Crescent 1163 Raket

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Snickarn
Inlägg: 71
Blev medlem: 09 dec 2007, 00:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Snickarn »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vissa mopedmärken hade dubbla veire (Puch DKV) Den ena drog tillbaka växelföraren. Det fans ingen returfjäder som drog tillbaka. <!-- </EdIndex> --></div>
Mathias
Inlägg: 45
Blev medlem: 06 apr 2008, 23:00
Ort: Österbybruk/Uppland

Inlägg av Mathias »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Sådär ja nu har jag skruvat i hop allt och den går som en tunna skit :evil:
Bara ut och skruva igen.

Mvh Mathias <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja, en tunna skit vill ju ingen ha :D

Vad är det för fel? <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Mathias
Inlägg: 45
Blev medlem: 06 apr 2008, 23:00
Ort: Österbybruk/Uppland

Inlägg av Mathias »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nej det är sant :D Jo när jag köpte den gick den inte heller bra...varvar inte o är j....gt slö.Nu är det ju så att meka har jag inte gjort sen tonåren knappt då heller :D . Men jag satte dit en ny kolv och nya ringar och kolvbultsbussning(?heter det så).Startade den o gick dåligt ändå.Känns nästan som den går trögt i motorn :? Så nu har jag skruvat isär igen o kollat så inget hade hänt.Passade på att rengöra förgasaren också. Ska försöka mig på att kolla tändningen också.

Mvh Mathias <!-- </EdIndex> --></div>
tompa
Inlägg: 2756
Blev medlem: 07 apr 2011, 23:00
Ort: Nymans Byhåla
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kolla med Roger i Örbyhus om han kan känna på motorn.

Packboxarna hur är dom ? byt dom om du inte har gjort det.
Tändningen, rätt tändstift är ganska viktigt <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Dålig kondensator kan göra att motorn blir slö. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Mathias
Inlägg: 45
Blev medlem: 06 apr 2008, 23:00
Ort: Österbybruk/Uppland

Inlägg av Mathias »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Japp får kolla upp packboxarna o kondensatorn. Tändstiftet är nog rätt för jag köpte grejorna hos Bringegård. :)
Tack för det.

Mvh Mathias <!-- </EdIndex> --></div>
tompa
Inlägg: 2756
Blev medlem: 07 apr 2011, 23:00
Ort: Nymans Byhåla
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Även bringis kan ha fel ibland, vet han vad du har för setup på din motor ? Cylinder, förgasare och avgasrör,
I lördags hade vi en Mustang cross 5000 med på turen, han hade precis monterat en häftig sylle och förgasare ca 12-17 hk skulle den ge.
Men... han hade glömt och bytt stift, körde fortfarande på NGK 5ES, men med den setupen behövde han ett 9 stift, jag hadde ett 8 stift i vektygslådan, han lånade det och maskinen blev helt otroligt mycket piggare <!-- </EdIndex> --></div>
Mathias
Inlägg: 45
Blev medlem: 06 apr 2008, 23:00
Ort: Österbybruk/Uppland

Inlägg av Mathias »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nej det vet han ju inte. Låter det illa om packboxarna e slut?
Det va ngt som lät när jag startade den nyss..som "knackningar".

Mathias <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det borde det kunna göra. Om packboxen på svänghjulssidan är riktigt trasig så får kommer ju hela svänghjulet att förflytta sig. Kansle den tar i kåpan. Ta av kåpan och ta tag i svänghjulet ochse om du kan rucka den åt något håll. Men det kan också vara så att svänghjulet är löst. Det kan skapa baktändning och förstöra axeln på veven. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
Sura
Inlägg: 919
Blev medlem: 25 mar 2008, 00:00
Ort: Surahammar
Kontakt:

Inlägg av Sura »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->När du böt kolvbultsbussning, brotchade du den till rätt mått då?
Jag böt på min i fredags natt, och den blev lite för tight efter brotchningen, så den är slö och vill inte varva riktigt när den blir varm.
Så imorgon blir det: "Gör om, gör rätt"............. :roll: och inspektera skadorna..

Och packboxarna fettade du väl in vid monteringen, annars så dör dom ganska fort. <!-- </EdIndex> --></div>
Vinnare av backtävling i E-tuna 80cc & Hallstas 60 & 80cc 2016 ;)
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Sura skrev:När du böt kolvbultsbussning, brotchade du den till rätt mått då?
Jag böt på min i fredags natt, och den blev lite för tight efter brotchningen, så den är slö och vill inte varva riktigt när den blir varm.
Så imorgon blir det: "Gör om, gör rätt"............. :roll: och inspektera skadorna..

Och packboxarna fettade du väl in vid monteringen, annars så dör dom ganska fort.
Kan det ge ett knackade ljud? <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Mathias
Inlägg: 45
Blev medlem: 06 apr 2008, 23:00
Ort: Österbybruk/Uppland

Inlägg av Mathias »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Josefine: Det verkar som svänghjulet är sjysst, det är inget glapp ivarje fall. :)

Sura: Brotcha gjorde jag inte :oops: Vad gör man då? :D
Det gick onekligen lite trögt att få iden.

Mvh Mathias <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Sura
Inlägg: 919
Blev medlem: 25 mar 2008, 00:00
Ort: Surahammar
Kontakt:

Inlägg av Sura »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Eftersom det är presspassning på bussningen, så även om den är 12 mm invändigt före den pressas i, så krymper den till ungefär 11.8 mm.
En brotch är ett skavstål som "hyvlar" bort överflödigt material tills man uppnår 12mm och gärna lite över det eftersom allt växer med värme.

Min bussning gjorde jag lite för tight, så den började knacka och gå tungt.
Det är lite spännande med 3 st olika material längst upp i vevstaken.
Alla växer olika med värmen. <!-- </EdIndex> --></div>
Vinnare av backtävling i E-tuna 80cc & Hallstas 60 & 80cc 2016 ;)
kimpa
Inlägg: 106
Blev medlem: 16 apr 2008, 23:00
Ort: Rättvik
Kontakt:

Inlägg av kimpa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om du tar i svänghjulet och vrider det ett 1/2varv häftigt fram och tillbaka så ska det inte kännas någe glap eller klunckande ljud

om så fallet så kan det vara vevstakslagret som är slut/glapp
och kolven kan slå upp i toppen
med knack ljud som följd <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar