Har ju bara kört på halv gas....
-
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag skrev "mycket arbete innan Dappen går fort"
Athenan på EKF med 21 mm Delorto och en vanlig Jamacol. Det fins varianter upp till 117 Km/ tim
För min del har jag bara en Athena i drift på en F50. Ca 95 gör den.
Men den är på 76 cc för den har bara 42 i slag mot 44 orginal. Den cylindern är omfodrad med ett gjutjernslopp och efter en sådan reparation blir den aldrig som orginal. <!-- </EdIndex> --></div>
Athenan på EKF med 21 mm Delorto och en vanlig Jamacol. Det fins varianter upp till 117 Km/ tim
För min del har jag bara en Athena i drift på en F50. Ca 95 gör den.
Men den är på 76 cc för den har bara 42 i slag mot 44 orginal. Den cylindern är omfodrad med ett gjutjernslopp och efter en sådan reparation blir den aldrig som orginal. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
F50:n med Athena 80 gör 111 km/h oportad
Sen fick jag även upp min räser i 124 km/h fortfarande med oportad Athena 80.
Så nog får Dapparna bekymmer mot en Athena 80
<!-- </EdIndex> --></div>
Min Stockholmare med original oportad EKF cylinder borrad till 39 mm (52,4cc) har jag toppat 91,1 km/h.Daggis skrev:Conrad hur fort går då en EKF med 80 Athena i dit exempel? För en Dappe med rätt portad Athena 70 och bra pipa gör ju 110 och en med Polini 80 minst den farten.
F50:n med Athena 80 gör 111 km/h oportad
Sen fick jag även upp min räser i 124 km/h fortfarande med oportad Athena 80.
Så nog får Dapparna bekymmer mot en Athena 80

Vinnare av backtävling i E-tuna 80cc & Hallstas 60 & 80cc 2016 ;)
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Visst är det så Sura men jag tycker nog Dapparna hänger med bra om man bortser från din räcer som väl trots allt är lite orättvis att jämföra med moppar som duger till att åka rally med.
Matzza från Slowride körde sin KS50 med oportad Polini 75 cc 113 knyck i helgen.
Min GTS50 med portad 66 cc toppar ca 110 ärliga.
Och Conrad 95 gjorde min 66 cc innan portning.
Och Athena 80 cyllen går ju bra att sätta på en Dappe med adepterplatta. <!-- </EdIndex> --></div>
Matzza från Slowride körde sin KS50 med oportad Polini 75 cc 113 knyck i helgen.
Min GTS50 med portad 66 cc toppar ca 110 ärliga.
Och Conrad 95 gjorde min 66 cc innan portning.
Och Athena 80 cyllen går ju bra att sätta på en Dappe med adepterplatta. <!-- </EdIndex> --></div>
-
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jo Conrad men det är väl inte mer jobb att montera en Polini på en dappe än att montera en Athena 80 på en EKF, eller hur?
Jo förresten man måste ta upp vevhuset några mm på Dappen det är sant. Men det är väl inget större jobb. Det är betydligt jobbigare att få till bestyckning mm.
Ska väl lägga till att kille i vår klubb åker 104 med oportad 66 cc parmakit reedcylle med 21 mm Dellorto, rent bolt-on kartongtrim. <!-- </EdIndex> --></div>
Jo förresten man måste ta upp vevhuset några mm på Dappen det är sant. Men det är väl inget större jobb. Det är betydligt jobbigare att få till bestyckning mm.
Ska väl lägga till att kille i vår klubb åker 104 med oportad 66 cc parmakit reedcylle med 21 mm Dellorto, rent bolt-on kartongtrim. <!-- </EdIndex> --></div>
- zappafan
- Forumsponsor
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Oj Oj vad det är känsligt med mopedmärken
, men visst måste även Zundappägare hålla med om att det måste va svårare/& kanske roligare att få ut nåt ur en konstruktion som egentligen är gjort för ett litet effektuttag, än som jag tycker nästan en (zyndapp) motorcykel, sen att det går sönder tycker väl inte jag är konstigt om det var byggt för max 1-4 hk från början...sen håller jag med moped är 50 kubik.. 
Ja en nitskalle ville ut på karibien-kryssning & dom andra rätt så lösa åxå...
det konstiga är att det inte låtit så mycke oljud...

Jag säger bara miljöbensin 2 % (aspen o.dylika..) noll sot..

& ja det är kört några mil i sommar...

Ja en nitskalle ville ut på karibien-kryssning & dom andra rätt så lösa åxå...

Jag säger bara miljöbensin 2 % (aspen o.dylika..) noll sot..

& ja det är kört några mil i sommar...

Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
-
-
- zappafan
- Forumsponsor
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vem sa att det var svårt?
Det enkla/bra med EKF (enligt mig) är att sachsfolket har samma chans som övriga märken, att ha en storkanalscylinder så man spelar i samma liga
(om man nu inte heter Conrad eller Mats T)
Det enkla/bra med EKF (enligt mig) är att sachsfolket har samma chans som övriga märken, att ha en storkanalscylinder så man spelar i samma liga

(om man nu inte heter Conrad eller Mats T)

Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..