Sida 2 av 2
Re: Victoria vevstakar
Postat: 09 nov 2011, 23:39
av VRM Roffe
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
fatchance skrev:VRM Roffe skrev:Hej igen Stefan!

Hej Roffe!
Ok, det fanns inga vevar..

Så är det ibland, men jag har en känsla
av att du fixar det på något vis ändå!
Hör av mig när jag har delat prylarna, tror vi ska testa Conrads press och
se ifall den orkar med lite Zweirad stål!

Stefan !
Bara för att undvika missförstånd i framtiden.
Kalla vevstaken för det eller stake.
För det blir konstigt för mig om du kallar en vevstake för vevar mm.
En vev är ju ett helt komplett vevparti.
Självklart så ska jag plocka fram delar så att ni får snurr på era motorer igen! :=)
Vi hörs
MVH
Roffe

<!-- </EdIndex> --></div>
Re: Victoria vevstakar
Postat: 10 nov 2011, 22:06
av fatchance
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
VRM Roffe skrev:fatchance skrev:VRM Roffe skrev:Hej igen Stefan!

Hej Roffe!
Ok, det fanns inga vevar..

Så är det ibland, men jag har en känsla
av att du fixar det på något vis ändå!
Hör av mig när jag har delat prylarna, tror vi ska testa Conrads press och
se ifall den orkar med lite Zweirad stål!

Stefan !
Bara för att undvika missförstånd i framtiden.
Kalla vevstaken för det eller stake.
För det blir konstigt för mig om du kallar en vevstake för vevar mm.
En vev är ju ett helt komplett vevparti.
Självklart så ska jag plocka fram delar så att ni får snurr på era motorer igen! :=)
Vi hörs
MVH
Roffe

Ooops, ser nu mina felskrivningar.. Vet mycket väl vad som är vevstake
och vad som är vevparti!
Skyller på trötthet, vilket ska motverkas med en ny vevstake!

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 11 nov 2011, 10:07
av Braxmatte
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:När vi är inne på vevstakar.
NOS staken är 14 med 16 mm på lagerytan. Eftersom man sparar allt möjligt, så hade jag ett antal Sachs vevtappar, den modell som är cylindrisk i ändarna. Så det blev en vevaxel till slut.

Sen är det olika stake på fp50 . den staken är längre än G50 staken
Fp50 har 14,4 tapp (eller var det 14) om du har en sån där 14-16-14 tapp över så kan jag få låna den och kolla om det stämmer med fp50
Jag klämde isär en em50 vev inatt och sen mätte jag lite och vips så kom lite nya ideer
men det tar vi i en annan tråd <!-- </EdIndex> --></div>
Vevstakar
Postat: 11 nov 2011, 11:53
av VRM Roffe
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Men ni som håller på med olika Victoriaprojekt här då!
Skriv ner måtten på alla delar,
så finns dom här så att man kan plocka fram alternativ till dom gamla rginalen.
Roffe <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 20 nov 2011, 22:18
av fatchance
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu är jag en liten bit på väg, har delat motorn och fått ut vevaxeln.
I det här fallet heter motorn 802 och finns i 4 olika varianter.
Borr 40mm och slag 39,5 i samtliga.
802 042 4växlad, fläktkyld 2,6 hk
802 043 lika ovanstående, andra motorfästen
802 052 5 växlad, fläktkyld 4,6 hk
802 060 5 växlad, fartvindskyld 5,3 hk
Jag upptäckte också att vevaxeln kan ha två olika diametrar, 17mm och 20mm. (Stod ej i min lilla bibel..)
Har ej pressat isär veven ännu, men vevstakens cc mått är 85mm.
Axeltappen är lite svår att mäta i nuläget, men ca 18mm.
Det satt även magnetlager/kontaktlager på 20mm:s axeln, vad kan dom heta, L20 ?
Återkommer med mera mått på staken!

<!-- </EdIndex> --></div>
Vevstakar
Postat: 20 nov 2011, 22:44
av VRM Roffe
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kanon Stefan !
Ta gärna lite foton på veven innan du har isär den.
Lägg upp bilder från tre olika håll så kan man gå tillbaka till den här tråden och hänvisa och rekommendera vad som kan vara lämpligt :=)
Det är kanon med dokumentation.
Kunskap och information kan man aldrig få för mycket av! :=)
Roffe

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 21 nov 2011, 21:47
av fatchance
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Här kommer några bilder på "skönheten" med 20mm:s axel!

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 21 nov 2011, 22:05
av zappafan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Såg
Tung ut..

men det ska väl inte varvas så mycket..

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 21 nov 2011, 22:13
av fatchance
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
zappafan skrev:Såg
Tung ut..

men det ska väl inte varvas så mycket..

Spara ihop lite stålar och några semesterdagar så ska du få testa den
i Mellsta!

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 22 nov 2011, 10:52
av VRM Roffe
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
zappafan skrev:Såg
Tung ut..

men det ska väl inte varvas så mycket..

Mycket massa!!
Det tyder på en stor insikt om stabilitet och kvalitet.
Den här veven är bland det bästa jag sett i en standard mopedmotor.
Till skillnad på mycket annat skräp som finns på två hjul.

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 22 nov 2011, 12:05
av pangerva
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->En DKW-konstruktion kan man tänka

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 22 nov 2011, 15:43
av zappafan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
VRM Roffe skrev:
Till skillnad på mycket annat skräp som finns på två hjul.

Inte menar du väl
Sachs..

, vill man ha så mycket massa snurrandes? tacka vet jag
wankel..
(inte 2-taktare men ändå..) <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 22 nov 2011, 22:16
av VRM Roffe
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
zappafan skrev:VRM Roffe skrev:
Till skillnad på mycket annat skräp som finns på två hjul.

Inte menar du väl
Sachs..

, vill man ha så mycket massa snurrandes?[/size]
Det är det som är det fina i kråksången!!
Att ha så mycket massa i veven som gör den stabil.
Gångegenskaperna blir dessutom mycket stabilare på grund av:
Mindre vibrationer,
Mindre flex,
Jämnare gång vilket beror på att mera energi i veven
gör att den roterar mindre frekvent.
Det kan inte jämföras med mera roterande massa av tex
svänghjul mm.
den förvärrar vevens tillstånd pga perifiera krafter som
gör att veven sätter igång och flexar istället.
När man adderar vikt så långt ut som ett svänghjul hamnar så
snurrar det inte enbart runt utan den roterar dessutom runt vevaxelns centrum.
Vilket gör att ram och vevlager far illa och den stackars vevtappen har fullt upp att hålla i alla krafter som strävar åt alla olika håll.

<!-- </EdIndex> --></div>