Sida 2 av 2

Postat: 04 feb 2011, 16:43
av Braxmatte
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Agent.007 skrev:
christer skrev:Kommer ihåg när vi bygde en "toalettmoppe" i garaget i slutet på 80-talet.
Är det denna? Länk
Fast den hade visst inte en Saxonettemotor.
Den ser ut att gå skitbra! staff_gemini-1.gif
Tycker den ser lite "dassig" ut staff_36-1 <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 04 feb 2011, 18:01
av MMonarscoot
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag testar med 3,5 först får vi se, annars får jag ta en 2 växlad med 60 cc och kyrkport.

Bra med tips från er som testat, man vill ju att det ska fungera i långa loppet.

Ska lägga ut lite bilder när jag börjar bli klar får ni se hur den ser ut, är låååångt kvar till åkbart! <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 04 feb 2011, 22:59
av Micke_2013s
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Men det funkar och klämma dit en 60cc och 17mm förgasare. det går som sa*an kan jag lova. :D <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 05 feb 2011, 11:47
av MMonarscoot
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har funderat lite :?

Jag tänkte kolla upp hur själva "slir kopplingen" ser ut, är det som på hva flinta automat, att 3 st klackar slungas ut och greppar tag i en trumma för att sedan driva motorn...?

OM det ser ut så, på de 2 olika stegen, borde man kunna byta ut fjädrarna så man får klackarna att nypa hårdare, och på så sätt slira mindre.

Någon som mixtrat med detta?

Får man till denna biten bra, kan man nog köra med värre saker än 3,5 och en bing 12á. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 05 feb 2011, 13:15
av Braxmatte
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Fjädrarna och vikten på klackarna bestämmer vid vilket varvtal det ska börja driva
Jag tror inte det driver "bättre" om du mixtrar med fjädrarna <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 05 feb 2011, 13:32
av Nymans2013
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
MMonarscoot skrev:Har funderat lite :?

Jag tänkte kolla upp hur själva "slir kopplingen" ser ut, är det som på hva flinta automat, att 3 st klackar slungas ut och greppar tag i en trumma för att sedan driva motorn...?

OM det ser ut så, på de 2 olika stegen, borde man kunna byta ut fjädrarna så man får klackarna att nypa hårdare, och på så sätt slira mindre.

Någon som mixtrat med detta?

Får man till denna biten bra, kan man nog köra med värre saker än 3,5 och en bing 12á.
Kopplingen du nämner med klackar är en "slungkoppling". Alltså att den fungerar eklast förklarat som en trumbroms. Ju högre varvtal desto hårdare pressas klackarna mot trumman.

Kopplingen i Sachsonette är om jag inte missminner mig av slirmodell. Jag är inte lika påläst på denna sorts koppling men kan enklast beskrivas att det är som en normal moppekoppling, alltså med lameller och skivor. Exakt hur den kopplar i/ur är jag dock osäker på. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 15 feb 2011, 23:05
av S_Compakt

Postat: 11 mar 2011, 22:38
av Micke_2013s
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jag rekomenderar att du "spänner" fjädrarna, för det kommer ju ligga på ett annat varv... <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 12 mar 2011, 18:56
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Spänna fjädrarna, blir högre stallsped <!-- </EdIndex> --></div>