Sida 2 av 4

Postat: 02 aug 2011, 21:52
av christer
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ta det nu lugnt! Returnera den cyllen, och kontakta Niltan på Stuvsta Mopedservice när de öppnar igen. Det kommer att bli så bra i slutänden!
Andas nu in och ut i lugn takt! :) <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 02 aug 2011, 21:55
av Nordpilen
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack det ger ju i alla fall lite hopp i mörkret,skulle du våga sätta på cylindern på din egen moppe.Vad hade du gjort i min sits.Till_s_compact. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 02 aug 2011, 22:12
av S_Compakt
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har aldrig haft en sådan cylinder själv , men vet många som åker med den... deras håller , men på frågan om dom går bra så är det ju svårare eftersom det hänger på så mycket mera . Sk Jofrab får mycket styk i dessa forum , men jag har ägt några utan att att klaga varken på utformningen eller farten , men om jag skulle reka någon så ska du leta på ebay.de efter sk 4,3 hk cyllar (original tysken) .. borr 38 .. går bra samt uppborrningsbara. Kan vara svåra att hitta lösa , sitter original på sachs 4 pet LKH t.ex

http://cgi.ebay.de/SACHS-PONY-HERCULES-MOTOR-50-4LKH-4-3-PS-bauj-70-/150640796643?pt=Motorrad_Kraftradteile&hash=item2312e423e3 <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 02 aug 2011, 22:47
av Nordpilen
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack för ett ärligt svar, får ta mig en funderare på det här. om andra har fler åsikter eller erfarenheter så skriv förallandel.Men det verkar ju ändå galet att ta ut ett relativt högt pris på något som ev skulle vara för tunt i godset och kunna gå av på mitten,å andra sidan är det möjligt att antalet som går sönder är så litet att man fortsätter försäljning.hmmm längtar tillbaks
till förr då man gjorde rejäla saker som höll och som jag minns var bra.
Märker att jag börjar låta som en gammal gube,kanske därför jag gillar gamla mopeder <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 02 aug 2011, 23:00
av Braxmatte
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Problemet med dom som gått av är att dom är "snedbearbetade" d.v.s. dom har inte centrerat "ämnet" vid bearbetningen
På ena sidan på cyllen kan det vara 3mm gods och mitt emot 0.5mm
Det syns även på insuget , om man lägger på en packning så stämmer inte hålet
och gängorna till avgasmuttern kan också vara djupa på ena sidan och nästan släta på den andra <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 03 aug 2011, 05:38
av tompa
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ska du inte åka mer än 60-65 så köp dij en Jofrab sylle, 5,5 hk dom håller i varje fall och vill man sen ta bort dom fabriksfel dom är utrustade med, så kan du nog skrämma upp den i 80 sedan. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 05 aug 2011, 09:46
av Mats T
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jofrab cylindrarna har jag filat en del i ,med lite justeringar på rätt ställen
så blir det bra hugg i bitarna :D
Jag har en tvåväxlad med Jofrab "5 halva" som jag varavar en bit över 13000 rpm och har åkt över 100 km/h,den är rätt maxad i kanalerna samt några nya,och jag har inte haft några problem med dom cylindrarna
och då har jag filat i många i flera år.men såg någon skräck :shock: cylinder som inte var jofrab på marknad, där överströmmarna var mindre duration än orginal samt mindre i volym,då börjar man fundera
hur den produktionen ser ut,då kan säker allt hända med toleransen på
alla hål i den cyllen.

Här en bild nyss hemkommen från mopperally i pålsboda 11 mil med resa fram och tillbaka :wink:

http://postimage.org/image/1xg36iy04/ <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 05 aug 2011, 10:13
av Agent.007
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Såg precis ut att vara standard "bolt on" :lol:
Var hittar man din projekttråd för detta bygge?
Fränt bygge! <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 05 aug 2011, 10:43
av Mats T
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Agent.007 skrev:Såg precis ut att vara standard "bolt on" :lol:
Var hittar man din projekttråd för detta bygge?
Fränt bygge!
Man är en dålig på att hålla på med projekttrådar :(
Så tyvärr har jag ingen :wink:
Jo !!standart bolt on prylarna har tagit ca 4 år från första monteringen av 5 halvan och knappa 60 kilometer till i dag 103 kilometer och en hel del olika tester av kanalvinklar,olika förbränningsrum,reed ventiler för vevhusmatning,ett antal pipor och vevaxlar samt olika volymer på vevhus.bara att hita koden på att svetsa dom olika sachs blocken vart en del tid på under resans gång.men som sagt skapandet är det som är grejen med tekniska saker.mot slutet så vart grejen med den att försöka nå 100 med 2 växlad.
:wink: :wink: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 08 aug 2011, 18:02
av Nordpilen
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack för alla bra svar,har returnerat cylindern,samt kontaktat Niltan på stuvsta moped.Han kollade direkt efter en jofrab men dom hade tyvärr utgått ur produktion.Han skulle dock kolla om han hade något annat liggandes.Så jag sitter bara här och håller tummarna. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 08 aug 2011, 18:06
av S_Compakt
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jobbigt då att man vet att jofrab/k-star såldes ut (5,5hk) innan den sk tyskkopian kom för 399kr st <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 08 aug 2011, 18:21
av vodka
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Angående NTS cyllarna så har jag precis jobbat med en bekants moppe med div. problem. Pratade med mopedfantasterna dom sa att den första upplagen kunde gå av, och dom som hadde sånna fick visst någon form av kompensation vad vet jag inte. Och dom nya har mera gods så dom ska hålla enligt han.
Men min Åsikt är att det är en skitcylle med trånga kanaler som är dåligt utformade och trånga. Och liten tätningsyta upptill på insuget 2,5mm. det enda positiva är att det är samma avgasduration som min gamla tyskcylle även spolportarna var ganska lika. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 08 aug 2011, 18:45
av Nordpilen
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Efter att ha läst vad Braxmatte skrev så kollade jag in cylindern lite noggrannare,det han skrev stämmer till punkt och pricka.Packningen sitter helt snett,cylinderns avgasgängning ,djup på ena sidan och nästan helt platt på andra sidan,hugaligen så hemskt.Jag har en gång i tiden gått en verkstads teknisk utbildning.Och hade jag gängat något så snett hade jag fått smäll på fingrarna. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 09 aug 2011, 05:10
av Lasse väss
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Nordpilen skrev:Efter att ha läst vad Braxmatte skrev så kollade jag in cylindern lite noggrannare,det han skrev stämmer till punkt och pricka.Packningen sitter helt snett,cylinderns avgasgängning ,djup på ena sidan och nästan helt platt på andra sidan,hugaligen så hemskt.Jag har en gång i tiden gått en verkstads teknisk utbildning.Och hade jag gängat något så snett hade jag fått smäll på fingrarna.
Jag har en sådan cylle, den granskade jag med lupp innan och det måste vara ett praktexemplar, allt är perfekt utom spolkanalerna ! <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 09 aug 2011, 15:14
av Peppes Bodega
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Fortsätter...
Har köpt en 3,5hk på Norscand.Hur är deras kvalité?Står NTS även på deras cylinder dock är det ju ingen 60cc utan en med 38mm diam.
Tänkte fortsätta med en 12mm förgasare.Jag är inte ute efter hög toppfart,kanske 45km/h utan vill ha lite mer styrka.Det är en bruksmoped alltså.

Är det lagom trim för mitt ändamål?

Tacksam för snabba svar. <!-- </EdIndex> --></div>