Sida 2 av 12

Postat: 24 feb 2011, 16:10
av Braxmatte
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Sura skrev:Det är skillnad att prata direkt med en person och att skriva på ett allmänt forum.

Jag tror inte att tex en bilförsäljare skulle skriva på ett forum vad en flång ny Volvo V70 kostar, det förhandlar man fram ett pris.
Jag tänkte bara att momentum måste väl ha en prislista som en vanlig svensson betalar efter
eller förhandlar ni pris på allt ni säljer <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 24 feb 2011, 16:34
av erlan
Nu ska jag ge mig ut på lite djupt vatten, så rätta mig om jag har fel.
Jag misstänker att i den branchen är det dagspriser på dom flesta artiklar.
ringer man på måndan och kollar pris så är det ett pris och ringer man på fredan så är det lite annorlunda, valutakurser, försäljningsvolymer och mycket annat påverkar priserna.

erlan

Postat: 24 feb 2011, 17:17
av dr.novolette
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
pangerva skrev:Tänkte inte på att du jobbar på TM.
Jag ringer och kollar eller rent av åker dit för de finns ju i Gbg även om de flyttat relativt nyligen.
Tycker heller inte att det är så mycket att förhandla om när man ska köpa en. Det viktiga är att de finns att köpa. :D
sen när du varit dit å kollat kan DU ju lägga ut priset så vi andra får ett hum :wink: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 02 mar 2011, 15:35
av Trottelfeber
Ang. oljan så är min erfarenhet att de svarta remmarna är de bästa. Jag har kört med flera oljetyper i många år med mina ILO:s med svarta remmar på vanlig tvåtaktsolja (alltså den man blandar i bensin).

Röda remmar är skit. Blir snor på nån sekund med tvåtaktsolja.

De nya vita tål enligt källor heller inte alla oljor, för att vara säker skulle jag köra på antingen rapsolja (poppa inte popcorn på spilloljan sen) alternativt en rak SAE 30 olja utan tillsatser. Tror att castrol gräsklipparolja är en sån... Huvudsaken är att den är "tunnflytande".

Mvh

Fredrik

Postat: 02 mar 2011, 16:12
av ilogurra
Där med rapsoljan. Är det sån man köper på coop? :?:

Postat: 02 mar 2011, 17:14
av Dan L
Tempo har bra RAPSOLJA.

Postat: 02 mar 2011, 18:02
av Trottelfeber
Dan L skrev:.
Tempo har bra RAPSOLJA.
Tempo, Coop, Ica eller Hassans närlivs ... spelar nog ingen roll. Rapsolja är rapsolja.

Postat: 02 mar 2011, 18:11
av NRoos
Momentum verkar ha mycket kul som man inte kände till :D

Postat: 02 mar 2011, 19:28
av pangerva
Trottelfeber skrev:Ang. oljan så är min erfarenhet att de svarta remmarna är de bästa. Jag har kört med flera oljetyper i många år med mina ILO:s med svarta remmar på vanlig tvåtaktsolja (alltså den man blandar i bensin).

Röda remmar är skit. Blir snor på nån sekund med tvåtaktsolja.

De nya vita tål enligt källor heller inte alla oljor, för att vara säker skulle jag köra på antingen rapsolja (poppa inte popcorn på spilloljan sen) alternativt en rak SAE 30 olja utan tillsatser. Tror att castrol gräsklipparolja är en sån... Huvudsaken är att den är "tunnflytande".

Mvh

Fredrik
När jag skulle köpa lite olja till min JLO så frågade den gamle mekgubben på Bloms i Göteborg (de första som sålde mopeder i Göteborg och som fortfarande håller på), "har du den svarta eller den vita remmen?". När jag svarade, den vita Synchroflex, så sa han. "Det var ju bra för den vita tål olika oljor men den svarta är väldigt känslig och måste ha rätt olja." Rätt olja ska ju vara en rak SAE 30 eller 20 enligt gamla papper från Monark. Jag köpte i alla fall en rak SAE 30 till min vita Synchroflexrem. Den gamle mekgubben har sannolikt jobbat med mopeder i ca 50 år så man kan nog tro att han har rätt. Jag litar på honom. :D

Postat: 02 mar 2011, 19:43
av Dan L
Mekmannen på Bloms kan allt , Vi hängde hos honom på 70-talet och frågade massor , han hade svar på allt.
Här är han med sin renoverade autoped
http://cylinderloppet.zoomin.se/P2461011

Postat: 02 mar 2011, 21:04
av Amarace
pangerva skrev:
Trottelfeber skrev:Ang. oljan så är min erfarenhet att de svarta remmarna är de bästa. Jag har kört med flera oljetyper i många år med mina ILO:s med svarta remmar på vanlig tvåtaktsolja (alltså den man blandar i bensin).

Röda remmar är skit. Blir snor på nån sekund med tvåtaktsolja.

De nya vita tål enligt källor heller inte alla oljor, för att vara säker skulle jag köra på antingen rapsolja (poppa inte popcorn på spilloljan sen) alternativt en rak SAE 30 olja utan tillsatser. Tror att castrol gräsklipparolja är en sån... Huvudsaken är att den är "tunnflytande".

Mvh

Fredrik
När jag skulle köpa lite olja till min JLO så frågade den gamle mekgubben på Bloms i Göteborg (de första som sålde mopeder i Göteborg och som fortfarande håller på), "har du den svarta eller den vita remmen?". När jag svarade, den vita Synchroflex, så sa han. "Det var ju bra för den vita tål olika oljor men den svarta är väldigt känslig och måste ha rätt olja." Rätt olja ska ju vara en rak SAE 30 eller 20 enligt gamla papper från Monark. Jag köpte i alla fall en rak SAE 30 till min vita Synchroflexrem. Den gamle mekgubben har sannolikt jobbat med mopeder i ca 50 år så man kan nog tro att han har rätt. Jag litar på honom. :D
Som jag skrev så har dom Röda remmarna varit skit jämfört med Svart för mig, dock har jag ju int ehållit på mer än drygt 25 år :)

Med svart så har det funkat ok oavsett om man tog olja till nöds (den olja som fanns), med röd så for remmen alltid efter en liten stund, brukade låta som att man poppade popcorn bakom kåpan.
Remmarna jag höll på med var NOS då (och man var inte rädd om dom, man bytte ju bara eftersom man hade ett lager)

Men alla har vi olika erfarenheter :)

MEN, med rätt olja, alltså rak SAE 30 så har remmarna hållit väldigt bra oavsett röd eller svart.

Fanns Vit förr? Har aldrig stött på nån sån.

Postat: 03 mar 2011, 07:02
av pangerva
Under min mopedtid på 60-talet talade man om "Synchroflexrem"

Synchroflex var/är ett varumärke. Kolla lite på nedanstående länkar.
Finns mer att Goooooogla efter för den som vill och orkar.

http://mo-ped.se/werke/werke8i2.htm JLO-info.
http://www.batavusbromfiets-shop.nl/nl/dept_27.html Holländsk sida med olika pris om man är medlem eller inte. Inte i lager står det också.

Röda remmar har jag aldrig sett men jag har hört talas om dem.
Jag har inte hunnit kolla med Momentum, undrar vad de har för färg på sina remmar. Lovar återkomma när jag kollat. :D

Postat: 03 mar 2011, 11:35
av erlan
Momentums remmar är i vit polyuretan med stålkord.
enligt momentum här i stan så ska dom tåla alla idag kända oljor.

erlan

Postat: 03 mar 2011, 12:59
av ilogurra
erlan skrev:Momentums remmar är i vit polyuretan med stålkord.
enligt momentum här i stan så ska dom tåla alla idag kända oljor.

erlan
Vad går en sån på? :)

Postat: 03 mar 2011, 13:02
av Amarace
När jag var mest aktiv så fanns det inte remmar att köpa överhuvudtaget (80-talets andra hälft), fick dock kontakt med en äldre man som haft mopedverkstad och som hade det mesta kvar sedan dess, fick köpa alla remmar och vajrar, munstycken, tänddelar o.s.v. som han hade. Var nog närmare 10 röda remmar, och några svarta remmar, alla i Monark/MCB förpackning. Hur gamla dom var vet jag inte. Köpte även några remmar till HVA ägg som var svarta.

Pangerva, fanns Vita remmar då när du höll på?

Dom röda ser ut som dom vita, men skiljer alltså i färgen. Har aldrig sett röda förutom dom jag köpte då och några som suttit i motorer ibland, annars har det alltid varit svarta remmar.

Synchroflex har den nog alltid kallats.

Men, dom vita remmrna ska alltså fungera väldigt bra då med andra ord?