Sida 2 av 2
Postat: 14 okt 2011, 22:49
av Mats T
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hur många har kört sönder 17 lager igentligen på grund av olika orsaker ?
Stora toleranser är väll en sak.Men problemen ligger på andra håll i mina maskiner erfarenhets mässigt i för min del när det ska bli riktigt hugg i maskineriet

.Jag har lagt mycket energi på allt annat än lagren i vart fall. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 14 okt 2011, 23:20
av Jerka_59
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
kejsaren skrev:får man fråga varför du vill byta lager?
äre bara för att du är nyfiken eller är det nå´n som sagt att det är bra.
det går utmärkt att planslipa ner lager
det får man göra lite då och då om man håller på med riktigt gamla fordon 10-20 tal
då hittar man sällan lager med dom måtten man vill ha och ibland är bussningar och annat inte ett alternativ .
vi har planslip i verksta´n och det tar max nå´n halvtimme att slipa ner ett par lager på bredden. men jag gissar att du får betala ca 4-500 om du lämnar in dina lager för slipning på en firma som du inte har nå´n "insider-känning" hos så det kostar ju onödigt mycket.
Det är mest nyfikenhet, det är ingen som sagt att vinkelkontaktlager är bättre än L17, möts snarare med min frågeställning av en samstämmig kör som förordar L17 lager, är nyfiken på att prova andra lösningar av natur och ohejdad vana

, har tex monterat bärarmar från en Vectra typ A på min SAAB 900 -97 med ett väldigt gott resultat.
"om alla bara följer den utmarkerade stigen så blir det ingen förändring/utveckling" <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 15 okt 2011, 08:29
av JanneL
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ja det e alltid kul att prova nya saker,
om du provar det kan du väl meddela hur det gick <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 15 okt 2011, 08:59
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ett vinkelkontaktlager, är ju uppbyggt av två konor mot varandra med rullar emellan, alltså ena konan i den andra.
Frågan är hur man justerar spelet, Varm/ kall vevaxel.
L17 lagret har en bana där kulorna går i. Alltså lagret har en del i ytterbanan som är lite cylindrisk. Där spelet kan vandra. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 15 okt 2011, 09:28
av Jerka_59
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:Ett vinkelkontaktlager, är ju uppbyggt av två konor mot varandra med rullar emellan, alltså ena konan i den andra.
Frågan är hur man justerar spelet, Varm/ kall vevaxel.
L17 lagret har en bana där kulorna går i. Alltså lagret har en del i ytterbanan som är lite cylindrisk. Där spelet kan vandra.
Om jag inte missförstår din beskrivning så låter det som du talar om koniska rullager, det är inte den typen av lager jag menar, jag läger in en länk till NSK
http://www.nsk.com/products/ballbearing/angularcontact/index.html#tab2
Du kan titta där så får vi se om det är samma lagertyp vi menar <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 15 okt 2011, 13:31
av JanneL
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->helt rätt!
magnetlager är väl också en sorts vinkelkontaktlager skulle man kunna säga <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 15 okt 2011, 14:14
av Jerka_59
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
kejsaren skrev:helt rätt!
magnetlager är väl också en sorts vinkelkontaktlager skulle man kunna säga
Ja ett halvt kan man säga där innerbanan är ett vanligt spårkullager <!-- </EdIndex> --></div>