Sida 2 av 2

Postat: 20 mar 2009, 23:01
av dr.novolette
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
alf-johan skrev:dr, novolette, en sådan NV är en ( lätt motorcykel) en lättviktare är på
98 cc, mvh alf-johan :oops:
å fan! lättviktare trodde jag gällde från100cc till 150cc i vilken bok hittar man dom uppgifterna :lol: 98 orna kallades ju flugviktare..
så här har jag fått lära mig men det kanske är fel
1mopeder
2flugviktare/98or upp till 100cc
3lättviktare 100-150cc
4 lättamotorcyklar 150-250cc
2 mellanviktare 250-350
5 tungviktare 350- <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 20 mar 2009, 23:39
av dr.novolette
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->nä skämt åtsido alf-johan jag undrar om inte benämningen lättviktare å lätt motorcykel är samma sak. :) . jag har två handböcker till mina 98or å på dessa böckers framsida står det "monark lättviktsmotorcykel"
å på den andra boken står det "skötselanvisning till husqvarna 98 kubiks lättviktsmotorcykel". sedan har jag Gunnar flode´ns bok i hyllan den heter "blårök å pinngas. lättviktsmotorcykeln i folkhemmet" dessa namn är en sammanslagning av lättviktare å lätt motorcykel sedan hittade jag en broschyr om en rex midget 98cc 1952 å där heter den lätt motorcykel kanske det har med årsmodell, trampor el. grovlek på däcken att göra men det verkar inte bero på kubiken.. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 23 mar 2009, 15:26
av alf-johan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->I min ungdom så hade jag både en lättviktare och en lätt motorcykel, en NV 98cc med Sachsmotor ocnh en Husqvarna så kallad rödqvarna på 118 cc
Jag tror att det hette lättviktsmotorcykel när det var fråga om 98cc. så att lättviktare är nog en förkortning av lättviktsmotorcykel, det här med lätt och tung motorcykel, kan nog också komma från graderingen på körkort .Mvh Alf-Johan :shock: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 23 mar 2009, 16:31
av tompa
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag tror det har med vikten på hojen att göra

Se sidan 8 i den här
http://www.tekniskamuseet.se/upload/Skolan/MOTORCYKEL.pdf <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 23 mar 2009, 16:48
av alf-johan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack Tompa Kul,det stämmer nog det där med vikten. Intressant är att den första och kanske enda damlättviktaren tillverkades samma år som jag föddes. Josef Erikssons i Uppsala känner jag till, min bror jobbade där en kort tid 1955. :D <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 24 mar 2009, 00:32
av dr.novolette
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ja det är nog vikten som avgör precis som i boxning :D
var går gränsen på lätt motorcykel/lättviktare? Borde vara ganska hårfin med tanke på att en rex speedy 125a inte väger speciellt mkt mer än en rex midget 98a. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 24 mar 2009, 17:07
av pangerva
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->När jag var ung så gällde 75 kg. Typ mitten av 60-talet.
125 cc gränsen kom ett tag senare.

:D Per <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 05 mar 2010, 23:38
av Grannen
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tur att utvecklingen går framåt - om än i vissa fall bakåt....tyvärr 8) <!-- </EdIndex> --></div>