Kolla, det här har jag köpt!!

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack så länge för svaren!

Jag inflikar en annan fråga och undrar då om man måste ha hjälm på sig när man kör en Norsjö Shopper?

Vad säger trafikförordningen? <!-- </EdIndex> --></div>
PipaZ

Inlägg av PipaZ »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->56:an

Jag citerar ett inlägg från bryggaren som han har skrivit i ett annat inlägg

bryggaren skrev:Läs och begrunda, gäller även i dag:

Trafikförordningen 1998:1276 säger:

9 § Den som färdas med motorcykel eller moped skall använda skyddshjälm.
Skyddshjälm behöver inte användas
1. av passagerare som inte fyllt sju år och som använder annat lämpligt huvudskydd,
2. när fordonet inte är i rörelse,
3. vid färd inom parkeringsplats, parkeringshus, bensinstations- eller verkstadsområde eller liknande område,
4. på en moped som framförs med avstängd motor, eller
5. i en tre- eller fyrhjulig motorcykel med karosseri eller i en tre- eller fyrhjulig moped med karosseri om bilbälte används.

Föraren skall se till att passagerare som är under femton år använder skyddshjälm eller annat huvudskydd i enlighet med bestämmelserna i första och andra styckena. Förordning (2001:753).

Hjälmkraven mm. står här:

http://www20.vv.se/vvfs/pdf/1987nr010.pdf

Kostar 1500:- i böter om man blir ertappad. :(
<!-- </EdIndex> --></div>
bjo
Kontakt:

Inlägg av bjo »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kom ut en annons på blocket om en NV -53 för 800:- så jag kunde inte låta bli :D

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Johan Lat

Inlägg av Johan Lat »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Första gången jag sett Hageblads har haft nått till vettigt pris, gratulerar. <!-- </EdIndex> --></div>
Stolt ägare av: Zündapp KS50-68, KS100-68, KS100-67, GTS50(125cc)-73, KS50-74, KS50-76(org), KS50-76(ren), KS50-76WC, KS50-76WC, K80-80, CS50-81, KS50-81, Mustang Mamba-74, Mustang Mamba-76, Crescent Transport
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor

Inlägg av JanneL »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Johan Lat skrev:Första gången jag sett Hageblads har haft nått till vettigt pris, gratulerar.
hehehe :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Dan L

Inlägg av Dan L »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->[quote="bjo"]Kom ut en annons på blocket om en NV -53 för 800:- så jag kunde inte låta bli :D

Grattis till den , en mycket tidig AUTOPED <!-- </EdIndex> --></div>
Min första moppe RAKET -> http://cylinderloppet.zoomin.se/P3244400

Lyssna På Veckans Låt ----> http://cylinderloppet.zoomin.se/A145568
dr.novolette
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Sålde Hageblad den för 800 :shock:
Då är dom novis iaf.. :roll:
Trodde dom var experter på området med tanke på deras övriga
prissättningar. Jajja någon gång ska ju även svindlarna göra ett misstag ha..ha..
Grattis!
Dock är den för närvarande endast hojbar är det rätt bakhjul
så saknas ju bara kransen annars kan dom hjulen vara lite djävliga att hitta..Förresten vet ngn om sadlarna ny tillverkas dom är ju äckligt svåra?
raketsport? :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketaren
Moderator

Inlägg av Raketaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->kan bara gratulera dig till klippet.. :) <!-- </EdIndex> --></div>
fordonsparken består av diverse mopeder Crescent,Monark,Puch och Rex.
Bilar. Saab 96-61, Saab 95-68 och en bruxare Saab 9-3 vector sc- 08...
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->I allafal sadelgummin, Rubbermek. <!-- </EdIndex> --></div>
bjo
Kontakt:

Inlägg av bjo »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack alla! :) Blev själv chockad när jag såg att det just var Hageblad som sålde för det priset, menmen jag får ju vara nöjd :)

Så jag söker tank,bakdrev och sadel i skick som matchar moppen.
dr.novolette skrev: Dock är den för närvarande endast hojbar är det rätt bakhjul
så saknas ju bara kransen annars kan dom hjulen vara lite djävliga att hitta..Förresten vet ngn om sadlarna ny tillverkas dom är ju äckligt svåra?
raketsport? :roll:
Det ska allt vara rätt bakhjul! Bara stora drevet som fattas :/ <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

Conrad Engström skrev:I allafal sadelgummin, Rubbermek.
fattar inte att dom har så svårt att skriva ngr siffror till bakom den långa texten. I bland funderar jag på att ringa till såna firmor å fråga pris på ett 50tal prylar & om fler gör så kanske dom ledsnar på att sitta å ge prisinfo per telefon å bemödar sig att lägga ut priser på alla varor ist... <!-- </EdIndex> --></div>
Forumsponsor

bjo skrev:Bara stora drevet som fattas :/
Jag tror jag har en sådan kuggkrans i källaren med ett stort gängat hål i mitten som passar Torpedo motor frihjulsnav. Hur många kuggar ska det vara på kransen? <!-- </EdIndex> --></div>
bjo
Kontakt:

Inlägg av bjo »

56:an skrev:Jag tror jag har en sådan kuggkrans i källaren med ett stort gängat hål i mitten som passar Torpedo motor frihjulsnav. Hur många kuggar ska det vara på kransen?
Jag har ingen susning, men ska försöka hitta info eller räkna kugg från bilder. Återkommer med antal kugg under helgen! <!-- </EdIndex> --></div>
NV

Inlägg av NV »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Härligt objekt bjo, nästan bara att trampa iväg med.

Stora kuggkransen bak håller 65 kugg (ja, det är samma till både 24 och 26 tums hjul).
Sista sadelgummit jag köpte gick på 850 kr från Erik Linding men det var länge sen nu.På Skellefteåmarknaden köpte jag en riktigt fin sadel (komplett med ramrör) för en 50-lapp, så ibland har man tur.

Tänk på att den där modellen har den mindre tanken, ska väl rymma runt 2,2 liter. <!-- </EdIndex> --></div>
Forumsponsor

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Här är kuggkransen och det blev 65 kuggar när jag räknat dem. Jag köpte det som ett hjul för några år sedan därför jag var ute efter Fichtel & Sachs Torpedo navet till min frihjulsnav-samling.

Kuggkransen kan jag växla bort om du vill ha den men frihjulsnavet vill jag behålla. Kuggarna ser mycket bra ut men kedjan verkar ha hoppat av någon gång/er och gjort fula repor.

Otrimmad (aluminium)cylle eller en fräsch tandrulle står på min önskelista. Båda till JLO G50 Piano. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar