorlunda. Sladdar som inte går att byta. Den ramlade i golvet och är så klent byggd att den gick av och den delen fans inte som reservdel. Jag menar typ sådana saker.
ex Snörstart på skotern om en del går sönder så måste man köpa en hel sats med prylar som kostar massor.
Om jag överdriver: om man skall byta drivmatta så följer alla små hjul med i satsen, vilket är onödigt. Förmodligen är det inte så, men är vanligt i många sammanhang. <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->festool eller plastool jo gå på en billackering å kolla alla är uppbyggda av silvertape 
Joni nuni! Nu har jag frågat vad sameskotern heter å det är en ski-doo nordic 300
Som ni ser på bilden är den mkt basic inge svammel runt styret mm. utan en funkis å bra maskin som är grymt lätt å me en liten enkel fläktkyld encylindrig motor
Gubben säger att den ska helst vara encylindrig å inte ha så mkt pulver för då kör den bara fast. Utan lite kubik å rätt drevning å bra viktförhållanden gör susen..å han borde ju prata av erfarenhet tycker jag..Han hade bara gott att säga om denna maskin och tycker att detta är den bästa han haft å han har även haft femnior mmm.. 
Sedan har den en uppbyggnad som är lite unik syns lite på bilden dvs inga skarvar utan tank/sits/instrument/styrkåpa är i ett stycke
å den klassiska lådan under sitsen finns med. Anledningen till att jag kommer ihåg denna skoter var för att jag reagerade så fort jag såg den! Den är inte lik ngn annan för den var så liten å smidig dessutom lätt, lång å grymt höjd redan från fabrik! Jag frågade om det var ett hemmabygge det var då gubben började berätta. priset på dessa är rätt ligger på ca 10-15papp å det finns delar att få tag på..
Men då till medaljens baksida..
Dom är svåra att hitta (finns en på blocket nu men den ser inte så snygg ut)
Och eftersom dom bantat denna skoter extremt så har dom skippat allt bjäfs (som även kan gå sönder ute på fjället) å det är sånt som tex elstart, batteri, vxl låda så det finns tyvärr ingen back men å andra sidan är den lätt att kasta runt så det är som alltid en prioritering..

Joni nuni! Nu har jag frågat vad sameskotern heter å det är en ski-doo nordic 300
Som ni ser på bilden är den mkt basic inge svammel runt styret mm. utan en funkis å bra maskin som är grymt lätt å me en liten enkel fläktkyld encylindrig motor

Sedan har den en uppbyggnad som är lite unik syns lite på bilden dvs inga skarvar utan tank/sits/instrument/styrkåpa är i ett stycke
å den klassiska lådan under sitsen finns med. Anledningen till att jag kommer ihåg denna skoter var för att jag reagerade så fort jag såg den! Den är inte lik ngn annan för den var så liten å smidig dessutom lätt, lång å grymt höjd redan från fabrik! Jag frågade om det var ett hemmabygge det var då gubben började berätta. priset på dessa är rätt ligger på ca 10-15papp å det finns delar att få tag på..
Och eftersom dom bantat denna skoter extremt så har dom skippat allt bjäfs (som även kan gå sönder ute på fjället) å det är sånt som tex elstart, batteri, vxl låda så det finns tyvärr ingen back men å andra sidan är den lätt att kasta runt så det är som alltid en prioritering..

-
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->å är ni nu fortfarande intresserade av en veteran så är det bara klumpedunsar som har back. Det bästa alternativet till smidig lätt veteran som ändå tar sig fram å som det finns mkt delar till är nog en förlängd elan eller förlängd ockelbo 300 det är lättviktsveteraner som tar sig fram..
sen finns ju alltid min stora passion Larven
ni kan även gå in på detta forum å fråga vad dom tycker är den bästa veteranen
finns även mkt fina actionbilder filmer mm.
http://snoskroters.forum24.se/snoskroters.html <!-- </EdIndex> --></div>
sen finns ju alltid min stora passion Larven

ni kan även gå in på detta forum å fråga vad dom tycker är den bästa veteranen

http://snoskroters.forum24.se/snoskroters.html <!-- </EdIndex> --></div>
- zappafan
- Forumsponsor
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Synd det skulle va en ved-dragare annars gillar man såna hära.. 

Ski-doo tnt rv -76
http://www.blocket.se/vasternorrland/Ski_doo_tnt_rv_76_31338693.htm?ca=2&w=3 <!-- </EdIndex> --></div>

Ski-doo tnt rv -76
http://www.blocket.se/vasternorrland/Ski_doo_tnt_rv_76_31338693.htm?ca=2&w=3 <!-- </EdIndex> --></div>
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
- Raketsport
- Site Admin
- Kontakt:
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Den var riktigt vass, zappafan.
Det tråkiga är ju timret som förra ägaren fällt och som måste ner i vinter... Hade ju varit bra om vi vetat detta lite tidigare än i torsdags
Det finns två riktigt fräscha Ski-doo Alpin på blocket nu. Går dessa verkligen att styra?
http://www.blocket.se/vasterbotten/Skidoo_alpin_31412966.htm?ca=2&w=1
Ang. back så tänkte jag mest på mitt diskbråck faktiskt. Back borde ju kunna underlätta.
"Sameskotern" var inte dum. Eftersom jag själv är uppväxt i trakterna och är nordsame i fjärde led så vet jag vilket jobb den skotern får göra.
Vi är inte intresserad av något extra bjäfs som kan gå sönder och inte heller hastighet. Det går ändå inte att köra fort i tät granskog. <!-- </EdIndex> --></div>
Det tråkiga är ju timret som förra ägaren fällt och som måste ner i vinter... Hade ju varit bra om vi vetat detta lite tidigare än i torsdags

Det finns två riktigt fräscha Ski-doo Alpin på blocket nu. Går dessa verkligen att styra?
http://www.blocket.se/vasterbotten/Skidoo_alpin_31412966.htm?ca=2&w=1
Ang. back så tänkte jag mest på mitt diskbråck faktiskt. Back borde ju kunna underlätta.
"Sameskotern" var inte dum. Eftersom jag själv är uppväxt i trakterna och är nordsame i fjärde led så vet jag vilket jobb den skotern får göra.
Vi är inte intresserad av något extra bjäfs som kan gå sönder och inte heller hastighet. Det går ändå inte att köra fort i tät granskog. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Josefine Andersson
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->En Alpin är en riktig arbetshäst, men styrningen är tyvärr väldigt dålig på dom, liksom på alla andra dubbelbandare.
Men för att dra timmer är dom ju verkligen som gjord för jobbet.
Ska du ha den för mer allround blir du dock snabbt less på den, den är tung som fasen och styrningen är ju som sagt inte den bästa. <!-- </EdIndex> --></div>
Men för att dra timmer är dom ju verkligen som gjord för jobbet.
Ska du ha den för mer allround blir du dock snabbt less på den, den är tung som fasen och styrningen är ju som sagt inte den bästa. <!-- </EdIndex> --></div>
- Raketsport
- Site Admin
- Kontakt:
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja det är väl ändå f*n att man ska behöva dra ved också 
Undra om vi kanske tar den lättare till våren... Å köper en rolig skoter istället
Som dom sa i Raskens som vi plöjde och skrattade åt i helgen: -"Bättre svida än döden lida"
Detta ska tusan lamineras och in i pannrummet. <!-- </EdIndex> --></div>

Undra om vi kanske tar den lättare till våren... Å köper en rolig skoter istället

Som dom sa i Raskens som vi plöjde och skrattade åt i helgen: -"Bättre svida än döden lida"
Detta ska tusan lamineras och in i pannrummet. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Josefine Andersson
-
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ett litet tips till dig jossan - jag svetsade plattjärn på högkant under skidorna och naturligtvis i färdriktningen.
Ca 30 cm långa och 30 mm på högkant, använde 5 mm och spetsslipade den.
Det blev en markant förbättring på styrningen i hård som lös snö.
Varsågoda - bara att suga i er av mitt förnämliga styrtips till dubbelbandare.
Ca 30 cm långa och 30 mm på högkant, använde 5 mm och spetsslipade den.
Det blev en markant förbättring på styrningen i hård som lös snö.
Varsågoda - bara att suga i er av mitt förnämliga styrtips till dubbelbandare.

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->var får inte en sån här http://www.blocket.se/vasterbotten/Lynx_Forest_Fox_440F__04_31395996.htm?ca=2&w=2 <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
flera gånger. Hursomhaver, en bra brukssoloskoter. Ingen höjdare att åka 2 på tycker jag, drar pulka rätt skapligt också. <!-- </EdIndex> --></div>
En sån däringa har/hade svärgubben också ståendes. Gick jättebra men på nåt vis så åts kablarna till tändsystemet uppdr.novolette skrev:festool eller plastool jo gå på en billackering å kolla alla är uppbyggda av silvertape
Som ni ser på bilden är den mkt basic inge svammel runt styret mm. utan en funkis å bra maskin som är grymt lätt å me en liten enkel fläktkyld encylindrig motorGubben säger att den ska helst vara encylindrig å inte ha så mkt pulver för då kör den bara fast. Utan lite kubik å rätt drevning å bra viktförhållanden gör susen..å han borde ju prata av erfarenhet tycker jag..Han hade bara gott att säga om denna maskin och tycker att detta är den bästa han haft å han har även haft femnior mmm..