Zündapp Sport Combinette 1965 renovering (bjo) FÄRDIG

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Användarens profilbild
Johan Lat

Inlägg av Johan Lat »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
bjo skrev:
Johan Lat skrev:Men skall du renovera den så den blir som en svensk kan du ju inte ha dubbelstötar på den?
Den ska se svensk ut ja så främre fästena ska bort! För det är la bara kapa och lägga igen?
Ja när man kollar så ser det ju ut som om den bakre sitter där den "ska" så det kan ju inte vara något problem tycker jag. <!-- </EdIndex> --></div>
Stolt ägare av: Zündapp KS50-68, KS100-68, KS100-67, GTS50(125cc)-73, KS50-74, KS50-76(org), KS50-76(ren), KS50-76WC, KS50-76WC, K80-80, CS50-81, KS50-81, Mustang Mamba-74, Mustang Mamba-76, Crescent Transport
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor

Inlägg av Hasse »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Du kan lugnt ha kvar bägge fästena. Jag har en 62a som jag köpte av en karl
som fick den sprillans ny 1962 när han fyllde 15. Så den är garanterat svensksåld.
Ock på den är det fäste både uppe och nere för dubbeldämpare. <!-- </EdIndex> --></div>
bjo
Kontakt:

Inlägg av bjo »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu har jag kommit lite längre

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
bjo
Kontakt:

Inlägg av bjo »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Denna Zündapp renovering är försenad till nästa vinter pga bilrenoveringar.

Men jag samlar även delar till framtida Dakotarenovering :)
Den ska bli av 1966 års utseende.

Här är delar jag har samlat på mig hittills:
Bild
(har även en slät plåt motstående sida verktygslocket liggandes, som bara fanns 66)

Men den är ju röd, då är det ju ingen 66:a tänker ni kanske? :S

Det är så att min blåa Dakota har ramnummer 6111..., så jag ska skära ut det ramnumret (från mopeden nedan) och svetsa på den röda ramen.
Bild

Det jag söker är en slät fin tank och rätt motor. Men jag lägger alla mina mynt på bilen nu, så denna renoveringen får vänta :) <!-- </EdIndex> --></div>
bjo
Kontakt:

Inlägg av bjo »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu får det hända nått, en nyrenoverad moped till sommaren är målet!
Har plockat ner allt i molekyler och börjat slipa/renovera. Efter att ha slipat två bilar för hand senaste året är jag sugen på att blästra moppen, är det värt? Och ja det är aluminium så ska vara försiktig!

När jag kollar på bilder från när den satt ihop ser det ut som att framgaffeln lutar för mycket, vad kan det bero på? När allt ligger löst nu så är allt rakt.
Bild

Nya fyrväxlade motorn
Bild

Fått fram gamla lacken så jag vet var randen ska vara
Bild

Och här är allt som ska slipas :( Ägarna före hade spacklat igen "gropen" där Zündappmärket skulle vara på tanken :(
Pälle

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kolla ramröret under tanken. Skulle gissa att det är böjt, ska vara rakt. <!-- </EdIndex> --></div>
Mange
Kontakt:

Inlägg av Mange »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Japp ser ut som om du åker på att rikta ramen. <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp Ks50 -74 517-50
Kreidler RS
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor

Inlägg av Hasse »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tror ni verkligen att ramröret är krokigt. Tycker mer det är framgaffeln/undre styrkrona som ser skum ut.
Styrhuvudet och framgaffeln är ju när allt är schysst nästan paralell. <!-- </EdIndex> --></div>
Mange
Kontakt:

Inlägg av Mange »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ser då så ut på bilderna att ramröret inte är helt rakt!! <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp Ks50 -74 517-50
Kreidler RS
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor

Inlägg av zappafan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tycker hela moppen ser stygg ut.... :lol: slider_cheers.gif <!-- </EdIndex> --></div>
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
bjo
Kontakt:

Inlägg av bjo »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Asså vilka kunskaper som finns på detta forum! Kollade på ramröret, och ja det var svagt böjt.
Hur är bästa sättet att få det rakt? Värma och typ slå?? <!-- </EdIndex> --></div>
cobra karlsson
Kontakt:

Inlägg av cobra karlsson »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Är du duktig med Gas så krymp tillbaka röret men det får ju inte vrida sig i sidled annars blundar du och tar storsläggan och skickar på det nån rejäl pärla hälsn cobra <!-- </EdIndex> --></div>
cobra karlsson
Kontakt:

Inlägg av cobra karlsson »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->annars ta ett vinkeljärn på undersidan och ett par tvingar och sedan värme <!-- </EdIndex> --></div>
bjo
Kontakt:

Inlägg av bjo »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Idag försökte jag rikta ramen, testade att pressa och tycker att det blev riktigt bra. Var lite rädd för att värma då jag förstått att stålet då kan bli försvagat.

bjo
Kontakt:

Inlägg av bjo »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det går sakta men säker framåt :)
Använt Biltemas färgborttagning och den funkade riktigt bra på den blåa färgen men påverkade inte originallacken :/
Bild

Målat motorn
Bild

Ekrat lite
Skriv svar