Sida 2 av 10
Postat: 31 okt 2011, 14:59
av Neifelheim
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
knilsknilsson skrev:Braxmatte skrev:Är du ute efter mer hästar ska du nog sätta i en B20 plana toppen nån mm sen K-kam och dubbla SU eller weber 36-36 då får du 110 friska
Oh nej tror det finns tillräckligt med Amazoner som har fått det ingreppet

denna ska hållas så original som möjligt

Ptja, custom är roligare.
Syrran har rally motor i sin med inspruts topp från p1800 osv. går mätaren ut iaf. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 31 okt 2011, 15:01
av Braxmatte
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det gör du rätt i går den bra är det bara att åka
Zenithen brukar bli glapp i spjällaxeln och då kan tomgången variera
Jag hade en gång ett marininsug med dubbla Zenith , eftersom dom suttit på en båt var dom som nya (inge glapp) <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 31 okt 2011, 15:03
av knilsknilsson
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Neifelheim skrev:knilsknilsson skrev:Braxmatte skrev:Är du ute efter mer hästar ska du nog sätta i en B20 plana toppen nån mm sen K-kam och dubbla SU eller weber 36-36 då får du 110 friska
Oh nej tror det finns tillräckligt med Amazoner som har fått det ingreppet

denna ska hållas så original som möjligt

Ptja, custom är roligare.
Syrran har rally motor i sin med inspruts topp från p1800 osv. går mätaren ut iaf.
Jo på sätt och vis, men hade jag velat ha en custom hade inte jag köpt en originalare som denna utan en som var i sämre skick eller en som redan var custad.
Inget illa menat mot dig neifelheim

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 31 okt 2011, 15:04
av knilsknilsson
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Braxmatte skrev:Det gör du rätt i går den bra är det bara att åka
Zenithen brukar bli glapp i spjällaxeln och då kan tomgången variera
Jag hade en gång ett marininsug med dubbla Zenith , eftersom dom suttit på en båt var dom som nya (inge glapp)
Ok det ska jag försöka komma ihåg så slipper jag grunna på det om tomgången börjar spöka en dag

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 31 okt 2011, 16:27
av pangerva
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om du behöver delar eller hjälp med förgasaren så kan du kontakta MISAB i Göteborg.
www.misab.se
031-570500
Du har nog en 36VN och det finns lite att få till den.
Volvohandlarna kan säkert ha något kvar också via Classic Parts som veterandelarna kallas. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 31 okt 2011, 16:34
av knilsknilsson
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
pangerva skrev:Om du behöver delar eller hjälp med förgasaren så kan du kontakta MISAB i Göteborg.
www.misab.se
031-570500
Du har nog en 36VN och det finns lite att få till den.
Volvohandlarna kan säkert ha något kvar också via Classic Parts som veterandelarna kallas.
Tack för det tipset dom hade ju massa grejor! <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 31 okt 2011, 16:52
av Pop
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
knilsknilsson skrev:pangerva skrev:Om du behöver delar eller hjälp med förgasaren så kan du kontakta MISAB i Göteborg.
www.misab.se
031-570500
Du har nog en 36VN och det finns lite att få till den.
Volvohandlarna kan säkert ha något kvar också via Classic Parts som veterandelarna kallas.
Tack för det tipset dom hade ju massa grejor!
men tar något enoooorma överpriser! snacka med dom och få tips, men köp grejerna från ebay utomlands, samma prylar, men ibland tusenlappar som går att spara..
dom tar 800 spänn för renoverings sats som jag köpte för 200 kr samma märke på ebay från england
men som sagt, dom är skit kunniga <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 31 okt 2011, 16:55
av Amarace
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ingen overdrive där, och den ser ju riktigt bra ut under, bra bil det där
Angående effekten så har du mycket riktigt 75hk, men ska tro att det står att det är SAE om du kollar, vilket är glädjehästar (utan luftburk, fläkt o.s.v.) DIN har du 68hk.
Zenith är bra förgasare, allrahelst på vintern, mycket lättstartad tack vare accpumpen, men som sagts så brukar dom glappa i spjällaxeln och är mer känslig för det än en Stromberg. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 31 okt 2011, 17:02
av Braxmatte
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Gå med i Amazonklubben , där finns mycket delar <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 31 okt 2011, 17:10
av zappafan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Köpte flång ny Zenith förgasare från nåt gammalt överskotts-lager
(från det militära...) 850 spänn ny i kartong

, gå med i
Amazonklubben & sen är
http://www.websitefolder.net/VPAUTOPARTS/ jävligt bra å ha göra med i varje fall då jag renovera min -66 a
(overdrive) ....

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 31 okt 2011, 17:24
av knilsknilsson
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack för alla tips det uppskattas när man är gröngöling inom området

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 31 okt 2011, 20:27
av 56:an
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->En precis likadan bilradio har jag ute i garaget....
Det blir nog nå't för Tradera tror jag....
Även jag har sysslat med Volvo och Amazoner. Det ser ut att vara originalmotor Volvo B18A första utförandet på 68 Din hästar och 75 SAE hästar.
OBS!
Andra utförandet -67 och senare med Strombergförgasare hade 75 Din hästar.
Det är SAE och Din som förvillar dig knilskilsson.....
Är ganska så säker jag har original Volvo verkstadhandbok på motorn och troligtvis i ett par ex. så du kan nog få köpa (eller byta till dig) en av dem om du är intresserad.
Förmodligen finns sådana också att hitta på Tradera om du kollar lite...
Jag tror en sådan bok vore bra att ha för dig.

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 31 okt 2011, 20:40
av knilsknilsson
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
56:an skrev:En precis likadan bilradio har jag ute i garaget....
Det blir nog nå't för Tradera tror jag....
Även jag har sysslat med Volvo och Amazoner. Det ser ut att vara originalmotor Volvo B18A första utförandet på 68 Din hästar och 75 SAE hästar.
OBS!
Andra utförandet -67 och senare med Strombergförgasare hade 75 Din hästar.
Det är SAE och Din som förvillar dig knilskilsson.....
Är ganska så säker jag har original Volvo verkstadhandbok på motorn och troligtvis i ett par ex. så du kan nog få köpa (eller byta till dig) en av dem om du är intresserad.
Förmodligen finns sådana att hitta på Tradera om du kollar lite...
Jag tror en sådan bok vore bra att ha för dig.

Jag har redan en reparationshandbok som beskriver motorn. om det är en sådan här du menar.

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 31 okt 2011, 20:40
av NRoos
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Neifelheim skrev:knilsknilsson skrev:Braxmatte skrev:Är du ute efter mer hästar ska du nog sätta i en B20 plana toppen nån mm sen K-kam och dubbla SU eller weber 36-36 då får du 110 friska
Oh nej tror det finns tillräckligt med Amazoner som har fått det ingreppet

denna ska hållas så original som möjligt

Ptja, custom är roligare.
Syrran har rally motor i sin med inspruts topp från p1800 osv. går mätaren ut iaf.
Nu får du ju tänka lite realistiskt! Det är inte allt för lätt att hitta insprutar delar till p18. Dessutom kostar dom en slant. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 31 okt 2011, 20:41
av 56:an
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Amarace skrev:Zenith är bra förgasare, allrahelst på vintern, mycket lättstartad tack vare accpumpen, men som sagts så brukar dom glappa i spjällaxeln och är mer känslig för det än en Stromberg.
Om motorn tvekar vid gaspådrag brukade felet vara det lilla membranet som hårdnat och som sitter innanför den lilla kåpan med tre skruvar på förgasaren.
Ett sådant membran kan vara mycket bra att ha i reserv!
Om spjällaxeln glappar lite kan du leva med det. I alla fall om tomgången håller sig på rimligt varvtal. <!-- </EdIndex> --></div>