Crescent 1163 Raket
- Raketsport
- Site Admin
- Inlägg: 14808
- Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
- Ort: Västra Pengfors, Vännäs
- Kontakt:
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nej det är sant Jo när jag köpte den gick den inte heller bra...varvar inte o är j....gt slö.Nu är det ju så att meka har jag inte gjort sen tonåren knappt då heller . Men jag satte dit en ny kolv och nya ringar och kolvbultsbussning(?heter det så).Startade den o gick dåligt ändå.Känns nästan som den går trögt i motorn Så nu har jag skruvat isär igen o kollat så inget hade hänt.Passade på att rengöra förgasaren också. Ska försöka mig på att kolla tändningen också.
Mvh Mathias <!-- </EdIndex> --></div>
Mvh Mathias <!-- </EdIndex> --></div>
- Raketsport
- Site Admin
- Inlägg: 14808
- Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
- Ort: Västra Pengfors, Vännäs
- Kontakt:
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Även bringis kan ha fel ibland, vet han vad du har för setup på din motor ? Cylinder, förgasare och avgasrör,
I lördags hade vi en Mustang cross 5000 med på turen, han hade precis monterat en häftig sylle och förgasare ca 12-17 hk skulle den ge.
Men... han hade glömt och bytt stift, körde fortfarande på NGK 5ES, men med den setupen behövde han ett 9 stift, jag hadde ett 8 stift i vektygslådan, han lånade det och maskinen blev helt otroligt mycket piggare <!-- </EdIndex> --></div>
I lördags hade vi en Mustang cross 5000 med på turen, han hade precis monterat en häftig sylle och förgasare ca 12-17 hk skulle den ge.
Men... han hade glömt och bytt stift, körde fortfarande på NGK 5ES, men med den setupen behövde han ett 9 stift, jag hadde ett 8 stift i vektygslådan, han lånade det och maskinen blev helt otroligt mycket piggare <!-- </EdIndex> --></div>
- Raketsport
- Site Admin
- Inlägg: 14808
- Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
- Ort: Västra Pengfors, Vännäs
- Kontakt:
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det borde det kunna göra. Om packboxen på svänghjulssidan är riktigt trasig så får kommer ju hela svänghjulet att förflytta sig. Kansle den tar i kåpan. Ta av kåpan och ta tag i svänghjulet ochse om du kan rucka den åt något håll. Men det kan också vara så att svänghjulet är löst. Det kan skapa baktändning och förstöra axeln på veven. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Josefine Andersson
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->När du böt kolvbultsbussning, brotchade du den till rätt mått då?
Jag böt på min i fredags natt, och den blev lite för tight efter brotchningen, så den är slö och vill inte varva riktigt när den blir varm.
Så imorgon blir det: "Gör om, gör rätt"............. och inspektera skadorna..
Och packboxarna fettade du väl in vid monteringen, annars så dör dom ganska fort. <!-- </EdIndex> --></div>
Jag böt på min i fredags natt, och den blev lite för tight efter brotchningen, så den är slö och vill inte varva riktigt när den blir varm.
Så imorgon blir det: "Gör om, gör rätt"............. och inspektera skadorna..
Och packboxarna fettade du väl in vid monteringen, annars så dör dom ganska fort. <!-- </EdIndex> --></div>
Vinnare av backtävling i E-tuna 80cc & Hallstas 60 & 80cc 2016 ;)
- Raketsport
- Site Admin
- Inlägg: 14808
- Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
- Ort: Västra Pengfors, Vännäs
- Kontakt:
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Kan det ge ett knackade ljud? <!-- </EdIndex> --></div>Sura skrev:När du böt kolvbultsbussning, brotchade du den till rätt mått då?
Jag böt på min i fredags natt, och den blev lite för tight efter brotchningen, så den är slö och vill inte varva riktigt när den blir varm.
Så imorgon blir det: "Gör om, gör rätt"............. och inspektera skadorna..
Och packboxarna fettade du väl in vid monteringen, annars så dör dom ganska fort.
//Jossan
Josefine Andersson
Josefine Andersson
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Eftersom det är presspassning på bussningen, så även om den är 12 mm invändigt före den pressas i, så krymper den till ungefär 11.8 mm.
En brotch är ett skavstål som "hyvlar" bort överflödigt material tills man uppnår 12mm och gärna lite över det eftersom allt växer med värme.
Min bussning gjorde jag lite för tight, så den började knacka och gå tungt.
Det är lite spännande med 3 st olika material längst upp i vevstaken.
Alla växer olika med värmen. <!-- </EdIndex> --></div>
En brotch är ett skavstål som "hyvlar" bort överflödigt material tills man uppnår 12mm och gärna lite över det eftersom allt växer med värme.
Min bussning gjorde jag lite för tight, så den började knacka och gå tungt.
Det är lite spännande med 3 st olika material längst upp i vevstaken.
Alla växer olika med värmen. <!-- </EdIndex> --></div>
Vinnare av backtävling i E-tuna 80cc & Hallstas 60 & 80cc 2016 ;)
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om du tar i svänghjulet och vrider det ett 1/2varv häftigt fram och tillbaka så ska det inte kännas någe glap eller klunckande ljud
om så fallet så kan det vara vevstakslagret som är slut/glapp
och kolven kan slå upp i toppen
med knack ljud som följd <!-- </EdIndex> --></div>
om så fallet så kan det vara vevstakslagret som är slut/glapp
och kolven kan slå upp i toppen
med knack ljud som följd <!-- </EdIndex> --></div>