straff trimmad moped

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
bigge

Inlägg av bigge »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Oldie skrev:
bigge skrev:Köra trimmad moppe
Dagsböter (grundar sig på den inkomst man har). För hemmavarande barn utan inkomst ligger böterna på mellan 900-1200:- Det är åklagaren som skickar ut böteslappen, inte polisen.
Länsstyrelsen beslutar i normalfallet om 6 månaders spärrtid. Det betyder att man inte kan få körkortstillstånd inom den tid spärrtiden löper. Har man körkortstillstånd så kan man få det återkallat i 4 månader.

hittade detta här : http://www.twostrokerider.se/artiklar/772

står du still med din moppe kan polisen inte ta dig om polisen inte sätt dig köra å så vidare :)
Det ligger inte längre på Länsstyrelsen, Transportstyrelsen tog över det 1jan 2010.
(jobbar på lst)
asså :) så detta gäller inte nu ? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->förr var det 30 dagsböter för olovlig körning. så den riktigt intresanta frågan är. vad är brottet om man har mc-körkort?

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Samuel

Inlägg av Samuel »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Man ska inte märkas, Dvs Köra som folk, Moppen ska inte låta så mycket, Hålla hastigheten, allt ska funka bromsar, ljus ect.

Sen kan ju rötäggen komma ändå och man åker dit men risken minskar att du inte ens blir stannad :wink:

Köra skärmlöst och med avstämt rör är inte att rekomendera :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
fd Körmoped
bigge

Inlägg av bigge »

erlan skrev:förr var det 30 dagsböter för olovlig körning. så den riktigt intresanta frågan är. vad är brottet om man har mc-körkort?

erlan
oregat fordon :D <!-- </EdIndex> --></div>
Amarace

Inlägg av Amarace »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Är det inte lite mycket tyckanden och rykten/skrönor här nu?

Det är alltid dagsböter, inte fast bötesbelopp, för olovlig körning.
Att det inte påverkar körkortet är ju rent bullshit, man åker på spärrtid, däremot beror det ju på när man åker dit, om du åker på Olovlig körning när du är 15 år har det ju liten betydelse, åker du däremot när du är 17 år och 9 månader, och ska ta körkortet när du är 18 så ligger du risigt till, körkortstillståndet ryker och du får en spärrtid på normalt sett 6 månader, men det kan minskas beroende på omständigheter.

Spärrtiden räknas från då det vunnit laga kraft.

Trimmet ska förverkas när dom fallit eller att man godtagit åklagarens bot (det är ju erkännandet), sen om en polis är "snäll" är en annan sak.
Att man skulle få ersätta med annat för att originaldelar inte finns är en skröna, oavsett ska mopeden vara enligt typgodkännandet.

Sen angående att gå med en moped, har man händerna på styret så kör man, har jag åkt på en gång i tiden (två överklaganden och jag förlorade bägge) fast med Lätt MC, fick dock sänkt spärrtid då jag anförde att polismannen uppmanade mig till brott isåfall, för han sa åt mig att gå bredvid och styra den hem.

Men som med allt kan ju poliser tolka olika, en åklagare kan tolka på ett annat sätt, Allmänna ombudet i körkortsfrågor på LST (som var den som bestämde allt som hade med körkort/körkortstillstånd att göra) på ett sätt. Nu är det ju Transportstyrelsen som avgör sånt, men funktionen är väl samma.

Har man MC-kort åker man bara på oregistrerat fordon OM dom ens bryr sig om det. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Re: straf trimad moped

Inlägg av Raketsport »

S_Compakt skrev:
försäkring kan man ha även på trimmad moped
Jag läste i förrgår på försäkringssidor och tidigare på transportstyrelsen (har jag för mig) att du kan ha en trimmad moped försäkrad, men händer en olycka så gäller inte försäkringen. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Samuel

Inlägg av Samuel »

Raketsport skrev:
S_Compakt skrev:
Jag läste i förrgår på försäkringssidor och tidigare på transportstyrelsen (har jag för mig) att du kan ha en trimmad moped försäkrad, men händer en olycka så gäller inte försäkringen.
Av vilken anledning ska man ha försäkring då? <!-- </EdIndex> --></div>
fd Körmoped
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

körmoped skrev:
Raketsport skrev:
S_Compakt skrev:
Jag läste i förrgår på försäkringssidor och tidigare på transportstyrelsen (har jag för mig) att du kan ha en trimmad moped försäkrad, men händer en olycka så gäller inte försäkringen.
Av vilken anledning ska man ha försäkring då?
Det är ju så att du har ju trafikförsäkrat en moped och kör oregad mc. Alltså täcker inte försäkringen vid olycka. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Pop

Inlägg av Pop »

S_Compakt skrev:
Pop skrev:fast det finns även en dom, mot en man som körde en moped, som av naturligt slitage gick fortare än den va byggd för, han vart friad, just på grund av att slitaget hade gjort så den gick fortare, och inte han :wink:
Skulle tro att det där är en skröna
jag har själv läst domen, så du menar att domstolar producerar skrönor för att moppe folk ska ha något att prata till kaffet?

även att framföra moped gående onykter är ju olagligt också. <!-- </EdIndex> --></div>
Roos

Inlägg av Roos »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> --> Varning för långt inlägg :wink:

Grundstraffet för trimmad moped är 1500kr i böter och ett uppskjutet lämplighetsintyg. (Dvs det tar längre tid innan du får ta körkort).

Trimmad moped är enligt lagens mening en moped vars originaleffekt förändrats, så du kan bli "tagen" för trim även om du har drevat en gammal moped så att den går långsammare, för effekten är enligt lagen förändrad.

Men sedan så ser de flesta poliser faktiskt mellan fingrarna om de skulle stoppa en veteranmoped som går lite för fort så länge den inte låter som ett tröskverk och man har vett att vara artig när polisen pratar en. :)

Kan faktiskt ta ett exempel på ovanstående:
Våren samma år som jag fyllde 15 (jag hade alltså fyllt 15) så var jag ute och körde på min gamla Rex Comet. (Går runt 45 när den är glad).
Otroligt nog så dyker det upp en polisbil bakom mig som signalerar att jag ska stanna, finns inte mycket att välja på så jag stannar och stänger av mopeden.
Sedan utspelar sig en händelse som jag aldrig någonsin kommer att glömma: Polisen (som är i 40-50års åldern) går fram till mig och börjar ställa lite frågor om hur gammal jag är och var jag bor, jag svarar på hans frågor och sedan så ville han testa mopeden.
Han startar den, kör en bit, vänder och kör sedan tillbaka.
Han tar fram nån "bok" och börjar bläddra, sedan så börjar han räkna kuggarna på bakdrevet.
Polisen - Hörru du, det saknas visst en tand på bakdrevet va?
Jag - Ja det gör nog det.....
Polisen - Måste säga att det är är väldigt fin Comet du har, är det en 73-a?
Jag - Tack, du är iallafall nära för det är en 71-a.
Polisen - Okej, då ska jag ta och åka vidare.
Jag - Men hur blir det nu då liksom?
Polisen - Hur menar du?
Jag - Med böter och så....
Polisen - (Skrattar) talar nog för de flesta nu när jag säger att vi hellre tar fast mopedförare som blåser omkring i runt 80-90 blås på en Derbi eller nån annan plastmoppe. Vi har också varit unga vettu.
Jag - :shock:
Sedan sätter han sig i bilen och kör iväg :)

Så "straffet" beror ju lite på vilken polis som stoppar en :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
Pop

Inlägg av Pop »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->läste förra året i lokaltidningen att polisen numera prioterar bara 45 moppar, och struntar nästan helt i 30 moppar, i alla fall när det handlar om trim. självklara saker som lysen och sånt lär dom fortfarande stanna dig för.

även så har jag hört, så det kan vara en skröna, att man får ändra drevningen fram +1 kugg och -1 kugg. även våran moppe handlare i stan som håller hårt på att inte köra trimmat och vägrar sälja något om han får för sig att din moped är trimmad har sagt det <!-- </EdIndex> --></div>
Roos

Inlägg av Roos »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Han kanske tänker på att dom har en övre gräns som en moppe får gå original innan man får böter för fortkörning? :wink:

Har för mig att 30-mopparnas "övre gräns" ligger någonstans runt 38-40 km/h

Eu-mopparnas "övre gräns" är jag iaf säker på, den ligger på 52 km/h.

Men detta gäller om mopeden är original, man "får" fortfarande inte ändra utförande på en moped så att effekten ändras eller säkerheten minskar... <!-- </EdIndex> --></div>
Rolle

Inlägg av Rolle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Trimmade moppar är ju hetast bland jämnåriga och äldre. Man bara MÅSTE trimma.
Däremot har jag aldrig sett någon vuxen eller jämnårig köra utan hjälm!? Trimmat eller otrimmat. Hade själv en sådan idé när jag hade min moppe. Göra helt tvärtemot de andra; köra utan hjälm, men utan trim.
Skulle polisen bry sig, eller är det som Pop och Roos säger, att de nästan bara är ute efter "ankorna"? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator

Inlägg av Lolalola »

körmoped skrev: Av vilken anledning ska man ha försäkring då?
Om det en olycka där du är vållande men polisen inte är på plats så täcker ju försäkringen skadorna på både din moppe och den/det du har kört på. Beroende på ofattning naturligtvis. Men vi kan säga en helförsäkring för enkelhetens skull. Men hur ofta behöver man kalla dit polis liksom... Sen så skall du ju ha ett papper att visa upp ifall du blir stoppad också.

Edit: Sen så är det nog ganska bra att ha ett försäkringsbolag även om du blivit påkörd och det är den andres fel. För även om vålladet står klart så frågas det ju alltid efter motpartens försäkringsbolag. <!-- </EdIndex> --></div>
Roos

Inlägg av Roos »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Blir du sedd och stoppad av en polisbil när du kör utan hjälm så är det GARANTERAT att du blir straffad under normala förhållanden, finns faktiskt inte en chans i världen att du slipper straff om du blir stoppad utan hjälm :!: <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar