Sida 2 av 2
Postat: 11 okt 2011, 18:55
av NV
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har du vänt cylinderfotspackningen rätt?
Vid cylinderbyte en gång fick jag dit packningen fel och höll på bli tokig innan jag lyfte cylindern och såg att packningen låg spegelvänd. Det är såna missar som kan ställa till med mycket felsökande. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 12 okt 2011, 08:14
av volvomannen
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->om den läcker in mot lådan borde olja lukta bensin efter ett tag? Vet ejm det funkar men du kan juhållaemot i påfyllnings hålet uppe på motorn efter du tagit bort påfyllningsskruven som ju är ventilerad kanske kan du då känna om det trycker emot?
Ps det är väl därför det blir så mycket vatten i lådan, med denna ventilerade skruv?) <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 12 okt 2011, 11:20
av volvomannen
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Dags att gå till roten med problemet.
1 Är där gnista?
Om du skruvar av tändhatten och håller tändkabeln ca 1cm från chassiet ska där slå e snygg blå gnista från kabel till chassie när du kickar runt motorn.
Om inte ställ tändningen rätt, finns bra guide här på forumet. Fortfarande ingen gnista? Kolla din konding kan vara så att den är slut, kan testas med en lös konding som du tjuvar in på dödarkabeln se bara till att den jordar ordentligt. Fortfarande ingen gnista kolla tänspolen, byt tändkabel kolla även över lödningen på kondingen och övriga elkopplingar så det inte glappar. Passa på att byta tändhatt till en ny samt ett nytt stift med rätt elektrådavstånd även till detta finns bra guide på forumet. Kolla även så att brytaren inte är nersmetad med fett eller dylikt.
2 Kommer det fram soppa?
Börja vid kranen, ta av slangen vrid på kranen kommer det soppa? Bra, sätt på slangen men ta av den från gasaren, kommer det soppa? Bra, sätt på flottör locket kolla så det komme soppa igenom det, kolla så att flottören flyter och inte läcker eller fastnar i det nedre styrhålet eller fastnar i det övre hålet i locket.
3 Stopp i gasaren?
Svårt att kolla men om du tar av toppen och ber en kompis att kicka runt så tittar du på insugs porten inne i cylindern du bör kunna se att det kommer en liten puff med förgasad bensin varje gång kolven går ner. Om inte blås rent så gått det går och kolla igen.
4 Munstycke.
Är det ett ställbart ställes det ca ¼ varv ut från botten och seden får man prova sig fram. Viktigt dock att munstycket inte är sönderdraget ses på de fyra hålen längst ner de skall vara runda inte ovala, grundregel vid åtdragning av munstycke dra bara precis så du inte kan skruva av det för hand.
5 Övriga läckor.
Svårt att kolla men nya packboxar är ingen garanti, Men med åvanstående avklarat borde den starta och skulle det visa sig att packboxen på generator sidan läcker så märks det genom att det blir blött inne i magneten, skulle det läcka mellan växellåda och vevhus borden ryka som ett ånglok då den drar in växelådsolja i vevhuset lika dant om den andra packboxen läcker.
6 Trottelnål.
Vilket hack? Spelar inte så stor roll om det bara gäller att få den att starta men grundregel är nåt av de två hacken i mitten. Nålen styr bränsle mängd från ca ¼ gaspådrag till ¾ dels pådrag munstycket styr från ¾ till fullgas.
7 Lycka till! <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 17 okt 2011, 20:15
av bobo
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Goda nyheter nu går den kanon.
Jag testade ditt tips om att ta bort avluftnings skruven till vxl låden och hålla fingret för.
Den startade direkt, visade sig att avluftnings skruven var igen satt.
Ett stort frågetecken hur det kan ha ett samband? <!-- </EdIndex> --></div>