Sida 2 av 2
Postat: 28 jul 2011, 18:21
av Rick
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är inga problem att en lysdiod får spänning åt fel håll. Det klarar dom. En likriktare är 4 dioder kopplade i en fyrkant, lite grovt. Det som händer när man kör dom på växelström är att dom slocknar när strömmen kommer från fel håll och tänds när den kommer rätt. Dock är växlingarna så snabba så det ser ut som den lyser konstant.
Det som kan bli problem är det som 56:an skrev att om spolen i övrigt obelastad så kan tomgångsspänningen stiga till, för dioden, farliga nivåer.
/Rickard <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 28 jul 2011, 20:44
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->En helvågsbrygga, en kondesator och en liten reaktor, så får man en ren likströmm, utan rippel. Om det är noga. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 28 jul 2011, 22:24
av Patrik
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
billykid skrev:
Min fråga är går det verkligen å driva lysdioder med VX-ström som är gjorda för likström.... utan att först använda en likriktare...

Då kopplar man bara lysdioderna på sin moped så här:
/ P <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 29 jul 2011, 00:28
av billykid
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Patrik skrev:billykid skrev:
Min fråga är går det verkligen å driva lysdioder med VX-ström som är gjorda för likström.... utan att först använda en likriktare...

Då kopplar man bara lysdioderna på sin moped så här:
/ P
Aha...men då måste man ju lägga motstådet för att minemera max volt...funkar det då tomgången när volten är låg...
En anna tanke om man kör med blinkdioder...fundra på den ni...**L*** <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 29 jul 2011, 08:17
av invalidputte
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->nu är det ju så att det finns ett 6 volts batteri och en diod i elsystemet redan som förmodligen ska driva blinkersen? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 29 jul 2011, 09:41
av Rick
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Men om det finns ett batteri så är det ju inget problem längre. Bara koppla och se glad ut!
Fast det var ju det om du ville koppla in grejor som ska ha 12V när du bara har 6V. Om du måste det så är en spänningsomvandlare av den modellen som dom brukar stoppa in i gamla bilar med 6V system enda lösningen.
Här är en variant som jag hittade när jag googlade på "spänningsomvandlare 6v-12v"
http://www.ctaservice.se/delar/accu/omform.htm
/Rickard <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 29 jul 2011, 10:53
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tyvärr fins det en massa förluster i den

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 29 jul 2011, 11:13
av Rick
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Misstänkte nästan det. Det är ju inte det enklaste att omvandla likström uppåt. Men jag ville ändå visa att grejen han sökte fanns. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 29 jul 2011, 11:28
av invalidputte
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack rick det var nåt sånt ja hade tänkt mej men vad blir det för nackdelar <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 29 jul 2011, 11:50
av Rick
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nackdelen är att själva omvandlaren drar ganska mycket ström.
Räkna först med att om den står helt obelastad så drar den gissningsvis en halv ampere, sedan har du kanske en förlust på ca30% plus att du får dubbla strömmen på det som är ikopplat eftersom du dubblar spänningen.
Ett litet räkneexempel:
Du har ett par fräcka diodlister blikar och lyser i olika färger som tillsammans när de matas med 12V drar 1A. När du kopplar in omvandlaren på dessa så får du mata in i omvandlaren ca 3.1A
1x2x1.3+0.5=3.1
Du kommer att tömma ditt batteri ganska snabbt om du inte har väldigt bra laddning på moppen!
/Rickard <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 31 jul 2011, 12:41
av ZVEZDA M50