Sida 2 av 2
Postat: 25 okt 2011, 20:46
av Daggis
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Sitter blandskruven på luftintags sidan (som på en Mikuni) justeras luftmängden
Och sitter den på andra sidan (som på Dellorto tydligen) justerar den bensinen. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 26 okt 2011, 07:25
av mallgroda
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
pangerva skrev:Hur stor var skillnaden mellan dessa tre varianter?
Det finns en fjärde variant också !
Till att börja med använde jag 17 mm bing U-båtsförgasaren tillsammans med det korta insugningsröret monterat på Athena 70 cc cylindern som 2010 var oportad (direkt ur kartong) och 28 mm jamarcol avgassystemet. Bra funktion men fick värmeproblem i förgasaren om man slökörde och det var varmt ute (inga problem vår och höst med detta förgasar arangemang). Köpte och monterade en komplett 17 mm bingförgasare och vinkelinsug för att råda bot på värmeproblemen under sommaren . Kondens/is/fukt blir det på vinkelinsugningsröret mot förgasaren, men inga problem som jag upplevde. Dessa två uppsättningar fungerade bra. Skillnaden mot att köra 70 cc på puch mot 60 cc är STOR. Klart värt att göra ett sådant montage. Hösten 2010 togs cylindern ner och portades för att jag skulle inhandla ett aktivt avgassystem. Först monterades 17 mm förgasaren med det korta insugningsröret. Men märkte att den inte svarade i mellanregistret. En 21 mm dellorto och två satser med huvudmunstycken inhandlades och monterades. Efter utprovning av huvudmunstycke och höjd på nål i våras så har allt fungerat mycket bra i sommar och höst. Denna uppsättning och portning är sådan att jag inte åker snabbast (har aldrig varit målet) men man hänger med ! Den är fortfarande användbar som till och från jobbet moppe för att den är rolig att köra på. Samt det går att ligga och köra på mopperallyna i 40- 50 km/t och hänga med upp till ca 75-80 km/t <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 26 okt 2011, 09:22
av Daggis
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Till och från jobbet med det putset?????
Du har sånt otroligt skick på grejjorna, jag är grymt impad.
Jag har ju sett den i verkligheten och pratat med dig ett par gånger och bilderna ljuger INTE.
mvh
Daggis
PS
För min egen del har jag släppt alla fördämningar när det gäller trimning, 74:an toppar ca 110
DS
[img]
[img]http://img830.imageshack.us/img830/9984/viby2011001.jpg[/img]
Uploaded with
ImageShack.us[/img][/img] <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 26 okt 2011, 12:23
av mallgroda
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag förstår dig Daggis, Zundapp har ju lite mer att ge (du åkte ju florida förut) än vad man kan få ur en puch om vi inte pratar extremvarianter utan åkbara saker. Framför allt stabilitet och bromsar. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 26 okt 2011, 13:38
av Braxmatte
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Daggis skrev:Till och från jobbet med det putset?????
Nu är väl inte jag den som putsar mest här i värden
Men jag har hört att ju mer putsat och vaxat - desto mindre smuts fastnar
Så har man väl putsat ordentligt så är det lättare att hålla rent sen
(om man nu vill ha det så) <!-- </EdIndex> --></div>