VRM Sachs Rakskuren primärdrivning och koppling.
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Att rakskurna drev ger mindre effektförlust än snedskurna är väl väl känt i rallybranchen. men har Roofe några siffror på vad det gör på en liten motor.
d.v.s. har du någon gång bromsat någon motor före och efter ett byte från snedskuret till rakskuret? inte nödvändigtvis sachs.
erlan <!-- </EdIndex> --></div>
d.v.s. har du någon gång bromsat någon motor före och efter ett byte från snedskuret till rakskuret? inte nödvändigtvis sachs.
Rakskuret
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej Grabbar !
Om vi börjar med kopplingsbiten så är problemet med att bygga inåt att det sitter muttrar och en axel att ta hänsyn till.
Möjligtvis så kanske man kan bygga ca 4 mm inåt men inte mer.
Den kopplingskorg jag kommer att utveckla för det här projektet kommer att bli så djupt in som det är möjligt.
Den korgen ni ser på CAD bilden är original kopplingskorg, bara så att ni får en idé om hur det kan se ut.
När det gäller rakskuren tandning Vs snedskuret är det inte astronomiska förluster vi pratar om men beroende på effekten på motorn så är uppskattningen från 0,1 till 0,5 Hk.
Den stora vinsten är att sidokrafterna är helt borta viket gör livet för motorn betydligt lättare :=)
Vi hörs igen
MVH
R
<!-- </EdIndex> --></div>
Om vi börjar med kopplingsbiten så är problemet med att bygga inåt att det sitter muttrar och en axel att ta hänsyn till.
Möjligtvis så kanske man kan bygga ca 4 mm inåt men inte mer.
Den kopplingskorg jag kommer att utveckla för det här projektet kommer att bli så djupt in som det är möjligt.
Den korgen ni ser på CAD bilden är original kopplingskorg, bara så att ni får en idé om hur det kan se ut.
När det gäller rakskuren tandning Vs snedskuret är det inte astronomiska förluster vi pratar om men beroende på effekten på motorn så är uppskattningen från 0,1 till 0,5 Hk.
Den stora vinsten är att sidokrafterna är helt borta viket gör livet för motorn betydligt lättare :=)
Vi hörs igen
MVH
R

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->hur många belägg tänkte du använda.
ska det kanske räcka med 3?
då kanske det går att få plats innanför kåpan utan allt för mycket "mejslande"
måste man använda sachs original.
det kanske finns bättre belag att använda.
bara nyfiken
anledningen till att jag inte vill att det bygger för mycket är att jag vill inte ha den där fula extraringen.
funderade faktiskt på att prata med en kollega som gjuter i aluminium om att ta fram en ny bredare kåpa men det har inte blitt nå´t än <!-- </EdIndex> --></div>
ska det kanske räcka med 3?
då kanske det går att få plats innanför kåpan utan allt för mycket "mejslande"
måste man använda sachs original.
det kanske finns bättre belag att använda.
bara nyfiken
anledningen till att jag inte vill att det bygger för mycket är att jag vill inte ha den där fula extraringen.
funderade faktiskt på att prata med en kollega som gjuter i aluminium om att ta fram en ny bredare kåpa men det har inte blitt nå´t än <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Jag köpte 2 st 90cc motorer för att prova deras koppling, men det skiljer på cc avståndet mellan axlarna så det funkar inte med 98:ans drev på en moppemotor
Nix, funkar inte !tompa skrev:Erland,
dom rakskurna finns inte än bara på ritning,
fast man kunde kanske testa med en kopplingskorg och drev från en sachs 98, dom har raka drev
Jag köpte 2 st 90cc motorer för att prova deras koppling, men det skiljer på cc avståndet mellan axlarna så det funkar inte med 98:ans drev på en moppemotor

Vinnare av backtävling i E-tuna 80cc & Hallstas 60 & 80cc 2016 ;)
Re: VRM Sachs Rakskuren primärdrivning och koppling.
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
En viktig tråd att "puffa" är själv spekulant , men jag skulle tro att det behövs fler för att Roffe ska lägga ner tid och energi... <!-- </EdIndex> --></div>VRM Roffe skrev:Hej allihopa!
Då ska vi börja flagga för vad som är i görningen längre fram!
Det vi här ser är CAD bilder på den nya rakskurna primärdrivningen som kommer göra er
Sachsmotor betydligt effektivare jämfört med det snedskurna orginalskräpet..
Det kommer dessutom att göra livet betydligt enklare och bättre för motorlagring och vevparti.
Kort sagt en klar nödvändighet om ni vill få ut det där extra ut ur er motor.
Det kommer att finnas tre versioner är det tänkt.
Jag konstruera det här kitet så att dels så kan man använda orginalkorgen alternativt någon annans korg.
Det kommer att finnas gängor för att skruva fast korgen.
Dels kommer en racingvariant på korgen i aluminium.
Det tredje alternativet kommer att bli en lösning för en torrkoppling för dom mest extrema motorbyggarna.
Behöver jag tillägga att det måste vara bland det fränaste ni kan göra,
att montera en sån eller??
Men som sagt !!
Vi börjar med lite CAD bilder
Vi hörs när nått nytt är på G!
Roffe
-
- Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja detta påminner mig om det glada 90talet då det var poppis att trimma Harleys (lite så är d väl fortfarande...) Men att det skulle gå så lång att folk börjar satsa svinmycket pengar i en mopeds prestanda hade jag aldrig kunnat tro.. 
men.. men.. det finns ju även folk som köper cykeldelar för hiskeliga pengar..
själv ska jag trimma tandborsten å köpa nya strån i kolfiber

men.. men.. det finns ju även folk som köper cykeldelar för hiskeliga pengar..
själv ska jag trimma tandborsten å köpa nya strån i kolfiber

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har som så många andra ickemopedister under många år tittat snett på alla djävla moppedårar och deras delar på marknader och tyckt att: vafan det där skiten kan dom väl ha en egen marknad för.
Sen hände nå´t, jag blev plötsligt moppeägare igen
DÅ förstod jag att det är ingen skillnad på vad man är intresserad av, det kan vara bilar, cyklar, mopeder, motorcyklar, klockor, porslin, kläder, mm
Alla intressen är lika mycket värda och lika seriösa, allt hänger på hur intresserad man är.
sen kan man ju ha åsikter om huruvida porslinsfigurer hör ihop med en MOTORmarknad men, vi hittade en Scheblerförgasare till min Indian mc för 150 spänn på ett bord med en massa porslin och sen dess är dom säljarna välkomna dom också
(dom förgasarna ligger på 2500 i vanliga fall)
näe jag ser numera marknader som "allmarknader" .
man kan hitta allt där, en bra sak är ju att hela familjen kan hitta nå´t skit som dom inte behöver och inte bara pappa.
man skulle kunna dela upp det lite grann som det t.ex.var på Södertäljemarknaden för många år sedan och som det fortfarande är på marknader runt om i världen.
alla branscher har liksom sin egen del av området
numera tittar jag bara snett på t-shirtsäljarna som ofta har en energisk asiatisk försäljerska som plockar upp tröjor och en storvuxen svensk herre med en öl i handen sittandes i en stol och titta på
det är förresten roligt med språket.
grabbens polare frågar alltid tjejerna som säljer brända mandlar om det är halsmandlar.
jaja säger dom alltid lika glatt. usch säger vi och skrattar
var det här off topic kanske, sorry
Sen hände nå´t, jag blev plötsligt moppeägare igen

DÅ förstod jag att det är ingen skillnad på vad man är intresserad av, det kan vara bilar, cyklar, mopeder, motorcyklar, klockor, porslin, kläder, mm
Alla intressen är lika mycket värda och lika seriösa, allt hänger på hur intresserad man är.
sen kan man ju ha åsikter om huruvida porslinsfigurer hör ihop med en MOTORmarknad men, vi hittade en Scheblerförgasare till min Indian mc för 150 spänn på ett bord med en massa porslin och sen dess är dom säljarna välkomna dom också

(dom förgasarna ligger på 2500 i vanliga fall)
näe jag ser numera marknader som "allmarknader" .
man kan hitta allt där, en bra sak är ju att hela familjen kan hitta nå´t skit som dom inte behöver och inte bara pappa.

man skulle kunna dela upp det lite grann som det t.ex.var på Södertäljemarknaden för många år sedan och som det fortfarande är på marknader runt om i världen.
alla branscher har liksom sin egen del av området
numera tittar jag bara snett på t-shirtsäljarna som ofta har en energisk asiatisk försäljerska som plockar upp tröjor och en storvuxen svensk herre med en öl i handen sittandes i en stol och titta på

det är förresten roligt med språket.
grabbens polare frågar alltid tjejerna som säljer brända mandlar om det är halsmandlar.
jaja säger dom alltid lika glatt. usch säger vi och skrattar

var det här off topic kanske, sorry
![[get_real] staff_36-1](./images/smilies/staff_36-1.gif)
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jag misstänker att det inte är helt enkelt att tillverka ett gäng sådana här drev. det korta koniska hålet är inte direkt ett enkelt jobb. jag misstänker att toleranserna räknas i tusendelar där. jag har länge funderat på hur sachs klarade av det på 50-talet. men när jag skriver det här kom jag på att konstruktionen är ju ett arv från 98cc-aren och den är väl mycket äldre än så?
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har för mig att de äldre Sachsarna hade delbart kopplingslager precis som ramlagerna för vevaxeln. Skulle i så fall gälla de äldre med den klenare tappen för svänghjulet och primärtransmission med rullkedja. Kan det här stämma???
Kanske det inte finns tillräckligt med gods annars är en möjlighet att krympa dit en kuggkrans ungefär som startmotorkransen på ett bilsvänghjul...
Kanske det inte finns tillräckligt med gods annars är en möjlighet att krympa dit en kuggkrans ungefär som startmotorkransen på ett bilsvänghjul...

Hur gick det sedan. Blev något tillverkat?
// Andazon
// Andazon
E-type
Mcb 1159 - Fetstummis
Compact
Novolette
Mcb 1159 - Fetstummis
Compact
Novolette
andazon skrev:Hur gick det sedan. Blev något tillverkat?
// Andazon
Vem vet, det kanske kommer

S
FP
Berätta gärna mer!Falkfish skrev: Vem vet, det kanske kommer![]()
S
FP
-
Det körs med rakskuret Jag har i 2 motorer. Sjunger vackert
Man tror att utväxlingen blev lägre. Så mycket ökade varvet.