VRM Sachs Rakskuren primärdrivning och koppling.

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Att rakskurna drev ger mindre effektförlust än snedskurna är väl väl känt i rallybranchen. men har Roofe några siffror på vad det gör på en liten motor.
d.v.s. har du någon gång bromsat någon motor före och efter ett byte från snedskuret till rakskuret? inte nödvändigtvis sachs.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
tompa
Inlägg: 2764
Blev medlem: 07 apr 2011, 23:00
Ort: Nymans Byhåla
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Erland,
dom rakskurna finns inte än bara på ritning,
fast man kunde kanske testa med en kopplingskorg och drev från en sachs 98, dom har raka drev <!-- </EdIndex> --></div>
VRM Roffe
Inlägg: 117
Blev medlem: 19 feb 2010, 00:00
Ort: Uppsala
Kontakt:

Rakskuret

Inlägg av VRM Roffe »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej Grabbar !
Om vi börjar med kopplingsbiten så är problemet med att bygga inåt att det sitter muttrar och en axel att ta hänsyn till.
Möjligtvis så kanske man kan bygga ca 4 mm inåt men inte mer.
Den kopplingskorg jag kommer att utveckla för det här projektet kommer att bli så djupt in som det är möjligt.
Den korgen ni ser på CAD bilden är original kopplingskorg, bara så att ni får en idé om hur det kan se ut.

När det gäller rakskuren tandning Vs snedskuret är det inte astronomiska förluster vi pratar om men beroende på effekten på motorn så är uppskattningen från 0,1 till 0,5 Hk.
Den stora vinsten är att sidokrafterna är helt borta viket gör livet för motorn betydligt lättare :=)

Vi hörs igen
MVH
R :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor
Inlägg: 3378
Blev medlem: 15 mar 2010, 00:00
Ort: Tärnsjö

Inlägg av JanneL »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->hur många belägg tänkte du använda.
ska det kanske räcka med 3?
då kanske det går att få plats innanför kåpan utan allt för mycket "mejslande"

måste man använda sachs original.
det kanske finns bättre belag att använda.

bara nyfiken
anledningen till att jag inte vill att det bygger för mycket är att jag vill inte ha den där fula extraringen.
funderade faktiskt på att prata med en kollega som gjuter i aluminium om att ta fram en ny bredare kåpa men det har inte blitt nå´t än <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Sura
Inlägg: 919
Blev medlem: 25 mar 2008, 00:00
Ort: Surahammar
Kontakt:

Inlägg av Sura »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
tompa skrev:Erland,
dom rakskurna finns inte än bara på ritning,
fast man kunde kanske testa med en kopplingskorg och drev från en sachs 98, dom har raka drev
Nix, funkar inte !
Jag köpte 2 st 90cc motorer för att prova deras koppling, men det skiljer på cc avståndet mellan axlarna så det funkar inte med 98:ans drev på en moppemotor :cry: <!-- </EdIndex> --></div>
Vinnare av backtävling i E-tuna 80cc & Hallstas 60 & 80cc 2016 ;)
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->men kopplingskorgen passar på kopplingslagret, så det är fullt möjligt att tillverka ett drev som passar. då får man lite drevat på kuppen.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
S_Compakt
Inlägg: 2958
Blev medlem: 17 jul 2008, 23:00
Ort: Ludvika

Re: VRM Sachs Rakskuren primärdrivning och koppling.

Inlägg av S_Compakt »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
VRM Roffe skrev:Hej allihopa!
Då ska vi börja flagga för vad som är i görningen längre fram!
Det vi här ser är CAD bilder på den nya rakskurna primärdrivningen som kommer göra er
Sachsmotor betydligt effektivare jämfört med det snedskurna orginalskräpet..
Det kommer dessutom att göra livet betydligt enklare och bättre för motorlagring och vevparti.
Kort sagt en klar nödvändighet om ni vill få ut det där extra ut ur er motor.

Det kommer att finnas tre versioner är det tänkt.
Jag konstruera det här kitet så att dels så kan man använda orginalkorgen alternativt någon annans korg.

Det kommer att finnas gängor för att skruva fast korgen.
Dels kommer en racingvariant på korgen i aluminium.

Det tredje alternativet kommer att bli en lösning för en torrkoppling för dom mest extrema motorbyggarna.
Behöver jag tillägga att det måste vara bland det fränaste ni kan göra,
att montera en sån eller??

Men som sagt !!
Vi börjar med lite CAD bilder

Vi hörs när nått nytt är på G! :wink:
Roffe

Bild

Bild

Bild
En viktig tråd att "puffa" är själv spekulant , men jag skulle tro att det behövs fler för att Roffe ska lägga ner tid och energi... <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette
Inlägg: 3329
Blev medlem: 29 jan 2009, 00:00
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja detta påminner mig om det glada 90talet då det var poppis att trimma Harleys (lite så är d väl fortfarande...) Men att det skulle gå så lång att folk börjar satsa svinmycket pengar i en mopeds prestanda hade jag aldrig kunnat tro.. :D
men.. men.. det finns ju även folk som köper cykeldelar för hiskeliga pengar..
själv ska jag trimma tandborsten å köpa nya strån i kolfiber :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor
Inlägg: 3378
Blev medlem: 15 mar 2010, 00:00
Ort: Tärnsjö

Inlägg av JanneL »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har som så många andra ickemopedister under många år tittat snett på alla djävla moppedårar och deras delar på marknader och tyckt att: vafan det där skiten kan dom väl ha en egen marknad för.

Sen hände nå´t, jag blev plötsligt moppeägare igen :D

DÅ förstod jag att det är ingen skillnad på vad man är intresserad av, det kan vara bilar, cyklar, mopeder, motorcyklar, klockor, porslin, kläder, mm
Alla intressen är lika mycket värda och lika seriösa, allt hänger på hur intresserad man är.

sen kan man ju ha åsikter om huruvida porslinsfigurer hör ihop med en MOTORmarknad men, vi hittade en Scheblerförgasare till min Indian mc för 150 spänn på ett bord med en massa porslin och sen dess är dom säljarna välkomna dom också :D
(dom förgasarna ligger på 2500 i vanliga fall)

näe jag ser numera marknader som "allmarknader" .
man kan hitta allt där, en bra sak är ju att hela familjen kan hitta nå´t skit som dom inte behöver och inte bara pappa. :wink:

man skulle kunna dela upp det lite grann som det t.ex.var på Södertäljemarknaden för många år sedan och som det fortfarande är på marknader runt om i världen.
alla branscher har liksom sin egen del av området

numera tittar jag bara snett på t-shirtsäljarna som ofta har en energisk asiatisk försäljerska som plockar upp tröjor och en storvuxen svensk herre med en öl i handen sittandes i en stol och titta på 8)

det är förresten roligt med språket.
grabbens polare frågar alltid tjejerna som säljer brända mandlar om det är halsmandlar.
jaja säger dom alltid lika glatt. usch säger vi och skrattar slider_anon.gif




var det här off topic kanske, sorry staff_36-1 <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jag misstänker att det inte är helt enkelt att tillverka ett gäng sådana här drev. det korta koniska hålet är inte direkt ett enkelt jobb. jag misstänker att toleranserna räknas i tusendelar där. jag har länge funderat på hur sachs klarade av det på 50-talet. men när jag skriver det här kom jag på att konstruktionen är ju ett arv från 98cc-aren och den är väl mycket äldre än så?

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har för mig att de äldre Sachsarna hade delbart kopplingslager precis som ramlagerna för vevaxeln. Skulle i så fall gälla de äldre med den klenare tappen för svänghjulet och primärtransmission med rullkedja. Kan det här stämma???

Kanske det inte finns tillräckligt med gods annars är en möjlighet att krympa dit en kuggkrans ungefär som startmotorkransen på ett bilsvänghjul... :idea: <!-- </EdIndex> --></div>
andazon
Inlägg: 503
Blev medlem: 01 jul 2013, 21:11
Ort: Gästrikland

Re: VRM Sachs Rakskuren primärdrivning och koppling.

Inlägg av andazon »

Hur gick det sedan. Blev något tillverkat?

// Andazon
E-type
Mcb 1159 - Fetstummis
Compact
Novolette
Falkfish
Forumsponsor
Inlägg: 791
Blev medlem: 26 dec 2012, 00:00
Ort: Falkenberg
Kontakt:

Re: VRM Sachs Rakskuren primärdrivning och koppling.

Inlägg av Falkfish »

andazon skrev:Hur gick det sedan. Blev något tillverkat?

// Andazon

Vem vet, det kanske kommer :runaround:
S
FP
Användarens profilbild
Hynboholm
Forumsponsor
Inlägg: 2257
Blev medlem: 02 apr 2013, 22:59
Ort: Wermland.

Re: VRM Sachs Rakskuren primärdrivning och koppling.

Inlägg av Hynboholm »

Falkfish skrev: Vem vet, det kanske kommer :runaround:
S
FP
Berätta gärna mer!
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Re: VRM Sachs Rakskuren primärdrivning och koppling.

Inlägg av Conrad Engström »

Det körs med rakskuret Jag har i 2 motorer. Sjunger vackert :D Man tror att utväxlingen blev lägre. Så mycket ökade varvet.
Skriv svar