Sida 2 av 3
Postat: 20 feb 2011, 22:35
av Naeri
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:Men man behöver inte våldta en otrimmad cylinder eller topp. lyft cylindern med en aluminiumplåt, allt. Går bra att såga med lövsåg.
Jag börjar bli förvirrad. Kan man alltså helt sonika lyfta cylindern ett par millimeter utan nån annan åtgärd och på det sättet få bättre spolning? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 20 feb 2011, 23:49
av bigge
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Naeri skrev:Conrad Engström skrev:Men man behöver inte våldta en otrimmad cylinder eller topp. lyft cylindern med en aluminiumplåt, allt. Går bra att såga med lövsåg.
Jag börjar bli förvirrad. Kan man alltså helt sonika lyfta cylindern ett par millimeter utan nån annan åtgärd och på det sättet få bättre spolning?
ja spolkanalerna öppnas mer men du förlorar komp! <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 21 feb 2011, 08:24
av Naeri
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ok, så för att bibehålla kompet behöver jag svarva bort 2 millimeter från cylinderns ovandel? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 21 feb 2011, 12:48
av jorhul
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja, men som Conrad har skrivit så vinner du mycket mer bara genom att höja cylindern jämfört med vad du förlorar i komp.
Ska det bli riktigt bra ska du svarva ner cylindern motsvarande vad du höjer den, men du kommer att märka en markant förbättring utan att göra det.. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 21 feb 2011, 12:55
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Man hade 1 hp redan innan man började med stora toppen, så kompen är redan höjd en del. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 21 feb 2011, 18:45
av Naeri
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ok, låter som ett enkelt o billigt sätt att få lite mer kräm. Ska testa på min 3hand som är urpluggad, jackad och lite borrad här och var. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 21 feb 2011, 19:12
av G-son
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Att höja cylindern är en enkel metod att öka spoldurationen även om man inte har slipmaskin (eller kunskap/tålamod) som duger till att slipa spolportarna högre. Det är en fördel om man slipar ner nerkanten av porten som brukar titta upp över kolven vid BDC, men det är betydligt enklare och mindre kritiskt än slipning i portens överkant.
När man höjer cylindern följer ju även resten av portarna med upp, om det är en fördel eller nackdel beror mest på hur grejerna ser ut från början och hurdana portdurationer man vill ha. Med kolvstyrt insug kortar man ju insugsdurationen om man inte kompenserar med portning/kolvjack. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 21 feb 2011, 19:53
av billykid
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:Lyft av toppen och kolla ner i kanalerna,dom öppnar inte helt. Jo man mister komp men öppna kanaler ger mera.
Hmm lyfta cylinder 2mm, är det inte enklare om man filer ner kolvtopen mot kanlerna.
Går nog att ta 1,5mm, blir 2grrr räknat på uppe/ner spolkant i cyllen så ökar spoltiden
motsvarande 3mm. Ger ju också lite lägre komp. Fast enkelt å göra....
PS rätta mig gärna om jag har fel....

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 21 feb 2011, 20:02
av G-son
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
billykid skrev:blir 2grrr räknat på uppe/ner spolkant i cyllen
PS rätta mig gärna om jag har fel....

Nej, skillnaden blir densamma om du flyttar upp cylindern 1mm eller flyttar ner kolvkanten 1mm. Oavsett vilken av dom som ändras så öppnas och stängs ju porten vid samma punkt (så länge ändringen är lika stor givetvis). <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 21 feb 2011, 21:24
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om man inte vill våldta fina orginaldelar som kanske skall återställas.
Annars ta hit motorn så fixar jag att du åker 80 med en enhästare och orginalpipan. Kostar en del. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 21 feb 2011, 21:30
av Naeri
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:Om man inte vill våldta fina orginaldelar som kanske skall återställas.
Annars ta hit motorn så fixar jag att du åker 80 med en enhästare och orginalpipan. Kostar en del.
Ungefär hur mycket? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 21 feb 2011, 21:34
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->3 lappar, Garderat för renovering av rubbet. Men alla bitar måste vara hela. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 21 feb 2011, 21:36
av Naeri
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:3 lappar, Garderat för renovering av rubbet. Men alla bitar måste vara hela.
Skall övervägas!
Är ju roligare att skruva och testa själv, men det lär ju bli dyrare med tanke på hur mycket prylar jag skulle sabba. DEssutom otålig och vill att det ska gå fort.. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 21 feb 2011, 22:14
av zappafan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev: så fixar jag att du åker 80 med en enhästare och orginalpipan. Kostar en del.
Ja må säga att då går
EKF:arna dåligt i jämförelse...

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 21 feb 2011, 23:30
av sachs
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->har börjat med distans platan
finns det något ylligare som går att göra som ger lite.
cylindern är jag inte räd om så...
går inte avgasröret att kappa för mer efekt och vet någon hur mycket som ska bort.
övrika förslag uppskatas <!-- </EdIndex> --></div>