Sida 2 av 3

Postat: 13 aug 2011, 07:28
av erlan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har inte mätt förbrukningen men jag upplever ochså min Ilo med 15 mm bingen en och den ostrypta cylindern som törstig. den kan inte vara långt borta på 0,5 l/mil.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 14 aug 2011, 11:07
av mallgroda
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ca 0,7 liter/mil med 70cc och 21 mm förgasare med avstämt avgasrör har min Dakota tagit i sommar <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 14 aug 2011, 19:09
av Lasse väss
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja, nog drog min raket ordentligt med soppa nu på Musik & Motorfestivalen i Älvdalen, blev lite paff när det gick åt minst 10 liter :shock:
Men iof. jag for fram som en Iller med senap i häcken staff_shutup9ou.gif Tor inte jag kom upp i 10 mil, men kanske :? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 14 aug 2011, 20:01
av 56:an
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Den här tråden med personliga erfarenheter är mycket intressant att följa! thumb_up <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 14 aug 2011, 20:39
av Puchen
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ligger runt 0.45 med bing15 och uppborrad femhalva till 40 mm (60cc) mestadels är det trotteln i topp. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 18 aug 2011, 22:02
av Jerka_59
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nyligen varit ute på en liten roadtrip som var 22 mil lång och fick en förbrukning på 0,17L/mil, åker med 12:a bing, reedventilcylinder (2,6 hk) och 14/36 i drevning, snitthastighet 43 km/h

Med hjälp av räknedosan så får jag fram att jag kommer ca 30 mil på en tank :D , helt OK tycker jag <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 18 aug 2011, 22:05
av disktant
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Jerka_59 skrev:
Med hjälp av räknedosan så får jag fram att jag kommer ca 30 mil på en tank :D , helt OK tycker jag
Galet bra !

för mig känns det som att jag kommer 3 mil på en tank, dvs 1 liter / mil
nu har jag iofs. ett litet läckage i tanken, droppar lite smått om den
skall laga den i helgen och sen skall jag göra en riktig mätning <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 18 aug 2011, 23:00
av Pop
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Är det blandad körning är det skapligt, är det landsvägkörning är det normalt, men är det stats körning är det helt sjukt fantastiska siffror att kunna köra 30 mil på en tank! <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 19 aug 2011, 06:58
av Jerka_59
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är uppmätt vid landsvägskörning, är iaf nöjd med resultatet då spjället var fullt öppet stora delar av resan (långsammast i gänget :?) <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 19 aug 2011, 07:08
av S_Compakt
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Pop skrev:Är det blandad körning är det skapligt, är det landsvägkörning är det normalt, men är det stats körning är det helt sjukt fantastiska siffror att kunna köra 30 mil på en tank!
?? Nu är det ju lite tvärtom för mig ... Landsväg = fulla spett 26mm rakt in och fulla varv :lol:

Nu bär det av till Mellsta .. blir bil dit i år :oops: mopparna i bagaget <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 19 aug 2011, 12:15
av Bäck
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag brukar ligga på mellan 0,2 och 0,25 liter/mil på båda mina moppar.

Den ena är en original Novolette -53 som toppar 40 på plan väg.
Den andra är en Puch MS Automatic -70 med "femhalva" och 14-drev som toppar strax under 60 enligt mätaren.

Novoletten körs oftast på eller nära fullgas hela tiden och Puchen brukar jag ligga och glida på halvgas med för det mesta. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 19 aug 2011, 14:23
av 56:an
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Intressant att höra Bäck. Jag tror dig vad gäller Novoletten. Kul att någon kunde komma med uppgift om den/sådana mopeder. Jag väntade på det. :)

Jag räknar mer att hamna på ungefär 2 dl milen på en otrimmad moped. Kanske jag väntat mig något lägre förbrukning på en lättare cykelliknande moped. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 19 aug 2011, 19:13
av Mattias-M
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->REX Cometen ja hade behövde ja inte tanka på 14 dar och då åkte ja
från 8 på kvällen till 3-4 på morgonen nästa dag alla dagar i veckan.

tanken rymmer 8,6L

plus minus nån timma eller två <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 19 aug 2011, 22:58
av Amarace
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Mattias-M skrev:REX Cometen ja hade behövde ja inte tanka på 14 dar och då åkte ja
från 8 på kvällen till 3-4 på morgonen nästa dag alla dagar i veckan.

tanken rymmer 8,6L

plus minus nån timma eller två
DÅ måste du överdriva fruktansvärt.

Enlig det du skriver så har du kört minst 60 mil (då har jag räknat på 6 timmar per dag och 10 dagar och endast 10km/h i fart, om du hållit 20km/h i snitt blir det 120mil).

Och 8,6liter delat på 60 mil blir ca 0,14l/mil.

Och om man räknar på en snitthastighet på 20km/h blir det 0,07l/mil

Som du själv ser så kan inget du skrev stämma!

PÅ den tiden jag var 15 så gick min Casal billigast, den låg på runt 0,2-0,25l/mil, Zundappen som var rätt så trimmad snittade runt 0,8l/mil, ibland mer.
Transportmonarpeden som jag kör med nu tippar jag ligger på runt 0,4l/mil. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 20 aug 2011, 00:57
av 56:an
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Intressant tråd...

SAAB V4 var ju känd för att vara bränslesnål och gick väl på sådär 0,7 liter milen men hur var det med föregångaren tvåtaktaren, hur mycket bensin tog dom milen? <!-- </EdIndex> --></div>