Sida 2 av 3
Postat: 10 nov 2011, 16:58
av Braxmatte
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Så där med svänghjulet innerst är det på min monark 125a med BSA motor
Sen är växelspaken på höger och bromsen till vänster
Det som också är ovanligt är att från fotbromsen går det stag bak och wire fram så det finns ingen handbroms <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 10 nov 2011, 21:44
av 56:an
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag hade någon BSA 125 motor på den tiden. Har för mig det var Wico magnet på den? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 10 nov 2011, 22:00
av NRoos
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->När är din bsa 125:a ifrån braxmatte? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 10 nov 2011, 22:09
av 56:an
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jadu, Alf-Johan namn på motocrossförare är inte min starka sida och jag var yngre tonåring då och mest road av själva motorcyklarna men här är en länk till en holländare som tävlade med Flink 250X motocross på den tiden.
http://www.lindstrom-mx.se/flink/flinkhollandsk250x.htm
Jag har läst någonstans att Gustav Flink försökte sälja sin konstruktion till Husqvarnafabriken någon gång runt 1970 men dom var inte intresserade. Kanske därför att Husqvarnas nya motorkonstruktion som senare presenterades 1972 redan låg på ritbordet?
Annars är jag mycket imponerad av Flink's egen motor, förutom växelspaken kanske.... Var det så att Flink irriterade sig på HVA motorns alla brister och ville göra något mycket bättre? Jag tror han var maskiningenjör till yrket. Typiskt för Flinkkonstruktionen var att han eftersträvade så få delar som möjligt i en enkel och kraftig maskin. Enkel kanske därför att tiden var sådan med mer okomplicerade prylar än vad det är nu. Kollar man Flinkmotorn ser man att den är väldigt kraftig men samtidigt också väldigt kompakt tack vara dragkorslådan som på tre och flerväxlade mopedmotorer. Kanske idén togs därifrån? Samtidigt ser man också på kedjedrevens storlek att det mesta av utväxlingen sker inne i motorn. Det var alltså en ren cross/enduro motor. En annan grej som gjorde motorn så kompakt var att kopplingen utfördes på vevaxeln som en Puch eller NSU moped. Ja, nu är vi på mopederna igen. Kanske var det så han hämtade intryck och idéer lite överallt och sedan fick ihop något bra av det?
Det finns säkert uppgifter på hemsidorna om Gustav Flink men jag tror inte det tillverkades så värst många Flink 250 X, något tiotal kanske? Samt säkert några fler motorer.
Här är en berättelse om Husqvarnas tillverkning av motocrossmaskiner som jag tyckte var intressant. Bl.a. redogör man noga för hur ramar och motorer numrerades vilket jag tycker är högintressant.
http://hem.passagen.se/to_ersson/Husqvarna%20Motocross.htm <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 10 nov 2011, 22:10
av 56:an
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->........... <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 10 nov 2011, 22:35
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->En sådan HVA har jag, men annan cylinder och inte gatreggad. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 10 nov 2011, 23:04
av 56:an
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:En sådan HVA har jag, men annan cylinder och inte gatreggad.
Min var heller inte gatreggad men jag gjorde det för att ha någon glädje av den. Kommer inte riktigt ihåg men först fick man göra en registreringsanmälan hos länsstyrelsen och få en registreringsskylt och sedan blev det en registreringsbesikting hos Svensk Bilprovning. På en så'n hoj var det inte så mycket dom kollade då. Mest lyse, bromsar och liknande. Det är säkert mycket mer komplicerat att regga in ett gammalt fordon idag....
Jag vet inte hur du upplever din men jag har för mig min var rätt kraftlös på lägre varv så det var ett väldigt körande med växelspaken.... Motorn hade jag dock gjort väl iordning så den var rätt schimsad och så tät i cyllen som det gick men det var något i konstruktionen liksom... Förgasaren var rätt stor, en 32:a tror jag.....
Nä, jag tror Sachs 125:an var trevligare men någon sådan har jag aldrig haft. Blir nog ingen heller för nu har jag satt gränsen vid 50 kubik.....

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 11 nov 2011, 09:48
av Braxmatte
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
NRoos skrev:När är din bsa 125:a ifrån braxmatte?
Det är en Monark M70 -48

Inte min på bilden
Från Monarkhistorik skrev:Efter andra världskrigets slut ville Monark komma igång med mc-tillverkning så fort som möjligt. Samtidigt som det varit en styrka att inte behöva bekymra sig om lönsamheten vid tillverkning av motorer, motorer och det skulle dröja ända till 1948 innan man lyckades komma över 52 st 125 cc motorer från engelska BSA. Det räckte till en motorcykel för varje Monarkfilial i landet
1948 års modell kallades M70 och såg i stort sett likadan ut som 1939 års modeller med ILO-motorer. Den tillfälliga nackdelen med att inte ha någon egen motortillverkning, blev emellertid snart en stor fördel för Monark
Det finns nog inte så många <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 11 nov 2011, 21:09
av NRoos
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Braxmatte skrev:NRoos skrev:När är din bsa 125:a ifrån braxmatte?
Det är en Monark M70 -48

Inte min på bilden
Från Monarkhistorik skrev:Efter andra världskrigets slut ville Monark komma igång med mc-tillverkning så fort som möjligt. Samtidigt som det varit en styrka att inte behöva bekymra sig om lönsamheten vid tillverkning av motorer, motorer och det skulle dröja ända till 1948 innan man lyckades komma över 52 st 125 cc motorer från engelska BSA. Det räckte till en motorcykel för varje Monarkfilial i landet
1948 års modell kallades M70 och såg i stort sett likadan ut som 1939 års modeller med ILO-motorer. Den tillfälliga nackdelen med att inte ha någon egen motortillverkning, blev emellertid snart en stor fördel för Monark
Det finns nog inte så många
Se där. Min är också en 48:a men i trafik 49. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 11 nov 2011, 21:39
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
56:an skrev:Tyvärr har jag mycket få gamla bilder på mopeder och motorcyklar jag haft tidigare men här är en bild på min Husqvarna 125CR årsmodell 1972 tror jag... Motorcykeln köpte jag som billigt skrot i lådor, ja det var inte mycket mer faktiskt. Renoveringen gjorde jag 1977 -78 kanske och många delar köpte jag nya, bl.a ramen. Den sortens motorcykel var på utgående då så jag tror jag fick rabatt på bitarna. Jag kommer ihåg den motorcykeln hade en helt underbar fjädring, stabil i ramen men motorn mest bara varvade. Det var inget särskilt drag i den. 125cc var nog för lite för den motorcykeln.....

Hade du generator på din? På min sitter det Motoplat rotorsysten. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 11 nov 2011, 22:35
av 56:an
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:Hade du generator på din? På min sitter det Motoplat rotorsysten.
Jag kan inte exakt föreställa mig vad du menar med "generator". Nu är det här ganska länge sedan men jag vill bestämt minnas det var "brytarlöst" tändsystem och fabrikatet på det var säkert Motoplat som jag tror är spanskt.
Har för mig det var som på en motorsåg, att man får kicka till rätt rejält för att gnistan skall komma.
Kommer inte riktigt ihåg hur många växlar den hade men det var minst fem. Kanske t.o.m. sex växlar på den. Det var ett väldigt växlande i alla fall....
Motorn hade varit svartlackad men jag polerade upp alla kåporna och lackade dem med klarlack.
På den tiden kunde jag lägga massor av tid på onödigt och fick ändå mycket gjort. I dag finns ingen tid till onödigt och det blir ändå inget gjort...

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 11 nov 2011, 22:51
av 56:an
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Aha... läste en gång till...
Rotorsystem???
Jo, så var det nog. Inget svänghjul med magneter på insidan utan en permanentmagnetiserad rotor som roterade i en stator med spolar (ingjutna i plast) runtom....
Min hette ju "CR" close ratio tätstegad låda och hade varit en motocrossmaskin innan så generator behövde ju inte. Jag monterade lysen men det var nog förberett med belysningsspole på Motoplat systemet.
En liten detalj jag minns var framnavet som var Leleu alltså likadant som på MCB:s produkter.
Gaffel, ram och fjädring var förstklassigt men det tror jag Husqvarna var kända för.... <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 12 nov 2011, 08:35
av alf-johan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej 56:an i går så pratade jag med Torsten Hallman som är en gammal bekant till mej, vi snackade om just Flinks motor, och crossram, han berättar just på UMCK veteranernas hemsida om denna motor, Flinks crossar var eleganta och exklusiva maskiner, ramarna gjordes, för att passa olika motorer som Husqvarna och CZ förutom då Flinks egna motorer, Det ska finnas sex av dessa maskiner bevarade, varav en finns hos Marty Tripes i San Diego i Californien och den har Husqvarna motor.

(Marty var en av Amerikas bästa crossförare, han vann första Stadiumcrossen i Los Angeles 1972, då som endast 16 år gammal, med vilket Mc märke vet jag inte, (har fått veta av min son att han körde Honga,) men i dag samlar han och renoverar, gamla crossar. Han var en av min sons stora idoler, när min son själv började att köra cross på 70 talet. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 14 nov 2011, 21:04
av bryggaren
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om ni har möjlighet så ta kontakt och prata gamla HVA/Flink-hojar med Mats Sjöblom som har Lindström MX-sidan, han är rätt så insatt i dessa maskiner och historiken bakom dessa. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 14 nov 2011, 23:37
av dr.novolette
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
56:an skrev:Tyvärr har jag mycket få gamla bilder på mopeder och motorcyklar jag haft tidigare men här är en bild på min Husqvarna 125CR årsmodell 1972 tror jag... Motorcykeln köpte jag som billigt skrot i lådor, ja det var inte mycket mer faktiskt. Renoveringen gjorde jag 1977 -78 kanske och många delar köpte jag nya, bl.a ramen. Den sortens motorcykel var på utgående då så jag tror jag fick rabatt på bitarna. Jag kommer ihåg den motorcykeln hade en helt underbar fjädring, stabil i ramen men motorn mest bara varvade. Det var inget särskilt drag i den. 125cc var nog för lite för den motorcykeln.....

undra va det var för en racer med gummisnoddsfjädring lågt clipon å obromsat framhjul där i bakgrunden på en av Flinkbilderna..? hade nog vart kul att se den i helhet..annars var ju Flinken rätt ful i pontonutförande han hade nog lagt funktion före design både på hoj å motor den gode ingenjören

här en bild på min härk

<!-- </EdIndex> --></div>