Sida 2 av 17

Postat: 22 nov 2011, 23:09
av 56:an
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det var som attan...

Finns det t.o.m. gamla Jawa motorcyklar kvar inom Försvaret??? :shock:

Husqvarna 258:or har Försvaret sålt ut massvis men då inte allihop tydligen...

Jag såg på CMU:s hemsida att dom nyligen varit hos en som samlade MZ motorcyklar och på bilderna var det många gröna militärmotorcyklar. Är nog från gamla öststaterna skulle jag tro. Jawa och MZ, tycker nog de är rätt lika.... Kanske var det så att märkena slogs ihop?

Bara en tanke.... :? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 22 nov 2011, 23:14
av Nymans2013
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
56:an skrev:Det var som attan...

Finns det t.o.m. gamla Jawa motorcyklar kvar inom Försvaret??? :shock:

Husqvarna 258:or har Försvaret sålt ut massvis men då inte allihop tydligen...

Jag såg på CMU:s hemsida att dom nyligen varit hos en som samlade MZ motorcyklar och på bilderna var det många gröna militärmotorcyklar. Är nog från gamla öststaterna skulle jag tro. Jawa och MZ, tycker nog de är rätt lika.... Kanske var det så att märkena slogs ihop?

Bara en tanke.... :?
Ingen aning om någon sammanslagning. Men frågar du Hasse så är det goda chanser att han rätar ut det hela åt dig. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 22 nov 2011, 23:35
av 56:an
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag hittade nå't....

Det var inte MZ, det var istället CZ som Jawa slogs ihop med på femtiotalet.

När jag tänker efter så var väl MZ från Öst-tyskland som idag inte längre existerar, de andra två är tjeckiska märken.

Jo, det var en hemsida (blogg?) jag hittade. Ingen aning om snubben men där finns en liten lättläst historik över Jawa tillverkningen. Ett par fina gamla bilder finns också. Bilden med killen och Blue Fightern kunde varit jag och min Blue Fighter men jag var nog ett par-tre år yngre då än killen på bilden. Killens Blue Fighter är nog något finare än vad min var men min var rätt OK den med....

Det där med stelbensram funkade rätt okej på väg och asfalt men köra i skogen eller på crossbana var ingen höjdare precis.... :x

http://www.rolfolsson.n.nu/mina-mc <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 22 nov 2011, 23:47
av 56:an
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->http://www.rolfolsson.n.nu/mina-mc

"Man gjorde också så, i början av 50-talet, att varje handlare som sålde Monark kunde ge dem ett eget namn. T. ex. Maraton, Vimpeln, Centrum eller Erlan. Detta var naturligtvis namnet på den lokala affären."

Svammel???? Bild <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 27 nov 2011, 20:00
av Raketsport
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ny söndagsfråga!
Vilken MC märke och modell syftar jag på:

Ansågs på sin tid som världens mest exklusiva motorcykel.

Avsedd främst för sidovagnsåkning.

Cylindervolym: 997cc
Cylinderdiameter: 65mm
Slaglängder: 75mm
Cylindern är fyrkantsplacerad i helgjutet block av aluminiumlegering, utbytbara cylinderfoder.Topp av aluminiumlegering med lösa ventilsäten. Inkapslat toppventilsystem med automatisk smörjning. Vevaxlar av aluminiumlegering.
4-växlad låda.
Effekt: 22hk
Hastighetsmätaren är graderad till 180km/h.

Vikt: 170kg <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 27 nov 2011, 20:09
av 56:an
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ariel Square Four.

Jag hade en Red Hunter som tretton-fjortonåring. Saknades hjul och delar av motorn men den gick att kicka runt så man hörde ljudet från avgasröret. Farsan körde hem den i familjens Anglia från en bilskrot. Det var sent sextiotal, sol, sommar och jag var överlycklig. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 27 nov 2011, 21:08
av Raketsport
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
56:an skrev:Ariel Square Four.

Jag hade en Red Hunter som tretton-fjortonåring. Saknades hjul och delar av motorn men den gick att kicka runt så man hörde ljudet från avgasröret. Farsan körde hem den i familjens Anglia från en bilskrot. Det var sent sextiotal, sol, sommar och jag var överlycklig.
:clapping: Snyggt jobbat!

Ariel Square Four 4G
Bild
Bild uppförstorad från "Motorparaden 1950" därav lite crappy kvalitet <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 28 nov 2011, 00:27
av dr.novolette
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hyffsat lätt med tanke på att det bara fanns den modellen med den motortypen eller..? :roll:
har för mig att det även fanns ngn 2takts satziki med det konceptet,
men annars var det väl rätt tunnsått med ett fyrpack <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 28 nov 2011, 01:05
av Raketsport
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja gillar man hojar som är lite utöver de vanliga svenska rödmyrorna och Qvarnorna så är den lätt. Ska klura till det mer nästa söndag, hoppas jag... <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 28 nov 2011, 01:56
av 56:an
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack Josefine....

Jag tror det var så att succén uteblev. Square Four höll inte måttet. Egentligen är konstruktionen idiotisk då de bakre cylindrarna går varmare än de främre. Därför skar de ofta på bakre cylindrarna. Jag minns jag läste det på den tiden.

Jag tror heller inte Ariel höll samma klass som de andra kända engelska märkena som t.ex. AJS/Matchless, BSA, Triumph, Norton och Velocette men de encylindriga Ariel var kanske bättre.

Häromdagen såldes ett antal gamla broschyrer över engelska motorcyklar på Tradera. Det är ganska enkla tryck i konstiga format och ofta "fold up" så det är svårt att scanna så jag struntade helt enkelt i dem.

Två Arielbroschyrer fanns med och här är en av dem:

http://www.tradera.com/a-broschyr-mc--ariel-1954-foldup-auktion_302251_143475100

Det mest högklassiska fabrikatet på engelska motorcyklar jag minns var Vincent H.R.D. och särskilt tusenkubikaren.


Medan jag satt här och fixade på forumet missade jag en auktion på Tradera för någon timme sedan.

Billigt blev det.... Djv..... också!!!! :evil:

Nej förresten... jag missade två auktioner idag. Den här också:

http://www.tradera.com/mcb-div-2-auktion_100708_143998521

Bra saker och ingen frakt. Djv....x 2 <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 28 nov 2011, 07:15
av Lasse väss
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
dr.novolette skrev:Hyffsat lätt med tanke på att det bara fanns den modellen med den motortypen eller..? :roll:
har för mig att det även fanns ngn 2takts satziki med det konceptet,
men annars var det väl rätt tunnsått med ett fyrpack
Jo då ! En "fyrpack" Suki står i kompisens garage här nere, vattenkyld och dryga 100 tvåtaktshästar :wink: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 04 dec 2011, 20:34
av Raketsport
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Söndagsfrågan Nr3:

Bild <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 04 dec 2011, 20:49
av 56:an
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Borde vara någon tidig Yamaha med tanke på deras patenterade smörjsystem hette just "Autolube". Tidig modell med tanke på den förhållandevis blygsamma effekten på tretton hästkrafter för en 125:a. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 04 dec 2011, 21:06
av Amarace
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Yamaha AS3 ?
RD var ju 2-cylindrig o hade 16hk

(har hållit på för lite med motorcyklar, har bara haft just en RD en gång i tiden o i rephandboken jag hade fanns AS3 med, som encylindrig) <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 04 dec 2011, 21:11
av 56:an
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nej, inte med dom måtten... Någon encylindrig måste det vara. Har för mig jag har broschyrer i lådan men orkar inte leta. Enklare googla.... 8) <!-- </EdIndex> --></div>