Min "kompis"

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
BjörnK
Inlägg: 1753
Blev medlem: 13 sep 2010, 23:00
Ort: Jönköping

Inlägg av BjörnK »

Cobra5000 skrev:
BjörnK skrev:Ett helgjutet avgassystem med "doppel knick" och 32 mm diameter, har ersatt de tvådelade.
Är det ett Jamarcol Doppelknick ?
Ja, det är det
BjörnK
Inlägg: 1753
Blev medlem: 13 sep 2010, 23:00
Ort: Jönköping

Inlägg av BjörnK »

Sena sommarkvällar, då går mopparna som bäst!
BjörnK
Inlägg: 1753
Blev medlem: 13 sep 2010, 23:00
Ort: Jönköping

Inlägg av BjörnK »

Min motor ska gås igenom under hösten/vintern.
Tänkte byta alla lager och skaffa en rund vev, när jag ändå håller på.
Ropade in en nos Zeta 70 cc cylinder på Tradera för en tid sedan, och nu har jag lyckats få tag i en passande kolv också.
Tänkte prova denna setup, med 15 Bing.
Inte optimalt, men det är svårt att få plats med en annan förgasare under kåporna.
Ett nytt insug måste tillverkas, det är också anpassat efter trängseln under sidokåporna.
Nedomansky
Inlägg: 323
Blev medlem: 27 apr 2011, 23:00
Ort: Skara

Inlägg av Nedomansky »

Björn, vad får plats under kåporna på en Kompis?Får man plats med en Bing Ubåt, 17mm?
Nedomansky
Inlägg: 323
Blev medlem: 27 apr 2011, 23:00
Ort: Skara

Inlägg av Nedomansky »

Björn, vad får plats under kåporna på en Kompis?Får man plats med en Bing Ubåt, 17mm?
BjörnK
Inlägg: 1753
Blev medlem: 13 sep 2010, 23:00
Ort: Jönköping

Inlägg av BjörnK »

Jag vet faktiskt inte, tyvärr, jag kommer inte åt moppen just nu.
Det är också ett motorfäste som också begränsar möjligheterna.
Kanske en Dellorto, den som har inkluderat bränslefilter, får plats?
Den finns väl som 16 mm, har jag för mig.
Användarens profilbild
Johan Lat
Inlägg: 1192
Blev medlem: 05 maj 2009, 23:00
Ort: Hönö

Inlägg av Johan Lat »

Nedomansky skrev:Björn, vad får plats under kåporna på en Kompis?Får man plats med en Bing Ubåt, 17mm?
Jag har haft det på en Kompis för många år sedan och det fick plats, minns tyvärr inte vad jag hade för luftfilter men nån sorts rening hade jag.
Stolt ägare av: Zündapp KS50-68, KS100-68, KS100-67, GTS50(125cc)-73, KS50-74, KS50-76(org), KS50-76(ren), KS50-76WC, KS50-76WC, K80-80, CS50-81, KS50-81, Mustang Mamba-74, Mustang Mamba-76, Crescent Transport
BjörnK
Inlägg: 1753
Blev medlem: 13 sep 2010, 23:00
Ort: Jönköping

Inlägg av BjörnK »

I somras när jag körde min "kompis", tyckte jag att jag hörde ett svagt vinande från motorn. Inte mycket, men inget jag hört förut.
Så jag bestämde mig för att ta isär rubbet, och byta alla lager inklusive kopplingskorg.
Vilket är på gång nu.
Kunde inte upptäcka något som var direkt fel, men lika bra att göra allt från grunden.
Veven känns mycket bra, vilket gör att den får vara kvar.
En Zeta 70 cc cylinder ska på framöver. Ska be min aluminiumsvets-kontakt, att modifiera det vinklade insuget. Behövs bli lite större då det är större c/c mellan insugsskruvarna på den cylindern.

Sen får det nog snart vara slut på motorrenoveringarna, börjar bli lite lack!

Bild
BjörnK
Inlägg: 1753
Blev medlem: 13 sep 2010, 23:00
Ort: Jönköping

Inlägg av BjörnK »

Insuget passade rakt av på Zeta:n, det var som tusan!
Måste ha mätt fel i hastigheten.
Nedomansky
Inlägg: 323
Blev medlem: 27 apr 2011, 23:00
Ort: Skara

Inlägg av Nedomansky »

BjörnK skrev:Insuget passade rakt av på Zeta:n, det var som tusan!
Måste ha mätt fel i hastigheten.
Är det månne samma c/c på en Athena 50 o 70cc?
BjörnK
Inlägg: 1753
Blev medlem: 13 sep 2010, 23:00
Ort: Jönköping

Inlägg av BjörnK »

Vet tyvärr inte
BjörnK
Inlägg: 1753
Blev medlem: 13 sep 2010, 23:00
Ort: Jönköping

Inlägg av BjörnK »

Nu är motorn inshimsad, nya lager, kopplingskorg, primärdrev och lameller.
Kopplingskåpan ska målas och sen.....hoppas jag slippa fler motorrenoveringar på ett bra tag!
Skunkworkz
Inlägg: 664
Blev medlem: 12 feb 2012, 00:00
Ort: Lindome

Inlägg av Skunkworkz »

Nedomansky skrev:
BjörnK skrev:Insuget passade rakt av på Zeta:n, det var som tusan!
Måste ha mätt fel i hastigheten.
Är det månne samma c/c på en Athena 50 o 70cc?
Ja
BjörnK
Inlägg: 1753
Blev medlem: 13 sep 2010, 23:00
Ort: Jönköping

Inlägg av BjörnK »

Jag håller på att se över elsystemet, när moppen ändå är såpass isärplockad.
Noterade att jag hade svagt framljus, och upptäckte en felkoppling som jag gjort.

Jag har ju blinkers på denna, och det systemet drivs via en sk ULO-box. På denna box finns ett extra uttag, där man kan koppla in tuta eller liknande.
Men, det är likström det gäller, så ett besök hos "min" lokale moppe/cykelhandlare resulterade i en 6 volts likströms-tuta.
Så det löste sig smidigt.

Nu ska det på ett lite högre och lite bredare styre, vilket betyder att jag får byta ut alla vajrar. Inte favoritsysselsättningen, men nödvändigt.

Sakta, men säkert (?) betas vinterprojekten av.
BjörnK
Inlägg: 1753
Blev medlem: 13 sep 2010, 23:00
Ort: Jönköping

Inlägg av BjörnK »

Tutan fungerade ypperligt, kan tuta utan att motorn är igång (vad det ska vara bra för?)
Nu kan jag ta bort ringklockan.
Skriv svar