<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det råder en del förvirring här bland inläggen där tro och tyckande ibland kan verka som sanningar.
Först och främst så är det flera parametrar som måste beaktas innan man bestämmer mängden 2-taksolja som skall blandas tillsamman med bränslet.
Det som bestämmer procenten är :
Omsättningshastighet.
Belastningsfaktorer.
Trimningsgrader.
Luftkylt
Vattenkylt
Toleranser.
Kvalitet på oljan.
Om man ha en lågt varvande motor tex.Husqvarna rödmyra, Sachs standard mopedmotor,en gammal jordfräs Cresent 4 hk utombordare eller liknande motorer som används till att bara åka omkring med fungerar 2% inblandning av god kvalitet alldeles utmärkt.
Det beror på att belastningen är relativt låg.
Värmeutvecklingen inte akut samt att färskgaserna i vevhuset har inte så bråttom..
Om man däremot däremot har en motor med hög belastning på grund av trimningsgrad eller ni väger alldeles för mycket krävs en högre kvalitet och mängd olja för att livslängden skall upprätthållas.
Det beror på att vid högre effektuttag så alstras mer värme vilket gör att det ställs högre krav på mängden olja men även Carboniseringsfaktorn är en viktig kugge för överlevnaden.
Vad är då carboniseringsfaktorn frågar ni då!!?
Joooooo
Det är den gräns den specifika 2 taktsoljan övergår från smörjande funktion till att förångas.
Det betyder i klartext att :
Om kolven och cylinderväggens temperatur överskrider det värde fabrikanten har gett den oljan ni har tankat i er moppe så tar det tvärstopp!!
Temperaturvärden som används bland dom olika fabrikaten varierar mellan 80 upp till ca 250 grader.
Varför dådå undrar ni nu då???
Jooooo
Det finns flera orsaker.
Men det är som med bilar som med oljor, det finns bra bilar och dåliga bilar.
Det finns miljöbilar och så finns det dom som inte är det...
Oljor som har låg carboniseringsfaktor är betydligt mer miljöriktiga och brinner dom upp vid ca 80-100 graders temperatur så är dom betydligt mer miljöriktiga på grund av låg emission.
I den kategorin har vi typ OK outboard 2 stroke oil..
Brinner upp ganska lätt och mördar inte Aborren på direkten..
Sen har vi då oljor på den andra sidan av den här skalan med extrem carboniseringsfaktor och som tål väldigt hög belastning och temperatur.
Där har vi tex MOTUL 800 och liknande oljor som kostar en del men är klart nödvändiga för att en racingmotor ska överleva.
Den oljan är ett miljöproblem om den används på en standardmotor på grund av att oljan förbränns inte alls..
Men toleranser då??
Joo man brukar säga så här..
Varje hundradel av tolerans mellan kolv och cylinderdiameter är ca 10 graders temperaturskillnad mellan kolv och cylindervägg.
Det betyder att om man har en motor med 5 hundradelars tolerans så kan kolven vara 49 grader varmare än cylinderväggen.
Vid 50 grader är det TVÄRSTOPP!!!
Och det kan gå JÄKLIGT snabbt!!
Det klassiska felet många gör, är att man sparkar igång sin kalla moppemotor.
Fräser iväg så att gruset yr och hundra meter bort mot korvmojjen har moppen nupit...
Va i Helvete!!???
Joooooooo
Den stackar kolven har legat och slummrat och helt plötsligt har ni sparkat den i arslet låtit den varva iväg i panik
Blivit akut skitvarm medan cylleväggen är skitkall..
Och värst så är förhållandet Aluminiumkolv/Gjutjärnscylle..;=/
Finns INGEN olja i hela världen som kan hjälpa er motor då..
En del påstår glatt att ju mer olja i desto sämre går den!
Relaterat på att det är mindre mängd bensin i blandningen.
Finns INGA belägg för det då en motor med mera 2 taktsolja är tätare och har högre effekt på grund av det.
Fördelen med mer olja är bättre smörjning och längre livslängd!
Sen har vi det där med motoreffekt!
Varför vi faktiskt kommer framåt, beror uteslutande på hur snabbt tillförda mängden färskgaser i förbränningsrummet utvidgar sig och
hur varm den blir.
Det förhållandet benämns BMEP och ju högre BMEP desto varmare motor.
Det är relaterat till avgivna värmeförluster ut i cylinderväggar och motorblocket.
En vätskekyld motor kan ha en betydligt högre BMEP på grund av att kylsystemet är effektivare att transportera bort överskottsvärmen från cylinder och topp.
Vad ska man blanda i då frågar ni i kör nu då???
Lite förenklat så kan man säga att:
Ju mer effekt och varv desto mer procent och kvalitet!
Skitsmart tycker en del...
Mmmmmmmm
Visst!!
Om jag säger så här då!!
Standardmoppar bra olja 2-3%
Moppar luftkylda hårt trimmade minst 4% väldigt bra till bästa kvaliteten.
Vattenkylda moppar 2-3% bra olja
Vattenkylda kittrimmade motorer 3-4 % Väldigt bra olja.
50 cc Racing 15-16000 varv. 4% av den bästa typen av olja.
100 cc kartmotor 20000 varv 6-7 %
Alkoholmotorer Etanol Metanol 5-10% Specialolja.
Alkohol+Nitro etcetera.
Special Motul olja 10-15% iblandning.
OK
Jag har skrapat lite på ytan här, men jag hoppas att ni har fått en lite djupare och bredare kännedom om vad ni ska välja till just er motor.
Och allt det här tycker just
Roffe

<!-- </EdIndex> --></div>