Bygga om Sachs kickstartad till trampstartad??

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor

Inlägg av Braxmatte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
56:an skrev:Det var en originell motor jag aldrig har sett. Verkar oskruvad också. Hade den varit min hade jag inte rört den för jag tror inte det finns så många av just den sorten. Tändstiftets placering i topplocket tillsammans med den extremt korta kicken gör motor kompakt och till ett drömläge ex. vis för en minibike...

Braxmatte,

I bland får man försöka vara lite innovativ så löser det sig. För mig smäller en lyckad konstruktionslösning, som funkar bra och ser bra ut, långt högre en en bling bling polerad bromssköld....
Jag undrade mest varför bromsen skuille skötas med hälen

Hälen har man väl bakom fotpinnen och man bromsar med foten

Sen tycker jag att pedalerna behövs när man har fullt lass i en brant backe
Då kan man hjälpa till lite istället för att få motorstopp <!-- </EdIndex> --></div>
Ordförande i Hallstamoppers :D
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->En stund senare kom jag på att det går få fotbromspedal på vanligt sätt med hjälp av en knäled som växlar rörelsen åt motsatt håll för att passa transportmopedens färdbromsar fram.

Jag håller med om att pedaler kan nog vara bra ha i ett brant uppförslut. Nu har jag ingen transportmoped, inte än så länge i alla fall, men skulle jag få tag på en, eller kanske rent av bygga, så blir det med Norsjö Shopper membrancylinder som gör motorn dragstark som en oxe. :D

En sak som är speciell kul med Sachs är att det finns så många olika varianter på en och samma grundstomme och då kan man plocka ihop något som passar ens önskemål. Bra också att det finns mycket beg. delar i omlopp som man kan köpa till hyfsade priser och göra något kul av. Den fördelen saknas om man håller på med Zündapp. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jag ska inventera och se hur mycket delar som fattas för att jag ska få ihop en trampaxel.

den toppen satt på div scootermodeller i andra länder. dom toppar och fläktkåpor jag råkat se på tradera har blivit nästan gratis.

jag måste väl göra ett test till med mina membrancylindrar. det är ju så många som berömmer dom för dess råstyrka, men när jag testade flera olika i somras på packmoppen så var det ingen som kom i närheten av 3.2 hästaren i bottendrag. och alla hade 38 i borr. sen borrade jag 3,2an till 41 mm. 12mm förgasare om nån undrar. med drevning 11-37 så är den inte uppseendeväckande snabb heller. ska prova med 11-39 få se hur det blir. största bakdrev som får plats under kedjeskyddet om jag mätt rätt.

och så vill jag dela med mig av en bromside:har inte många s.k. mopedbilar hydruliska bromsar? är det någon som har studerat tekniken på sådana fordon? är det en realistisk tanke att modifiera packmoppespindlar för sådana bromsar? själv har jag andra projekt före så länge mina orginalbromsar funkar bra.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
bjed001

Intressanta synpunkter!

Inlägg av bjed001 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Trampor är tycker jag också är ett måste på en flakmoped. Dessutom är jag ute efter att renovera till så nära originalskick som möjligt. Har idag motorn som vi pratat om, en komplett ram med framhjul. Saknar bakhjul, länkade till bromsar och styrning samt lite annat smått och gott. Hörntänder av er om ni har delar till Crescent flaka liggandes!

Trampaxeln Örjan mycket intresserad av! <!-- </EdIndex> --></div>
bjed001

Inlägg av bjed001 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Förlåt för iPads jäkla stavningskoll! Är jag! Inte Örjan!!! <!-- </EdIndex> --></div>
fatchance
Forumsponsor
Ort: Eskilstuna Moped Kultur / Hallsta Moppers south side

Inlägg av fatchance »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->:D Kan bli hur tokigt som helst med dessa "hjälpmedel"...

Ser även att du gillar hörntänder! :lol: :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
bjed001

Inlägg av bjed001 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Fort och fel! <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->om du har tanken att orginalrenovera så tycker jag du ska fundera på att sälja motorn komplett, och köpa en motor av rätt modell. den där membrancylindern har ju fel utseende då. så den behöver ju ochså bytas ut.
hittar du alla delar på olika håll så drar det iväg till en 500.- bara i porton.

Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jag kom på en sak till. dom nytillverkade packningarna är tjockare än orginal så du måste schimsa ramlagren och helst dom andra axlarna om du öppnar motorn.

Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Eftersom jag håller på och provkör en rund vevaxel, med 44 mm i slag,så vet jag att bara vevaxeln gör samma vrid som den där bedrövliga redcylindern till Sachs. <!-- </EdIndex> --></div>
bjed001

Inlägg av bjed001 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu är jag inte med riktigt? Redcylinder? Är det min? <!-- </EdIndex> --></div>
ponras
Kontakt:

Inlägg av ponras »

erlan skrev: och så vill jag dela med mig av en bromside:har inte många s.k. mopedbilar hydruliska bromsar? är det någon som har studerat tekniken på sådana fordon? är det en realistisk tanke att modifiera packmoppespindlar för sådana bromsar? själv har jag andra projekt före så länge mina orginalbromsar funkar bra.
Postens elmoppar från norsjö har hydraliska bromsar :idea: http://www.norsjo.com/sv/produkter/norsjo-carrier-electric-post
Kolla reservdelskatalogen för mer info. <!-- </EdIndex> --></div>
Monark 1209 - 1978
Monarped M578 - 1957
Simson Schwalbe - 1965
http://www.mopedkultur.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

bjed001 skrev:Nu är jag inte med riktigt? Redcylinder? Är det min?
jag utgår från att det är en reedventilcylinder/membrancylinder på motorn när den är norsk. bilden från höger är för mörk för att se, men den vita plastplattan under förgasaren tyder på det.i så fall hr du en extra aluminiumbit mellan förgasaren och cylindern. imellan aluminiumbiten och cylindern sitter en backventil som kallas reedventil. finns i två versioner. med 11 resp. 13 mm hål. borde ochså vara en förgasare med beteckning 1/12/??? på den. i så fall tror jag den är på 2,4 hk. på svenska så kallade "invalidmopeder" satt 11mm reedventil och 8,5 mm förgasare. då var dom på 1,5 hk. båda modellerna klassas som trimmning på en packmoppe.

Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

ponras skrev:
erlan skrev: och så vill jag dela med mig av en bromside:har inte många s.k. mopedbilar hydruliska bromsar? är det någon som har studerat tekniken på sådana fordon? är det en realistisk tanke att modifiera packmoppespindlar för sådana bromsar? själv har jag andra projekt före så länge mina orginalbromsar funkar bra.
Postens elmoppar från norsjö har hydraliska bromsar :idea: http://www.norsjo.com/sv/produkter/norsjo-carrier-electric-post
Kolla reservdelskatalogen för mer info.
då var ju inte hydraulbromsar så långt borta, är det någon som vet om singlarna passar i gammal framvagn?

bjed001

Inlägg av bjed001 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu är flakmoped inköpt!

Bytes: Norsk fläktkyld Sachs treväxlad hand, kick -67 samt 2st fungerande Lifanmotorer 110 cc samt 90 cc med elstart plus förgasare med tillbehör till Lifanmotorerna.

Önskas: originalmotor flakmoped. Treväxlad, fläktkyld Sachs handväxel och trappor. Samt ett 15 tums komplett bakhjul.

Hjälp mig!! <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar