Kan man köpa dessa nya idag?

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor

Inlägg av Hasse »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om det är stål eller Alu kan man väl testa med en magnet. Eller? <!-- </EdIndex> --></div>
ilogurra

Inlägg av ilogurra »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Hasse skrev:Om det är stål eller Alu kan man väl testa med en magnet. Eller?
Stämmer! <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor

Inlägg av JanneL »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Agent.007 skrev:De som sitter på min raketare är ytbehandlade på något sätt.
Vid polering så kom jag ner till aluminiumet. Jag vet inte om alla är tillverkade på detta sätt men ett visst mått av försiktighet är nog att rekomendera.
Det var ett riktigt tunt lager ytbehandling. Det finns säkert någon firma som kan fixa detta.
Jag känner inte till vilket material du har i din del men jag vet att de flesta aluminiumdelar som används i fordonsindustrin för det mesta har en ytbehandling.
oftast nå´t som kallas anodisering, det är en slags omvandling/oxidering av ytan genom elektrolys som bl.a.gör den tåligare mot korrossion.
man kan enkelt kontrollera det genom att ta en multimeter med "summer" och se om ytan leder ström.
en anodiserad yta leder inte ström.
vill man få bort den hårda anodiserade ytan kan man blanda en lösning av kaustiksoda och varmvatten t.ex 1:10 doppa nån minut eller två och testa med summern och doppa igen om det behövs.
när sedan hela ytan är kontrollerad kan man enkelt polera ytan igen.

vill man ha den skyddade ytan igen kan man bara lämna in delen hos närmaste firma som sysslar med sån´t, kostar inte många kronor.

Detta lärde jag mig för många år sedan när jag lämnade in delar till skultunaverken för ytbehandling, det kanske inte stämmer på alla delar i vår hobby och det finns säkert andra sätta att göra det på men detta sätt är ganska enkelt och billigt att prova.

Janne <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor

Inlägg av JanneL »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag Gogglade lite och hittade en "gör det själv" -beskrivning.

http://forum.soe.se/showthread.php?t=33880 :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar