Sida 2 av 2
Postat: 12 mar 2011, 23:10
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Gör som vi gjorde när vi var grabbar. Förutom att vi höjde cylindern körde vi med långa stift. Vi provade ut var stiftet gick fritt från kolven och justerade med tändstiftbrickor på stiftet. Sedan fann vi att stiftet sotade fast i gängan, så vi slipade bort gängan som var fri på insidan av toppen. Det höjde kompen ganska bra.

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 12 mar 2011, 23:23
av bigge
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:Gör som vi gjorde när vi var grabbar. Förutom att vi höjde cylindern körde vi med långa stift. Vi provade ut var stiftet gick fritt från kolven och justerade med tändstiftbrickor på stiftet. Sedan fann vi att stiftet sotade fast i gängan, så vi slipade bort gängan som var fri på insidan av toppen. Det höjde kompen ganska bra.


altså typ sänka stiftet? funkar det värkligen

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 12 mar 2011, 23:33
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Funkar, Jag körde 62 km i tim med otrimmad Sachs. Trepetad hanväxel
En del av trixen har jag beskrivit här på forumet. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 12 mar 2011, 23:50
av erlan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->farbror blå har(hade inte då) inga mätvärden på cylinderhöjden.
och inte på storleken på utblåset. och insug o förgasare angav deras
"handbok för flygande besiktning" minsta diameter. inte hurvida det skulle vara samma diameter hela vägen.
den boken fanns på fordonsutbildningen i slutet på 70-talet.
som toppackningar använde jag packning till HVA 40cc. har hittat några på marknader med beteckningen HVA no1. nästan exakt samma bultavstånd som sachsen.
Jag är ochså övertygad om att modern _ _ _ _ i bensinen och växellådan
ger någon km till i toppfart.
erlan <!-- </EdIndex> --></div>