Uppgradering !

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Neifelheim
Inlägg: 2793
Blev medlem: 16 mar 2010, 00:00
Ort: Småland.

Inlägg av Neifelheim »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Pälle skrev:
Neifelheim skrev:Helt seriöst nu, kan folk sluta pladdra massa skit och hjälpa Hasse istället?! Konstant gå runt ämnet och göra massa OT, men ingen hjälper till istället.

Hasse : jag har inte kunskap nog att hjälpa dig i denna fråga, hoppas du finner någon som kan! Mvh
Haha... du skojar va?
Nej. jag vet att tråden inte är spec seriös. Men ändå, alltid likadant varje gång någon lägger upp något, då ska alla gå runt ämnet, och inte tillföra något. <!-- </EdIndex> --></div>
Skiter i vilket numer, jobba-äta-sova
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor
Inlägg: 4294
Blev medlem: 23 jul 2008, 23:00
Ort: Ullånger

Inlägg av Hasse »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Pälle skrev:
Haha... du skojar va?

Nä, stopp nu, här ska vi INTE skoja, här ska vi göra ett seriöst försök att förbättra min motor.

Jag har t.ex fått förslag om stora vedklabbar, förstod inte hur man ökar effekten med dom.
Men jag äger ju lite skog så material finns.... <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
selma
Forumsponsor
Inlägg: 2725
Blev medlem: 02 nov 2010, 00:00
Ort: Karlstad

Inlägg av selma »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Hasse skrev:
Pälle skrev:
Haha... du skojar va?

Nä, stopp nu, här ska vi INTE skoja, här ska vi göra ett seriöst försök att förbättra min motor.

Jag har t.ex fått förslag om stora vedklabbar, förstod inte hur man ökar effekten med dom.
Men jag äger ju lite skog så material finns....
Jag får tyvärr göra dej besviken Hasse,det går nog inte :hmm:
Jag har sett många som försökt,men ingen som lyckats.
Billigast och enklast är nog ett motorbyte.
En 2 vxl rekomenderas som instegsmodell.
Lycka till nu :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Monark E-type 1293-73 Sachs GS 50cc Perego 6vxl
Monark E-type 1293-73 Sachs GS YZ80 6vxl
Crescent 1125R-57 EKF Athena 80 4vxl
Crescent 80S-68 Sachs Jikow YZ80 5vxl
Crescent 1135-58 EKF Barikit 88 slidmatad 4vxl
Crescent 1143-62 60cc 3vxl
Wiklund
Inlägg: 677
Blev medlem: 09 nov 2009, 00:00
Ort: Västerås, Hallstamoppers.

Inlägg av Wiklund »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
selma skrev:
Hasse skrev:
Pälle skrev:
Haha... du skojar va?

Nä, stopp nu, här ska vi INTE skoja, här ska vi göra ett seriöst försök att förbättra min motor.

Jag har t.ex fått förslag om stora vedklabbar, förstod inte hur man ökar effekten med dom.
Men jag äger ju lite skog så material finns....
Jag får tyvärr göra dej besviken Hasse,det går nog inte :hmm:
Jag har sett många som försökt,men ingen som lyckats.
Billigast och enklast är nog ett motorbyte.
En 2 vxl rekomenderas som instegsmodell.
Lycka till nu :wink:
Nja, selma! saxonette är nog mer lagom som instegsmodell när det gäller Hasse. :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Pälle
Inlägg: 2954
Blev medlem: 28 mar 2009, 00:00
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
selma skrev:
Hasse skrev:
Pälle skrev:
Haha... du skojar va?

Nä, stopp nu, här ska vi INTE skoja, här ska vi göra ett seriöst försök att förbättra min motor.

Jag har t.ex fått förslag om stora vedklabbar, förstod inte hur man ökar effekten med dom.
Men jag äger ju lite skog så material finns....
Jag får tyvärr göra dej besviken Hasse,det går nog inte :hmm:
Jag har sett många som försökt,men ingen som lyckats.
Billigast och enklast är nog ett motorbyte.
En 2 vxl rekomenderas som instegsmodell.
Lycka till nu :wink:
Men Selma, tror du inte Hasse tar sig lite vatten över huvudet om han ska starta med en 2-växlad? De är ganska kraftfulla och komplicerade att jobba med. Jag tror hellre han borde börja med en Sachsonette, gärna med den gamla hederliga 0,8 hk cylindern.

Det tror jag blir en lagom mix av effekt och mekvänlighet som passar Hasse perfekt. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
selma
Forumsponsor
Inlägg: 2725
Blev medlem: 02 nov 2010, 00:00
Ort: Karlstad

Inlägg av selma »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tror tyvärr en saxonette blir för avancerad,väljer han 2 vxl så kan Hasse få god hjälp här på forumet.
Vi ska guida Hasse under vintern så han når sina drömmars mål,en 30+ moppe att färdas på under vårens rally.
Men det gäller att ta tag i det direkt nu Hasse,släpp dina andra funderingar. :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Monark E-type 1293-73 Sachs GS 50cc Perego 6vxl
Monark E-type 1293-73 Sachs GS YZ80 6vxl
Crescent 1125R-57 EKF Athena 80 4vxl
Crescent 80S-68 Sachs Jikow YZ80 5vxl
Crescent 1135-58 EKF Barikit 88 slidmatad 4vxl
Crescent 1143-62 60cc 3vxl
Användarens profilbild
Lasse väss
Forumsponsor
Inlägg: 5504
Blev medlem: 08 sep 2010, 23:00
Ort: Mora/Nusnäs, Sverige

Inlägg av Lasse väss »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hasse : Vi bjuder hit dig till Mora , du får en gratisvecka med körövningar
på min Hercules ! Öl, Wiskey och logi ingår (medtag egen hjälm)

slider_cheers.gif <!-- </EdIndex> --></div>
Pälle
Inlägg: 2954
Blev medlem: 28 mar 2009, 00:00
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
selma skrev:Tror tyvärr en saxonette blir för avancerad,väljer han 2 vxl så kan Hasse få god hjälp här på forumet.
Vi ska guida Hasse under vintern så han når sina drömmars mål,en 30+ moppe att färdas på under vårens rally.
Men det gäller att ta tag i det direkt nu Hasse,släpp dina andra funderingar. :wink:
Ja, du kanske har rätt Selma. Någon kunnig inom området får väl öppna en telefonsupport så att Hasse kan få all den hjälp han kommer att behöva.

Som Selma säger, sätt igång på momangen Hasse! Det här kommer att bli en utmaning för dig så det är lika bra att du börjar på en gång.

Kanske börja med att läsa på om Sachsmåtorns historia, det gäller ju att förstå hur ingenjörerna tänkte när de skapade denna best. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor
Inlägg: 4294
Blev medlem: 23 jul 2008, 23:00
Ort: Ullånger

Inlägg av Hasse »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->:shock: Nu har plötsligt denna tråd spårat ur. Här ber man vänligt om tips för fart och kvalitetshöjning
på min moppe och så håller ni bara på och fjantar er.

Jag känner mig kränkt. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Lasse väss skrev: Öl, Wiskey ingår
Tack, men jag är nykterist.

Pälle skrev:, det gäller ju att förstå hur ingenjörerna tänkte när de skapade denna best.

Förstå hur dom INTE tänkte menar du väl. <!-- </EdIndex> --></div>
Pälle
Inlägg: 2954
Blev medlem: 28 mar 2009, 00:00
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Hasse skrev::shock: Nu har plötsligt denna tråd spårat ur. Här ber man vänligt om tips för fart och kvalitetshöjning
på min moppe och så håller ni bara på och fjantar er.

Jag känner mig kränkt. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Lasse väss skrev: Öl, Wiskey ingår
Tack, men jag är nykterist.

Pälle skrev:, det gäller ju att förstå hur ingenjörerna tänkte när de skapade denna best.

Förstå hur dom INTE tänkte menar du väl.
Nä, nu förstår jag inte hur du inte tänker Hasse. <!-- </EdIndex> --></div>
Neifelheim
Inlägg: 2793
Blev medlem: 16 mar 2010, 00:00
Ort: Småland.

Inlägg av Neifelheim »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->varför inte ta i med hårdhandskarna med en gång? en 6pet sachs cross motor borde väl öka hastigheten? eller en 80cc zundapp? :twisted: <!-- </EdIndex> --></div>
Skiter i vilket numer, jobba-äta-sova
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor
Inlägg: 4294
Blev medlem: 23 jul 2008, 23:00
Ort: Ullånger

Inlägg av Hasse »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tycker inte jag fått nått vettigt tips här så nu ska jag prova hos spruttraiders eller blöjnet istället.

Jag låser denna tråd nu.

Bild

Uploaded with ImageShack.us <!-- </EdIndex> --></div>
vodka
Inlägg: 245
Blev medlem: 07 mar 2009, 00:00
Ort: Skellefteå

Inlägg av vodka »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->enklast att trimma lite moderat är att klämma dit en sachs cylle 2,9 från ekf bkf eller akf, gissar att den skulle gå att anpassa då bultdelningen är ganska nära varandra. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor
Inlägg: 4294
Blev medlem: 23 jul 2008, 23:00
Ort: Ullånger

Inlägg av Hasse »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
vodka skrev:enklast att trimma lite moderat är att klämma dit en sachs cylle 2,9 från ekf bkf eller akf, gissar att den skulle gå att anpassa då bultdelningen är ganska nära varandra.

Tack, men det måste vara bolt on, jag har tummen centralt placerad i handen. :D



Nä, nu har jag nog fjantat mig klart i denna tråd. Men roligt var det med lite reaktioner.
<!-- </EdIndex> --></div>
Daggis
Inlägg: 47
Blev medlem: 02 jul 2010, 23:00

Inlägg av Daggis »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har kört veteranmoppe sedan våren 2006. Första åren med Puch sedan med Zundapp.

Jag har endast blivit frånkörd av en sachs en gång, det var 2007 då en compact körde ifrån min Florida.

Då har jag väl totalt kört minst 50 mopperallyn.

:runaround: <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar