Sida 2 av 4
Postat: 04 jun 2011, 09:53
av 56:an
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har hållit på med bilar, traktorer och allt möjligt förut men det är inget jag saknar nu. Tycker det är för stora grejer att hålla på med och tar en massa plats plus det kostar mycket pengar som jag inte har.
Enda hobbybilen jag skulle vilja ha är en Volvo Amazon, helst lågmilad och med få ägare och allra helst en två-dörrars från 1965...
Med diagonaldäck gick de lätt att styra men satte man dit radialdäck blev det genast muskelservo...

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 04 jun 2011, 15:07
av zappafan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det skämmiga är jag har alla grejor för att skruva ihop
det som sög musten ur en var att den gick bra & så, tills den fick för sig att dricka olja som f..

motorn har väl gått 2000 mil sen helrenovering
(borrad nya kolvar nya toppar) har pratat med en massa gurus & ingen har några riktiga idee'r på varför? proffesorn i umeå tyckte prova & hona å nya kolvringar
(allt ser okey ut,har inte mätat loppen men..)
hursomhelst nyborrat block strokervev nya kolvar & större förgasare ska dit då suget återvänder
känslan man har/hade var ju att man var "klar" med den här bilen
(man har redan skruvat sig less..) <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 04 jun 2011, 18:08
av bryggaren
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vart tar oljan vägen? Spricka i toppen, kanske? Nyper kolvringarna?

(felsökning pågår) <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 04 jun 2011, 23:41
av zappafan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nåt via kolvringar/lopp tror jag, men varför, har aldrig gått varm bra spänst i kolvringar, man ser krysshoningen i loppen...

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 05 jun 2011, 02:52
av Braxmatte
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
bryggaren skrev:Vart tar oljan vägen? Spricka i toppen, kanske? Nyper kolvringarna?

(felsökning pågår)
Som sagt var tar den vägen

Kommer den ut i rykröret som blårök eller försvinner den bara
hur ser stiften ut

där felet ligger borde stiftet vara oljigt
Om alla är lika oljiga kan felet ligga i vevhusventilationen
om den är tät försvinner oljan
har man motorn igång och öppnar oljelocket så kan man känna om det är mycket som vill ut
kom det plötsligt eller har det kommit "smygande"
... <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 05 jun 2011, 07:21
av erlan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Insugspackningarna är ju ofta en källa till problen på V8 motorer.
Om den börjar ta olja efter 2000 mil via kolvarna så har ju en olje ring gått av eller en kolv gått sönder vid ringspåren. Jag förutsätter att på en sån motor har du tredelade oljeringar, och dom är det väldigt osannilikt att går sönder. Om den drar olja via ventilstyrningarna så avslöjar man det enklast genom att åka efter bilen och se när det kommet en blå rökpuff ur röret när man slääpe gasen efter att kört med jämn gas ett tag. Det har vi väl alla sett på Fordar (taunus ,granada, sierra för att nämna några modeller som var kända för sina dåliga ventiltätningar.) Problemet med insugspackningar på V8or är relativt okänt på vår sida atlanten, men desto mer omskrivet i amerikanska motortidningar. en V8 med alu-toppar och alu-insug rör sig ju mycket mer än orginal gjutjärn av värmeväxlingar. Ofta blir insugspackningen otät ner mot lyftargalleriet där oljan plaskar runt, och då suger motorn i sig olja den vägen. Det finns olika insugspackningar framtagna för aluminiuminsug. den som brukar vara lättast att hitta i sverige är den vita MrGasket packningen ,(liknande den mera välkända grenrörspackningen,) som gärna ska läggas i blöt i vatten innan man monterar den.
erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 05 jun 2011, 07:29
av erlan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->När det nu råkade bli en V8 tråd här så ska jag passa på att fråga: det är ingen som råkar ha ett Offenhauser Dualport-insug till mopar 340-360 liggande till övers? Jag kan gärna byta mot ett Dualport till -64 273 motorn, den med annan vinkel på insugsbultarna, eller ett Edelbrock Performer till 318-360.
erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 05 jun 2011, 09:42
av zappafan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Den tog en halv liter olja på 14 mil

dom flesta stift åt lite mörkare hållet delvis öppen vevhusventilation + korrekt dragen för lite undertryck , co:n på besiktning ökat från 1,6 till 2,8...nya toppar med bra ventiltätning
(både insug/avgas) en del har trott "blanka" lopp, har visst hänt nyaare Audis, men allt sånt ser då bra ut, är lite skeptisk till att loppen skulle blivit ovala
(borrat med stressplatta), det man inte gjorde dumt nog var att dra all vevhusventilation i en burk å kollat, men samtidigt var det ju liks åt h-vete i alla fall...
skulle elda upp bakdäcken lite hösten före bortställning för året

men den gick ju inte varm å så... <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 17 nov 2011, 21:16
av zappafan
Postat: 18 nov 2011, 17:39
av Ekstam
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ser trevligt ut

bara å köra på så du får köra lite till våren

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 19 nov 2011, 10:23
av zappafan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Lördagsgodis..
(lite kul att packa upp grejor som legat & samlat damm för länge....)

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 19 nov 2011, 14:09
av Ekstam
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->trevlig demon förgasare! hur stor är den?

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 19 nov 2011, 14:10
av zappafan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->850 <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 19 nov 2011, 14:15
av Ekstam
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->alldeles lagom då

själv får jag nöja mig med en holley 650 men min motor är ju bara en 360... <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 19 nov 2011, 14:20
av zappafan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->:thumb: <!-- </EdIndex> --></div>