Sida 2 av 6

Postat: 21 jan 2011, 22:44
av S_Compakt
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Polini rekomenderar 2% men då säljer dom cylindrar förstås :twisted:

Jag kör på en mkt dyr olja blandar med aspen 2 takt race blandar 3%
Går iallafall att köra in grejjerna tillsammans med ett galet zundapp gäng :headbang: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 28 jan 2011, 12:36
av erlan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->I slutet på -70talet så kom BP med en 2t-olja som bara skulle blandas 2%
och när jag frågade "min" mopedhandlare vad han ansåg om den så
svarade han att det är en mycket bra olja du ska absolut inte blanda 4% för då tar den bort bensinens egen kylande efekt och då kan den skära av den anledningen! Min 50ss med "treåenhalva" som jag ansåg gjorde
50 åkte ungefär jämt med dakotor som påstods göra ungefär 70, utan problem med den oljan

idag kör jag på aspen färdigblandat eller vanlig 95 blandat med aspens
tvåtaktsolja.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 28 jan 2011, 12:38
av ilogurra
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jag blande i lite mer olja sist ja tanka nu, blev bara så. Inte me flit, men den gick bättre då :shock: <!-- </EdIndex> --></div>

Oljeinblandning

Postat: 28 jan 2011, 21:37
av VRM Roffe
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det råder en del förvirring här bland inläggen där tro och tyckande ibland kan verka som sanningar.

Först och främst så är det flera parametrar som måste beaktas innan man bestämmer mängden 2-taksolja som skall blandas tillsamman med bränslet.

Det som bestämmer procenten är :

Omsättningshastighet.
Belastningsfaktorer.
Trimningsgrader.
Luftkylt
Vattenkylt
Toleranser.
Kvalitet på oljan.

Om man ha en lågt varvande motor tex.Husqvarna rödmyra, Sachs standard mopedmotor,en gammal jordfräs Cresent 4 hk utombordare eller liknande motorer som används till att bara åka omkring med fungerar 2% inblandning av god kvalitet alldeles utmärkt.
Det beror på att belastningen är relativt låg.
Värmeutvecklingen inte akut samt att färskgaserna i vevhuset har inte så bråttom..

Om man däremot däremot har en motor med hög belastning på grund av trimningsgrad eller ni väger alldeles för mycket krävs en högre kvalitet och mängd olja för att livslängden skall upprätthållas.
Det beror på att vid högre effektuttag så alstras mer värme vilket gör att det ställs högre krav på mängden olja men även Carboniseringsfaktorn är en viktig kugge för överlevnaden.

Vad är då carboniseringsfaktorn frågar ni då!!?

Joooooo
Det är den gräns den specifika 2 taktsoljan övergår från smörjande funktion till att förångas.
Det betyder i klartext att :
Om kolven och cylinderväggens temperatur överskrider det värde fabrikanten har gett den oljan ni har tankat i er moppe så tar det tvärstopp!!
Temperaturvärden som används bland dom olika fabrikaten varierar mellan 80 upp till ca 250 grader.

Varför dådå undrar ni nu då???

Jooooo
Det finns flera orsaker.
Men det är som med bilar som med oljor, det finns bra bilar och dåliga bilar.
Det finns miljöbilar och så finns det dom som inte är det...

Oljor som har låg carboniseringsfaktor är betydligt mer miljöriktiga och brinner dom upp vid ca 80-100 graders temperatur så är dom betydligt mer miljöriktiga på grund av låg emission.
I den kategorin har vi typ OK outboard 2 stroke oil..
Brinner upp ganska lätt och mördar inte Aborren på direkten..

Sen har vi då oljor på den andra sidan av den här skalan med extrem carboniseringsfaktor och som tål väldigt hög belastning och temperatur.
Där har vi tex MOTUL 800 och liknande oljor som kostar en del men är klart nödvändiga för att en racingmotor ska överleva.
Den oljan är ett miljöproblem om den används på en standardmotor på grund av att oljan förbränns inte alls..

Men toleranser då??

Joo man brukar säga så här..
Varje hundradel av tolerans mellan kolv och cylinderdiameter är ca 10 graders temperaturskillnad mellan kolv och cylindervägg.
Det betyder att om man har en motor med 5 hundradelars tolerans så kan kolven vara 49 grader varmare än cylinderväggen.
Vid 50 grader är det TVÄRSTOPP!!!
Och det kan gå JÄKLIGT snabbt!!
Det klassiska felet många gör, är att man sparkar igång sin kalla moppemotor.
Fräser iväg så att gruset yr och hundra meter bort mot korvmojjen har moppen nupit...

Va i Helvete!!???
Joooooooo
Den stackar kolven har legat och slummrat och helt plötsligt har ni sparkat den i arslet låtit den varva iväg i panik
Blivit akut skitvarm medan cylleväggen är skitkall..
Och värst så är förhållandet Aluminiumkolv/Gjutjärnscylle..;=/
Finns INGEN olja i hela världen som kan hjälpa er motor då..

En del påstår glatt att ju mer olja i desto sämre går den!
Relaterat på att det är mindre mängd bensin i blandningen.
Finns INGA belägg för det då en motor med mera 2 taktsolja är tätare och har högre effekt på grund av det.

Fördelen med mer olja är bättre smörjning och längre livslängd!

Sen har vi det där med motoreffekt!
Varför vi faktiskt kommer framåt, beror uteslutande på hur snabbt tillförda mängden färskgaser i förbränningsrummet utvidgar sig och
hur varm den blir.
Det förhållandet benämns BMEP och ju högre BMEP desto varmare motor.
Det är relaterat till avgivna värmeförluster ut i cylinderväggar och motorblocket.
En vätskekyld motor kan ha en betydligt högre BMEP på grund av att kylsystemet är effektivare att transportera bort överskottsvärmen från cylinder och topp.

Vad ska man blanda i då frågar ni i kör nu då???

Lite förenklat så kan man säga att:
Ju mer effekt och varv desto mer procent och kvalitet!

Skitsmart tycker en del...

Mmmmmmmm
Visst!!
Om jag säger så här då!!

Standardmoppar bra olja 2-3%

Moppar luftkylda hårt trimmade minst 4% väldigt bra till bästa kvaliteten.

Vattenkylda moppar 2-3% bra olja

Vattenkylda kittrimmade motorer 3-4 % Väldigt bra olja.

50 cc Racing 15-16000 varv. 4% av den bästa typen av olja.

100 cc kartmotor 20000 varv 6-7 %

Alkoholmotorer Etanol Metanol 5-10% Specialolja.
Alkohol+Nitro etcetera.
Special Motul olja 10-15% iblandning.

OK
Jag har skrapat lite på ytan här, men jag hoppas att ni har fått en lite djupare och bredare kännedom om vad ni ska välja till just er motor.
Och allt det här tycker just
Roffe
:wink: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 28 jan 2011, 22:01
av jorhul
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->:clapping: Trevligt att du är tillbaka! Jag trodde du lämnat detta forum.... Det är alltid intressant att läsa dina inlägg Roffe. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 28 jan 2011, 22:32
av fatchance
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Japp, man lär så länge man lever!

Själv fick jag den brillianta idén att köpa Motul 800 till min Zweirad.
Man vill ju vara en snäll och ansvarstagande brukare av sin livskamrat.

Det resulterade i att det mesta av oljan låg oförbränd på garagegolvet
och att ljuddämparen + krök hade viktökning av ett par hundra procent...

Plus att den rykte som en smärre skogsbrand, vilket en kärring med
hund blev varse på en cykelbana i V-ås, (men jag tror hon överlevde :lol: )

Då jag har en skvätt kvar återstår 2 alternativ!
Antingen att kasera den (var dyr som f-n :cry: ) men eftersom man är snål och jävlig går ju det bort.
Då återstår att trimma ifatt dess kapacitet! :twisted:
Men det går också bort, behöver nog inte förklara varför...

Lutar nog åt att jag smörjer ungarnas cykelkedjor med den. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 28 jan 2011, 23:03
av dessan266
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack för många o bra svar , det lutar nog åt att jag kommer att köra på miljöbensinen med 2% inblandning + 1% egen inblandning =3 % får lära mig att justera det ställbara munstycket vid kall /varm motor men då moppen är ganska otrimmad funkar den nog bäst vid 3% olja men tack för många goda tips !

Dessan266 <!-- </EdIndex> --></div>

Re: Oljeinblandning

Postat: 29 jan 2011, 01:02
av G-son
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
VRM Roffe skrev: En del påstår glatt att ju mer olja i desto sämre går den!
Relaterat på att det är mindre mängd bensin i blandningen.
Finns INGA belägg för det då en motor med mera 2 taktsolja är tätare och har högre effekt på grund av det.

Fördelen med mer olja är bättre smörjning och längre livslängd!

Roffe
:wink:
I A. Graham Bells gamla tvåtaktsbibel finns ett ganska intressant test med någon gammal luftkyld 125cc hoj som körs i bromsbänk med olika mängder Castrol R40 i soppan, och i det fallet ger den betydligt mer effekt när oljemängden ökas. Har upplevt samma sak när jag körde ordentligt trimmad MB5 för några år sedan (lyftkylt & 5% R40, tappade toppfart med mindre olja).

Nu är det ju en gammal luftkyld motor och en ganska gammal ricinbaserad olja. Har du möjligtvis samma slags data från dina bromsbänkstester som du vill dela med dig av? Skulle mycket gärna se effektskillnaden mellan olika oljemängd och olika oljor i några olika sorters motorer (tam vs. vass luftkyld & tam vs. vass vattenkyld exempelvis). <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 29 jan 2011, 03:05
av Braxmatte
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
fatchance skrev:Det resulterade i att det mesta av oljan låg oförbränd på garagegolvet
och att ljuddämparen + krök hade viktökning av ett par hundra procent...

Då jag har en skvätt kvar återstår 2 alternativ!
Antingen att kasera den (var dyr som f-n :cry: ) men eftersom man är snål och jävlig går ju det bort.
Då återstår att trimma ifatt dess kapacitet! :twisted:
Men det går också bort, behöver nog inte förklara varför...

Lutar nog åt att jag smörjer ungarnas cykelkedjor med den.
Sätt tappkran på pipan så kan du först smörja motorn med den
sen tappar du ur den ur pipan och smörjer kedjan med den
Det söm kommer ur pipan brukar ju vara rena klistret så det borde bli perfekt <!-- </EdIndex> --></div>

Re: Oljeinblandning

Postat: 29 jan 2011, 09:27
av VRM Roffe
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
G-son skrev:
VRM Roffe skrev: En del påstår glatt att ju mer olja i desto sämre går den!
Relaterat på att det är mindre mängd bensin i blandningen.
Finns INGA belägg för det då en motor med mera 2 taktsolja är tätare och har högre effekt på grund av det.

Fördelen med mer olja är bättre smörjning och längre livslängd!

Roffe
:wink:
I A. Graham Bells gamla tvåtaktsbibel finns ett ganska intressant test med någon gammal luftkyld 125cc hoj som körs i bromsbänk med olika mängder Castrol R40 i soppan. Har du möjligtvis samma slags data från dina bromsbänkstester som du vill dela med dig av? Skulle mycket gärna se effektskillnaden mellan olika oljemängd och olika oljor i några olika sorters motorer (tam vs. vass luftkyld & tam vs. vass vattenkyld exempelvis).
Nej Jag har inte gjort några vetenskapliga tester på det viset och för mig är det inte viktigt att veta.
Jag ville bara visa lite tankar kring hur jag förhåller mig till ämnet och för min egen del så vet jag vad som är bäst för mina motorer. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 29 jan 2011, 11:26
av alf-johan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack Roffe för ditt inlägg om oljeblandning , det kommer aldrig mer finnas några tvivel för min del, hur man blandar bensin och olja, jag använder tts 3% inblandning i min Suzuki. detta är ett mycket diskuterat ämne, men här kommer dom svar som är slider_victory.gif <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 29 jan 2011, 11:34
av zappafan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Så då är alltså olja, typ oktanhöjande? :? På tvåtakt....

& om man "känner" det då man kör, då måste ju göra en del.. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 29 jan 2011, 18:51
av VRM Roffe
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
zappafan skrev:Så då är alltså olja, typ oktanhöjande? :? På tvåtakt....

& om man "känner" det då man kör, då måste ju göra en del..
Det finns två missförstånd här..
1/ Ökad oktanhalt ger inte mera effekt
2/Olja ökar inte oktanhalten den smörjer och tätar <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 29 jan 2011, 19:33
av G-son
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->3/ Oktanhalt är fel då soppan inte behöver innehålla ämnet oktan alls. Oktantalet är däremot en jämförelse med ett bränsle bestående av oktan & heptan, eller vid oktantal över 100 (som motsvarar 100% oktan) används helt enkelt en förlängd skala.

Ursäkta, kan inte låta bli när någon säger vissa saker fel. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 29 jan 2011, 19:46
av VRM Roffe
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
G-son skrev:3/ Oktanhalt är fel då soppan inte behöver innehålla ämnet oktan alls. Oktantalet är däremot en jämförelse med ett bränsle bestående av oktan & heptan, eller vid oktantal över 100 (som motsvarar 100% oktan) används helt enkelt en förlängd skala.

Ursäkta, kan inte låta bli när någon säger vissa saker fel.
Vad snackar du för skit!!!

Oktan är ett värde. <!-- </EdIndex> --></div>