Sida 2 av 5

Postat: 18 dec 2011, 21:34
av Pälle
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Så najs, nyekrade hjul eller? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 18 dec 2011, 22:03
av Lolalola
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bak är det omekrat och så där, men fram är det NOS, eller nära på. Jag vet inte hur det blivit liggande men det verkar aldrig ha varit monterat. Kanske fanns det komplett-hjul att köpa eller så har det nån transportskada som inte går att se. Det låg inslängt bak i en fiskbil med Saab-delar på Backamo och hade en gammal etikett från en cykelaffär runt ena ekern. Hundrafemtio spänn med däck och allt... så jag slog till direkt. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 18 dec 2011, 22:37
av Pälle
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Lolalola skrev:Bak är det omekrat och så där, men fram är det NOS, eller nära på. Jag vet inte hur det blivit liggande men det verkar aldrig ha varit monterat. Kanske fanns det komplett-hjul att köpa eller så har det nån transportskada som inte går att se. Det låg inslängt bak i en fiskbil med Saab-delar på Backamo och hade en gammal etikett från en cykelaffär runt ena ekern. Hundrafemtio spänn med däck och allt... så jag slog till direkt.
150 pix, det var ett fynd! Men vänta nu... en lättare renovering skrev du ju i början av tråden :lol: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 18 dec 2011, 22:47
av Lolalola
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->*host host* Har jag sagt det... det kan jag aldrig tänka mig. :whistle2:

Jo jag har bytt lite. Hjul, lamphus, bakskärm, vagga, stötdämpare, kedjeskydd och motor. Sen så har jag köpt till lite kåpor och sånt där också. Men resten är helt orört. Ja, förutom hellackering. :blush: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 19 dec 2011, 00:07
av SachsMekarn
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vilken Dappe :shock: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 25 dec 2011, 15:19
av Lolalola
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->En fråga rakt ut:

Det där fästet med gummibussningen som motorn liksom hänger i ramen med, det finns ju i olika längder. Jag har haft fyra stycken men ett skickade jag med en motor som jag sålde och två gick åt när jag bytte motor i min Monarscoot. Ni förstår säkert... att det jag har kvar är FEL!

Vad skall det vara för längd på det till 517 tro? Mitt är ganska precis 12 cm i c/c och alldeles för kort. Vad för längd skall jag hålla utkik efter eller ta och tillverka? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 25 dec 2011, 16:16
av Hasse
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Original övre motorfäste är 12cm på mina -67, -68, -71. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 25 dec 2011, 19:14
av Lolalola
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Så märkligt... Jag skall gå ner och titta igen men motorn pekar rent obscent mycket uppåt ifall jag hänger dit den med det fästet.

Bild kommer. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 25 dec 2011, 19:59
av Lolalola
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Visst ser det konstigt ut? Den står med båda hjulen i marken.

Bild

Här står den på hjulen utan stöd och trots att spalten mot kedjeskydden är jämn och fin så lutar ju motorn märbart uppåt i framkant. Eller? :hmm:

Bild <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 25 dec 2011, 20:13
av Pälle
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jo det ser lite lurt ut och ändå har du längre dämpare bak än original. Du har säkert fått ett fäste från en Sport Combinette. Tror de är lägre.... <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 25 dec 2011, 20:19
av zappafan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Dit med en sachs motor blir det nog bra :mrgreen: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 25 dec 2011, 20:19
av Lolalola
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja om man satte på högre bak så skulle ju faktiskt motorn tillslut vinkla ner sig... iofs ihop med resten av moppen, men då får man ju höja rejält. Men fäste från sportcombinette låter vettigt. Jag har ju haft en massa sånt och jag minns att på min Combinette (alltså inte sport) så fick jag fatt på ett långt som gjorde tvärt om med motorn. Antagligen från en 517 eller nåt. Jag får kolla upp det här.

Edit:
Det verkar som om jag har ett långt fäste. Åtminstone längre än det till Combinetterna. Jag var ute och mätte nu och dessa tycks vara elva centimeter mellan hålen. Det jag bråkar med är ju tolv. Mystiken tätnar. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 26 dec 2011, 10:37
av Gruff
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vinkeln på motorn är korrekt när förgasaren är i linje med insugstratten. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 26 dec 2011, 10:39
av Gruff
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Din kickkåpa är dessutom i linje med kedjeskyddet, ser bra ut. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 26 dec 2011, 15:00
av Lasse väss
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nog ser det väl bra ut... :roll: <!-- </EdIndex> --></div>