nytt i samlingarna..
-
- Inlägg: 442
- Blev medlem: 08 jul 2011, 23:00
-
- Inlägg: 144
- Blev medlem: 16 feb 2009, 00:00
- Ort: Skåne
- SachsMekarn
- Inlägg: 4094
- Blev medlem: 15 sep 2008, 23:00
- Ort: L-100, Uppsala Län
-
- Inlägg: 3329
- Blev medlem: 29 jan 2009, 00:00
- Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tackelitakkk!
Nee no blir den som den är men jag hade faktiskt lite svårt att bestämma mig om jag ska låta mossan vara kvar eller inte..
Men efter att jag kollat upp både lack samt rost/övriga skador så blir det nog lite polerad patinerad originalare över denna. Eftersom den börjar förfalla pga. att mossa binder fukt.
Tanken har dock slagit mig att dämpa fjongen lite i spiralerna så den slipper springa på tårna. En 3cm sänknig, läderrem, å marchallyktor trippelgasare hade nog suttit fint... formerna kommer fram så djäkla bra då..
det är samma som med bubblor å bussar dom blir bara SÅ djäkla fina med en moderat sänkning. Å hade man vela gå ett steg längre dvs, original ena dan å lågåråsomfå dag2 så är det int direkt svårt att byta ut spiralerna mot luftbälgar bara montera dit å klart i princip!!
men först måste rovan igång el bytas å tiden den tiden..Conrad ur får jag enklast bort den
<!-- </EdIndex> --></div>
Nee no blir den som den är men jag hade faktiskt lite svårt att bestämma mig om jag ska låta mossan vara kvar eller inte..
Men efter att jag kollat upp både lack samt rost/övriga skador så blir det nog lite polerad patinerad originalare över denna. Eftersom den börjar förfalla pga. att mossa binder fukt.
Tanken har dock slagit mig att dämpa fjongen lite i spiralerna så den slipper springa på tårna. En 3cm sänknig, läderrem, å marchallyktor trippelgasare hade nog suttit fint... formerna kommer fram så djäkla bra då..
det är samma som med bubblor å bussar dom blir bara SÅ djäkla fina med en moderat sänkning. Å hade man vela gå ett steg längre dvs, original ena dan å lågåråsomfå dag2 så är det int direkt svårt att byta ut spiralerna mot luftbälgar bara montera dit å klart i princip!!
men först måste rovan igång el bytas å tiden den tiden..Conrad ur får jag enklast bort den

- SachsMekarn
- Inlägg: 4094
- Blev medlem: 15 sep 2008, 23:00
- Ort: L-100, Uppsala Län
-
- Inlägg: 3329
- Blev medlem: 29 jan 2009, 00:00
- Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->procentuellt så sitter no 90% av alla air-ride system på bilar som e äldre än -70 så jag vet inte..fördelen är ju att man har kvar komforten om man vill
å dessutom syns dom inte men inte tror jag att jag ids å dom är ju inte heller gratis såna där gummibollar.. <!-- </EdIndex> --></div>
å dessutom syns dom inte men inte tror jag att jag ids å dom är ju inte heller gratis såna där gummibollar.. <!-- </EdIndex> --></div>
- SachsMekarn
- Inlägg: 4094
- Blev medlem: 15 sep 2008, 23:00
- Ort: L-100, Uppsala Län
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
tror nog du gör rätt i att polera upp den gammla beprövade lacken..tror den blir hur läcker som helst den lilla trevliga djungeltrumman..
måste erkänna att jag oxå fått vissa habegär efter en trumma nu..
har men en v4 borde man nog ha plats för en trumma oxå..
<!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette skrev:Tackelitakkk!
Nee no blir den som den är men jag hade faktiskt lite svårt att bestämma mig om jag ska låta mossan vara kvar eller inte..
Men efter att jag kollat upp både lack samt rost/övriga skador så blir det nog lite polerad patinerad originalare över denna. Eftersom den börjar förfalla pga. att mossa binder fukt.
Tanken har dock slagit mig att dämpa fjongen lite i spiralerna så den slipper springa på tårna. En 3cm sänknig, läderrem, å marchallyktor trippelgasare hade nog suttit fint... formerna kommer fram så djäkla bra då..
det är samma som med bubblor å bussar dom blir bara SÅ djäkla fina med en moderat sänkning. Å hade man vela gå ett steg längre dvs, original ena dan å lågåråsomfå dag2 så är det int direkt svårt att byta ut spiralerna mot luftbälgar bara montera dit å klart i princip!!
men först måste rovan igång el bytas å tiden den tiden..Conrad ur får jag enklast bort den
tror nog du gör rätt i att polera upp den gammla beprövade lacken..tror den blir hur läcker som helst den lilla trevliga djungeltrumman..

måste erkänna att jag oxå fått vissa habegär efter en trumma nu..

har men en v4 borde man nog ha plats för en trumma oxå..

fordonsparken består av diverse mopeder Crescent,Monark,Puch och Rex.
Bilar. Saab 96-61, Saab 95-68 och en bruxare Saab 9-3 vector sc- 08...
Bilar. Saab 96-61, Saab 95-68 och en bruxare Saab 9-3 vector sc- 08...
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Mysigt objekt du har grävt fram doktorn 
Ett knep jag använder mig av för att "få igång" en ihopkörd motor är att fylla loppen med diesel och låta den ligga en längre tid. Detta brukar kunna få fason på det mesta. <!-- </EdIndex> --></div>

Ett knep jag använder mig av för att "få igång" en ihopkörd motor är att fylla loppen med diesel och låta den ligga en längre tid. Detta brukar kunna få fason på det mesta. <!-- </EdIndex> --></div>
Patrik '83. Livin' for speed!
Honda CB 750 '79 Åkafortstormoppe
Gilera Touring '75? Röer å finer!
Ancillotti?/Fantic? Trial 50 '7x, Bushojen.
KTM Comet 504S/Puch 4-vxl '71? Risbusken/Råttsoffan/Sophögen...
Dakota '74 blå, Under långsam renov...
Dakota '72 guld, Väntar på renov...
Saknar: Obegränsat med deg, många puchmodeller, bl.a M50 Jet eller Racing.
Honda CB 750 '79 Åkafortstormoppe
Gilera Touring '75? Röer å finer!
Ancillotti?/Fantic? Trial 50 '7x, Bushojen.
KTM Comet 504S/Puch 4-vxl '71? Risbusken/Råttsoffan/Sophögen...
Dakota '74 blå, Under långsam renov...
Dakota '72 guld, Väntar på renov...
Saknar: Obegränsat med deg, många puchmodeller, bl.a M50 Jet eller Racing.
-
- Inlägg: 3329
- Blev medlem: 29 jan 2009, 00:00
- Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jo den här har helt friliggande spiraler i plana skålar klockrent för montering av bälgar.. vilket är lite synd om man bara vill göra en sniksänkning.
Fjäderskålarna är som sagt är gjorda för ihopsmidda/planade fjäderändar,
inte som på många andra bilar där skålarnas utformning möjliggör att man bara kan fimpa fjädern ett varv, vilket i mitt fall hade varit att föredra
<!-- </EdIndex> --></div>
Fjäderskålarna är som sagt är gjorda för ihopsmidda/planade fjäderändar,
inte som på många andra bilar där skålarnas utformning möjliggör att man bara kan fimpa fjädern ett varv, vilket i mitt fall hade varit att föredra

-
- Inlägg: 3329
- Blev medlem: 29 jan 2009, 00:00
- Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Ja du rocketman.. Trummorna är mysiga men för ngr år sedan hade jag på gång en 51:a
Å där snackar vi stolpiller i aerodynamik SÅÅÅ djävla cool!! inte ens en baklucka som stör designen, bakvända dörrar, å låg med djupa skirts den bilen är tametusan en fulländad fabrikscustom! Sixten Sason kan int själv ha fattat hur djäkla rätt han lade strecken med det ritstifftet!!
VILL HAAA!
här har verkligen designen gått före funktion må jag säga..kolla bara så fränt opraktiskt med dom felvända dörrarna, ingen skuff, tankpåfyllningens rejsiga placering, å den totalt icke genomtittbara bakrutan av minimal storlek såå snyggt men ack så opraktiskt men vilken custom är praktisk..?

<!-- </EdIndex> --></div>
jo det har provats men utan succe' ..Puchen skrev:Mysigt objekt du har grävt fram doktorn
Ett knep jag använder mig av för att "få igång" en ihopkörd motor är att fylla loppen med diesel och låta den ligga en längre tid. Detta brukar kunna få fason på det mesta.
Ja du rocketman.. Trummorna är mysiga men för ngr år sedan hade jag på gång en 51:a
Å där snackar vi stolpiller i aerodynamik SÅÅÅ djävla cool!! inte ens en baklucka som stör designen, bakvända dörrar, å låg med djupa skirts den bilen är tametusan en fulländad fabrikscustom! Sixten Sason kan int själv ha fattat hur djäkla rätt han lade strecken med det ritstifftet!!

VILL HAAA!

här har verkligen designen gått före funktion må jag säga..kolla bara så fränt opraktiskt med dom felvända dörrarna, ingen skuff, tankpåfyllningens rejsiga placering, å den totalt icke genomtittbara bakrutan av minimal storlek såå snyggt men ack så opraktiskt men vilken custom är praktisk..?


-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->I tre år åkte jag tvåtaktare och jag kunde inte hålla fingrarna från gluggarna, där det går gaser. Det betyder att det var ganska ofta som snurran låg på mina föräldrars garagegolv, ja även en gång på en gräsmatta mellan Ekenäs och Hangö. Närmare bestämt Tvärminne.(i Finland)
Demontera ljuddämparen och underifrån fins tre skruvar 5/16 på var sida, under gummina, som motorn ligger på. Jag bytte dom till pinnbultar, för att lättare montera motorn. Sedan är det skruvarna till växellådan och startmotorn. Om man inte lyfter ut hela paketet. I så fall fins det en 3/8 skruv under gummimattan höger om gaspedalen. Den är iskruvad i växellådan, som har en kona in i gummiupphängningen. Knuten till växelspaken har en konpinne, som man skall vara försiktig med. Ibland har pinnen gänga i båda ändar och då flyttar man muttern dit och använda den som avdragare.
Motorn är enkel att riva och behöver inga packningar endast en ny packbox vid fördelarn. Tätningar mellan vevhusen är labyrinter och där händer ingenting. Jag skulle riva när den stått stilla. Växellådans bakgavel skulle jag demontera och dra muttern till pinjongen, dom brukar låssna. Och där fins en massa chims och packningen skall ha rätt tjocklek.
Om man tar bort kolvarna så får man märka vilket nållager var dom satt . Nålarna är klassade och utprovade. <!-- </EdIndex> --></div>
Demontera ljuddämparen och underifrån fins tre skruvar 5/16 på var sida, under gummina, som motorn ligger på. Jag bytte dom till pinnbultar, för att lättare montera motorn. Sedan är det skruvarna till växellådan och startmotorn. Om man inte lyfter ut hela paketet. I så fall fins det en 3/8 skruv under gummimattan höger om gaspedalen. Den är iskruvad i växellådan, som har en kona in i gummiupphängningen. Knuten till växelspaken har en konpinne, som man skall vara försiktig med. Ibland har pinnen gänga i båda ändar och då flyttar man muttern dit och använda den som avdragare.
Motorn är enkel att riva och behöver inga packningar endast en ny packbox vid fördelarn. Tätningar mellan vevhusen är labyrinter och där händer ingenting. Jag skulle riva när den stått stilla. Växellådans bakgavel skulle jag demontera och dra muttern till pinjongen, dom brukar låssna. Och där fins en massa chims och packningen skall ha rätt tjocklek.
Om man tar bort kolvarna så får man märka vilket nållager var dom satt . Nålarna är klassade och utprovade. <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 3329
- Blev medlem: 29 jan 2009, 00:00
- Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ohh det blev genast timmar i garaget 
tänk jag som prexis började komma upp till ytan för lite luft mellan alla ide'r
& så går man å köper sig mer jobb fuuuck!!
Lossa hela skiten är nog lätt men det kommer nog till mycket grejs runt i kring med drivaxlar vxlstag å mojänger, så jag tror jag bara tar ut moroten. Känns lite bättre om int annat..Men det verkar som om man går tillväga som jag frågade tidigare dvs: två främre motorfästen därefter lyft i framkant sedan bultarna runt sprängkåpan/starten/lite slangar/stag/kablar åsså plopp! eller? <!-- </EdIndex> --></div>

tänk jag som prexis började komma upp till ytan för lite luft mellan alla ide'r

Lossa hela skiten är nog lätt men det kommer nog till mycket grejs runt i kring med drivaxlar vxlstag å mojänger, så jag tror jag bara tar ut moroten. Känns lite bättre om int annat..Men det verkar som om man går tillväga som jag frågade tidigare dvs: två främre motorfästen därefter lyft i framkant sedan bultarna runt sprängkåpan/starten/lite slangar/stag/kablar åsså plopp! eller? <!-- </EdIndex> --></div>
- pangerva
- Forumsponsor
- Inlägg: 6840
- Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
- Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->I slutet av sextiotalet och början av sjuttitalet när jag jobbade i bildelbutik sålde jag gummibollar som man stoppade in i fjädrarna och fyllde sedan med luft. Detta hette AUTOBALANS
http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTK_1xHcL12HbLn8NakeEPo227NmJcgcZBQYYCK0mLLhnR60UzI <!-- </EdIndex> --></div>
http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTK_1xHcL12HbLn8NakeEPo227NmJcgcZBQYYCK0mLLhnR60UzI <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60