Volvo 242 1975, Topplocket hemma!

Här kan du lägga upp bilder från mopedturer, museum, rally eller skapa en bildtråd om något speciellt
ilogurra

Inlägg av ilogurra »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
SachsMekarn skrev:Exakt. No Turbo Shit, Just Real Power!!!
Vi får se :wink:
NiklasHögberg skrev:säger som de tidigare. inte i med någon stressfläkt, trimma på riktigt istället!!
hehe, jaja :wink:
Perka skrev:Årsmodell -75 = Perfekt för V8... :D
Vi skulle INTE förstöra bilen.. :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
Roos

Inlägg av Roos »

Misstänker att ett 5tums system snart sitter på,megastor basåda och nån jättevinge bak

Sen är det bara att smälla dit en LGF-triangel å komma till Kilafors å leka med EPA- raggarna Laughing
staff_gemini-1.gif <!-- </EdIndex> --></div>
ilogurra

Inlägg av ilogurra »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tog en tur till kusinerna förut å hämtade lite ved med mor å far :lol:

Blev även lite sladdning på grusväg :wink: :wink:

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
SachsMekarn

Inlägg av SachsMekarn »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vart är sladdfilmen då? :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->I volvos GTX program fanns det faktiskt en turbosats till B20. en kille härfrån byn fick en sån som hanns farsa haft liggande i alla år. Eftersom det var orginalgrejor ville han ha det inskrivet i papperna och besiktat på rätt sätt.
Volvo här i stan var helt oförstående när han kom och ville ha intyg utskrivet på att det var volvogrejor och att dom klarade dom avgaskrav som faktist fanns, och effekt och vad det nu ska intygas, jag är inte så påläst.
Så han åkte till avesta i stället. och där sa verkaren: Men Oj vad kul att se en sån sats igen, det trodde jag inte fanns några kvar. sen skrev han intyg så pennan glödde.
Men det var vist inte helt lätt att övertala den gamla strombergaren att blanda bränsle för 120 hk helt plötlsligt. bilen stog nämligen i en rullande landsväg när jag såg den.

Trimmad B20 är KULT i dag. Jag lovar att har du råd att åka med Bööölande Webrar så står folk i givakt vid korvmojen när du kommer. Räkna med 1,5-2 liter milen.
Ett tips kan jag börja med: den årsmodellen B20 kan du volymborra med B21-kolvar om du bara ska trimma måttligt. Dom med riktigt tight budget använde opelkolvar, men då fick man plana blocket för dom kolvarna är lägre.
Håll utkik efter en B20 E topp, känns igen på hålen för insprutarna bredvid ventilkåpan. Det var bästa toppen att trimma på.
Men jag skulle gissa att gänget på det här forumet har nog en hel del roliga delar till gamla "Hissingeferarrin" liggande.

erlan

PS ja jag vet att det egentligen var amazonen som var hissingeferarri. men det är ju sama motor. <!-- </EdIndex> --></div>
Levve

Inlägg av Levve »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Använder man saab:s kolvar från 2.0motorn. Behöver man bara borra cylindrarna 1mm+ 5mm stroke på veven, å vips har man en B20 på
2365cc. Så gjorde vi med en volvosnurra på slutet av 80-talet. Den användes i en ascona-kaross till rallycross B. Med Steg 3 topp och en grym kamaxel från Timo´s motor,(kommer inte i håg vad den hette)
+2st dellórto 50/50 och extraktorrör. Vi bromsade den B20:n i bromsbänken till 232hästkrafter på vevaxeln. :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kul läsning! :thumb: <!-- </EdIndex> --></div>
S_Compakt

Inlägg av S_Compakt »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Snart går det väl inte att köpa en bil över 200hk utan turbo <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor

Inlägg av Braxmatte »

Levve skrev: Med Steg 3 topp och en grym kamaxel från Timo´s motor,(kommer inte i håg vad den hette)
+2st dellórto 50/50 och extraktorrör. Vi bromsade den B20:n i bromsbänken till 232hästkrafter på vevaxeln. :wink:
Timo 840 eiier 848
Har även haft en med 840-nock på insug och 848-nock på utblås
den var lite snällare än 848 <!-- </EdIndex> --></div>
Grannen

Inlägg av Grannen »

ilogurra skrev:Tog en tur till kusinerna förut å hämtade lite ved med mor å far :lol:

Blev även lite sladdning på grusväg :wink: :wink:

Bild
:shock: Vad använder dom för färg till mittlinjen där du bor :shock: <!-- </EdIndex> --></div>
ilogurra

Inlägg av ilogurra »

SachsMekarn skrev:Vart är sladdfilmen då? :wink:
Jadu :roll:
erlan skrev: Trimmad B20 är KULT i dag. Jag lovar att har du råd att åka med Bööölande Webrar så står folk i givakt vid korvmojen när du kommer. Räkna med 1,5-2 liter milen.
Ett tips kan jag börja med: den årsmodellen B20 kan du volymborra med B21-kolvar om du bara ska trimma måttligt. Dom med riktigt tight budget använde opelkolvar, men då fick man plana blocket för dom kolvarna är lägre.erlan
Tack för infon! :) Rolig läsning, man blir lite klockare! 2liter milen ä inte så farligt! :)
Levve skrev:Använder man saab:s kolvar från 2.0motorn. Behöver man bara borra cylindrarna 1mm+ 5mm stroke på veven, å vips har man en B20 på
2365cc. Så gjorde vi med en volvosnurra på slutet av 80-talet. Den användes i en ascona-kaross till rallycross B. Med Steg 3 topp och en grym kamaxel från Timo´s motor,(kommer inte i håg vad den hette)
+2st dellórto 50/50 och extraktorrör. Vi bromsade den B20:n i bromsbänken till 232hästkrafter på vevaxeln. :wink:
Tackar även för den infon! :wink:
Grannen skrev: :shock: Vad använder dom för färg till mittlinjen där du bor :shock:
Vita är alla ränder på vägen? :?: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
SachsMekarn

Inlägg av SachsMekarn »

ilogurra skrev:2liter milen ä inte så farligt! :)
Tro mig, det kommer du tycka när du själv betalar :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Samuel

Inlägg av Samuel »

SachsMekarn skrev:
ilogurra skrev:2liter milen ä inte så farligt! :)
Tro mig, det kommer du tycka när du själv betalar :wink:
Håller med!
Har du den bara som lekbil så går det väl an, men ska du ha den som bruksbil så vill man att den hellst ska dra 0,5 och soppan ska kosta 7kr/l <!-- </EdIndex> --></div>
fd Körmoped
Användarens profilbild
SachsMekarn

Inlägg av SachsMekarn »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tänk när soppan kostade 5 öre/l . Man klaga då när den stigit till 7 öre/l ! :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
ilogurra

Inlägg av ilogurra »

SachsMekarn skrev: Tro mig, det kommer du tycka när du själv betalar :wink:
Redan tankat den, visst de ä inte kul men aja :wink:
körmoped skrev: Har du den bara som lekbil så går det väl an, men ska du ha den som bruksbil så vill man att den hellst ska dra 0,5 och soppan ska kosta 7kr/l
Det ska väl vara mer lek/curise bil! :)
Med motorsång :) <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar