<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Varning för långt inlägg
Grundstraffet för trimmad moped är 1500kr i böter och ett uppskjutet lämplighetsintyg. (Dvs det tar längre tid innan du får ta körkort).
Trimmad moped är enligt lagens mening en moped vars originaleffekt förändrats, så du kan bli "tagen" för trim även om du har drevat en gammal moped så att den går långsammare, för effekten är enligt lagen förändrad.
Men sedan så ser de flesta poliser faktiskt mellan fingrarna om de skulle stoppa en veteranmoped som går lite för fort så länge den inte låter som ett tröskverk och man har vett att vara artig när polisen pratar en.
Kan faktiskt ta ett exempel på ovanstående:
Våren samma år som jag fyllde 15 (jag hade alltså fyllt 15) så var jag ute och körde på min gamla Rex Comet. (Går runt 45 när den är glad).
Otroligt nog så dyker det upp en polisbil bakom mig som signalerar att jag ska stanna, finns inte mycket att välja på så jag stannar och stänger av mopeden.
Sedan utspelar sig en händelse som jag aldrig någonsin kommer att glömma: Polisen (som är i 40-50års åldern) går fram till mig och börjar ställa lite frågor om hur gammal jag är och var jag bor, jag svarar på hans frågor och sedan så ville han testa mopeden.
Han startar den, kör en bit, vänder och kör sedan tillbaka.
Han tar fram nån "bok" och börjar bläddra, sedan så börjar han räkna kuggarna på bakdrevet.
Polisen - Hörru du, det saknas visst en tand på bakdrevet va?
Jag - Ja det gör nog det.....
Polisen - Måste säga att det är är väldigt fin Comet du har, är det en 73-a?
Jag - Tack, du är iallafall nära för det är en 71-a.
Polisen - Okej, då ska jag ta och åka vidare.
Jag - Men hur blir det nu då liksom?
Polisen - Hur menar du?
Jag - Med böter och så....
Polisen - (Skrattar) talar nog för de flesta nu när jag säger att vi hellre tar fast mopedförare som blåser omkring i runt 80-90 blås på en Derbi eller nån annan plastmoppe. Vi har också varit unga vettu.
Jag -

Sedan sätter han sig i bilen och kör iväg
Så "straffet" beror ju lite på vilken polis som stoppar en

<!-- </EdIndex> --></div>