Postat: 12 okt 2011, 21:51
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->När kommer man kunna köpa blockhalvor av dig Roffe?
<!-- </EdIndex> --></div>

Allt om veteranmopeder!
https://forum.raketsport.com/
Det är rätt mycket tro och tyckande när det gäller oljor och deras egenskaper.<50_cc skrev:Snyggt Roffe.VRM Roffe skrev:Tilläggas kan, att det här visar hur viktigt det är att ha en bra och riktig växellådsolja.
Alla typer av ATF och liknande är fullständigt förkastligt då molekylstrukturen och bärigheten på icke trycksatta lagerytor.
Det gör att överbelastade lagerytor bryter isär den skyddande oljefilmen och metall möter metall.
Det handlar bara om millisekunder innan oreparer skada sker.
Därför använd därför alltid växellådsolja med rätt kvalitet.
Men avslöja då vad man ska ha för olja....... jag vill gärna ha en syntet bara det funkar med kopplingen,,, Vad kör du på ? eller säljer du någon?.
Jag tycker det verkar svårt att få klarhet i vad som funkar, så jag vill ha det som garanterat fungerar och håller drev och axlar hela om det går.
Hej !SachsMekarn skrev:När kommer man kunna köpa blockhalvor av dig Roffe?
Vad i hela fridens namn kan bli trögväxlat av den oljan?tompa skrev:dEN GULA ZUNDAPPoljan har jag provat i en sachs, men den blev förbaskat trögväxlad då, så det blev inget långt försök
Det är ingen kund som har kommit tillbaka och sagt att den inte funkar utan tvärt om.mbc skrev:Tack för tipset,
Läser man på 24mx hemsida om mogul oljan står där att den oljan är till För alla växellådor utan våtkoppling.
Men det funkar bra ändå?
http://www.24mx.se/mc/p/vaxelladsolja-motul-gear-box-80w90-molybden/16607/oljor-och-smorjmedel/k29/motul/s701/
Tack Roffe då fick man ytterligare alternativ......hehe om man försöker summera vad som har sagts om oljor och kopplingar verkar det inte vara enkelt att hitta EN lösning utan man får ta tipsen och prova vad som funkar för just min konfiguration.VRM Roffe skrev:Det är rätt mycket tro och tyckande när det gäller oljor och deras egenskaper.<50_cc skrev:Snyggt Roffe.VRM Roffe skrev:Tilläggas kan, att det här visar hur viktigt det är att ha en bra och riktig växellådsolja.
Alla typer av ATF och liknande är fullständigt förkastligt då molekylstrukturen och bärigheten på icke trycksatta lagerytor.
Det gör att överbelastade lagerytor bryter isär den skyddande oljefilmen och metall möter metall.
Det handlar bara om millisekunder innan oreparer skada sker.
Därför använd därför alltid växellådsolja med rätt kvalitet.
Men avslöja då vad man ska ha för olja....... jag vill gärna ha en syntet bara det funkar med kopplingen,,, Vad kör du på ? eller säljer du någon?.
Jag tycker det verkar svårt att få klarhet i vad som funkar, så jag vill ha det som garanterat fungerar och håller drev och axlar hela om det går.
Enkelt så finns det två olika sorters oljor.
Mineral och syntet.
Mineraloljor är den gamla skolan med historik och i princip single grade.
Alla moppemotorer kan man säga är uppväxta med mineraloljor.
Syntetoljor är en produkt av dom allt högre krav på funktion
som våran stressade samtid har tvingat fram med
högre kvalitet
längre livslängd
lägre friktion osv.
Om vi bara ska utrycka kvalitet för våra moderna bilmotorer så är det fullsyntet som uteslutande ska gälla.
Vad jag vill stoppa i din näve till växellådan i din moppe
så blir det antingen MOTUL Mineral växellådsolja
eller Zündapp ERBO olja.
Det tycker i alla fall
Roffe