Sida 2 av 24

Postat: 07 maj 2011, 20:58
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Självklart att det skall vara högerdrevat och 90 cc 6 växlar. :roll: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 08 maj 2011, 18:50
av Bruun
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag får väl förklara mig då, vad jag menar är att prismässigt får man aldrig lika mycket hk per investerad krona som med en zundapp-motor. Bevisligen är dom förhållandevis billiga och enkla att få ordentlig fart på. Men har man pengar kan jag tänka mig att en ekf eller 50s är bättre på ett sätt: man slipper den akrobatiska övningen att växla med hela benet varje gång man vill byta växel... <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 08 maj 2011, 22:08
av Johan Lat
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Bruun skrev:Jag får väl förklara mig då, vad jag menar är att prismässigt får man aldrig lika mycket hk per investerad krona som med en zundapp-motor. Bevisligen är dom förhållandevis billiga och enkla att få ordentlig fart på. Men har man pengar kan jag tänka mig att en ekf eller 50s är bättre på ett sätt: man slipper den akrobatiska övningen att växla med hela benet varje gång man vill byta växel...
Om man nu inte uppgraderar sig till en 4 eller 5 pet Zündapp, då är allt bra :wink: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 08 maj 2011, 22:18
av S_Compakt
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Bruun skrev:Jag får väl förklara mig då, vad jag menar är att prismässigt får man aldrig lika mycket hk per investerad krona som med en zundapp-motor. Bevisligen är dom förhållandevis billiga och enkla att få ordentlig fart på. Men har man pengar kan jag tänka mig att en ekf eller 50s är bättre på ett sätt: man slipper den akrobatiska övningen att växla med hela benet varje gång man vill byta växel...
En Honda motor ger ju klart mera leka för pengarna ... <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 09 maj 2011, 12:12
av Rexxy
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
S_Compakt skrev:
En Honda motor ger ju klart mera leka för pengarna ...
Ja, ju mer jag mekar och kör med Hondan, ju bättre börjar jag tycka om dom motorena. Jag har bara en klen 65cc noname, och ändå drar den jävligt bra! och växlarna är underbara på den!

Dock har jag tändproblem som jag felsöker nu, men det är en annan femma. <!-- </EdIndex> --></div>

Sachs EKF

Postat: 04 jul 2011, 13:55
av billykid
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hmm tänkte att få lite bättre fart på min Compact med en EKF motor & en Cylle från en Cross 50cc + förgasare bing 21. .. :?:

Men väldans trångt att få plats med någon lämplig förgasare på dessa tyvärr. Vill inte ha den utstikande flera decimeter på sidan... :!:

Bild

Bild

Få se om jag hittar på någon lösning....hadde jag hafft en svarv så kunde man gjort ett insug passande min 20mm Dellorto UB.... :!:

Bild


Hmm 80cc för Zundapp åkare....***L***... 8)

http://cgi.ebay.de/80ccm-Zylinder-Kolben-Zundapp-K80-K-80-z100-02-903-/280697052041?pt=Motorrad_Kraftradteile&hash=item415ad91b89


För Puch.....

http://cgi.ebay.de/80ccm-Zylinder-Puch-M50-Sport-Tuning-25-50-Metrakit-/290581005298?pt=Motorrad_Kraftradteile&hash=item43a7fa43f2


För Honda....

http://cgi.ebay.de/Zylinder-Zylinderkit-Racing-Honda-MTX80-MTX-80-HD06-NEU-/380280955354?pt=Motorrad_Kraftradteile&hash=item588a82e1da <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 04 jul 2011, 16:51
av Johan Lat
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->80cc cylindern till Zündapp är inte till "vanliga" motorer utan en helt annan motor, kinesisk tillverkning på den, passar inte våra svenska. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 04 jul 2011, 17:08
av tompa
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vad har du för dia på insuget? det finns ju 45´böjar också men bara i 18 och 22 mm <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 06 jul 2011, 13:29
av Amstaff_Loco
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Fränt bygge!! thumb_up <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 06 jul 2011, 16:08
av Lasse väss
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Coolt.... 8) <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 07 jul 2011, 19:13
av billykid
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tompa...Vad har du för dia på insuget? det finns ju 45´böjar också men bara i 18 och 22 mm.

Passar inte mina ider tyvärr Tompa....skall ha måtten INV. 26mm UTV. 26mm sen med en vinkel på ca. 30grader.... :!:

Men tack för tippset iaf.... 8) <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 07 jul 2011, 19:14
av billykid
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tompa...Vad har du för dia på insuget? det finns ju 45´böjar också men bara i 18 och 22 mm.

Passar inte mina ider tyvärr Tompa....skall ha måtten INV. 26mm UTV. 26mm sen med en vinkel på ca. 30grader.... :!:

Men tack för tippset iaf.... 8) <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 08 jul 2011, 07:35
av Lasse väss
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har du ringt Roffe på VRM ? http://vrm.se/ Säkert kan han ha eller fixa rörböjar till dig.

Så här står det:

Dessa rörböjar finns i flertalet storlekar och täcker dom flesta behov, när man ska bygga till exempel insugningsrör.

Finns i följande storlekar:

*Inre och yttre tjocklek 24X31 mm
Radie 33 mm
Tjocklek på röret 3,5 mm

*Inre och yttre tjocklek 26X32 mm
Radie 34 mm
tjocklek på röret 3 mm

*Finns även i storlekar 30X36 mm
32X40 mm
34X40 mm
39X45 mm


Bild <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 08 jul 2011, 21:12
av billykid
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Böjarna som du före slår passra inte mina ider...med tack iaf...Lasse

Lite mera bilder..på DV... pul...


Bilder på motor vid hoppsättn. som skall tvingas i min Compact. Det måste gå.... 8)

Bild

Fort sättningen av F50 med Sach S motorn, då jag inte löst problemet med förgasaren till Compacten... :roll:

Bild <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 14 jul 2011, 14:48
av billykid
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->F50GLX uppdate

Hmm slänger in några bilder, nu är motorfäste för SACHS 50/5 AKF motorn är monterad i F50GLX ramen
allt är svetsat...testat & provat...så nu passar motorn i F50GLX ramen... 8)

Har gjort det skruvbart det går att skruva bort då jag inte ville kapa, svetsa och förstöra F50GLX ramen.....
Att tänka är att kedjan går på höger sida & bromstrumma blir då istättet på vänster sida...då passar inte fotbromsen.... :twisted:

Var mycket att tänka på o provat allt 100ggr innan allt föll på plats....tex det tog i över allt:
bromspedalen, kedjan, ramfästen, bromsstången till bakre bromstrumman mmm :D

Motorn på plats äntiligen.... slider_victory.gif

Bild


En vy av motor å bromspedalen...

Bild


Själva fäste ....3mm plåt

Bild <!-- </EdIndex> --></div>