Sida 2 av 8
Postat: 01 jan 2012, 17:57
av bjed001
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->De energikrav delarna är indiskmaskinen just nu!!!! <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 01 jan 2012, 18:02
av bjed001
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Stavningskontroll igen! De sista delarna är i diskmaskinen! <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 01 jan 2012, 19:12
av Amarace
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Haha, vilken rättstavning på den meningen
Angående rören, om det är 32mm så kanske det är tum egentligen, och då 1 1/4". <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 02 jan 2012, 00:17
av 56:an
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Amarace skrev:Angående rören, om det är 32mm så kanske det är tum egentligen, och då 1 1/4".
Det beror alldeles på vad det är för slags rör och vad dom är tänkta till...
Ibland mäter man invändigt och ibland utvändigt. Kan också vara exakt mått men även nominellt.
Det hela påminner lite om hur man mäter däck...
Ibland är det heller inte logiskt. Ett järnrör för vatten mäts invändigt men ett rör för oljehydralulik mäts utvändigt trots båda är gjorda för att leda vätska.
Rör för cykelramar mäts utvändigt liksom avgasrör för en bil. Ja, listan kan göras lååååång....
För ett par år sedan fick jag tag på några längder tubrör. Det vill säga rör som är avsedda för ångpannetuber. Rören är nya men dom kommer från en mycket gammal verkstad. Längderna är i olika dimensioner och det intressanta är att de precis lagom går att skjuta in i varandra vilket inte är så vanligt när det gäller rör. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 02 jan 2012, 17:09
av erlan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->vill minnas att ett s.k. entums vattenledningsrör är 33,3 mm utvändigt. så det går att svarva ner till 32 mm om det kniper.
erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 02 jan 2012, 21:34
av Amarace
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
56:an skrev:Amarace skrev:Angående rören, om det är 32mm så kanske det är tum egentligen, och då 1 1/4".
Det beror alldeles på vad det är för slags rör och vad dom är tänkta till...
Ibland mäter man invändigt och ibland utvändigt. Kan också vara exakt mått men även nominellt.
Det hela påminner lite om hur man mäter däck...
Ibland är det heller inte logiskt. Ett järnrör för vatten mäts invändigt men ett rör för oljehydralulik mäts utvändigt trots båda är gjorda för att leda vätska.
Rör för cykelramar mäts utvändigt liksom avgasrör för en bil. Ja, listan kan göras lååååång....
För ett par år sedan fick jag tag på några längder tubrör. Det vill säga rör som är avsedda för ångpannetuber. Rören är nya men dom kommer från en mycket gammal verkstad. Längderna är i olika dimensioner och det intressanta är att de precis lagom går att skjuta in i varandra vilket inte är så vanligt när det gäller rör.
Jo jag vet, men eftersom detta är en mopedram är det Yttermått jag anger iaf, alltså inte vattenrör

Vattenrör som kommer närmast är 1" som är drygt 34mm utvändigt (iaf dom jag har).
Iaf, rör finns garanterat i rätt dimension nånstans. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 02 jan 2012, 21:59
av bjed001
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Lämnar ramen till svets i nästa vecka. Intressant att se om de löser det! <!-- </EdIndex> --></div>
Saker faller på plats, projektet utökas!
Postat: 06 jan 2012, 15:33
av bjed001
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu är alla delar isärplockade och klara för svets, blästring och lack. Har också införskaffat ett gång nya delar.
Jag tog tipset och köpte framdelen på Tradera. Så nu börjar jag snart ha delar till två flakor!!
Men återigen vet jag inte hur projektet går förrän jag är hos svtesfirman och får domen angående måtten på rören!
Patriks motor har fått en 3,5 hkr-kit med nu cylinder och förgasare.
GAmla cylindern får användas på den andra flakmopeden.'Det kommer bli två st med lite olika inriktning:
- En originalrenoverad med mycket nya delar
- En som sätts ihop av det som blir över!

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 11 jan 2012, 07:54
av bjed001
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Imorgon åker jag till Söderbärke och hämtar ram, tank och en del annat godis. Sedan blir det dags för foton och lite lagerinventering så jag vet vad som finns och vad som behöver införskaffas. Segt, men jag ger mig inte! <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 11 jan 2012, 08:10
av bjed001
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Lite bilder äntligen!

By
bjed001 at 2012-01-10

By
bjed001 at 2012-01-10

By
bjed001 at 2012-01-10

By
bjed001 at 2012-01-10
Sådärja! Då fick jag till det lite i alla fall!!
En fråga till er alla:
Skall jag behålla färgen på bakramen och låta övriga delar (skärm, tank, stag, etc) vara originalgröna?
Har en galen idé till flaka nr 2. Pulverlacka ram, etc i HD mattsvart och lägga accenter i HD original orange? Finns tydligen pulverlack idag som ser ut som krom. Funderar på att göra det med framhjulen??
Alla kommentarer och synpunkter mottages tacksamt!

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 11 jan 2012, 17:53
av Demmo
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om du provar att kopiera in "Forum code" i stället så tror jag det ska gå bättre med bilderna.
Jag håller själv på med en flaka och följer din renovering med spänning så lite större bilder hade varit väldigt trevligt..
/Anders <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 11 jan 2012, 18:18
av cobra karlsson
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Undre lejdaren när man bygger räcken till trappor är 32mm utv Söderbärke är ju byn bredvid mig hälsa är det juhan som säljer grejerna <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 11 jan 2012, 19:09
av bjed001
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag får inte till större bilder just nu!! Trots att jag tar med en 8 megapixel iPhone 4S så vet jag inte varför det inte blir större!!
Status i övrigt just nu är att jag saknar lite delar till Patriks motor, det blev till att byta kopplingslager och schimsa lite på kopplingsaxeln.
När det gäller ramdelarna så kommer jag lämna en ram till vanlig lack och en skall pulverlackas.
Jag väntar med spänning på era dom om mitt HD upplägg som är just nu det tänkta färgschemat för den pulverlackade ramen.
Se länk på vad jag menar:
http://www.harley-davidson.se/produkter/motorcyklar_2012/vrsc <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 13 jan 2012, 16:13
av bjed001
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu har jag fått in alla delar jag behöver. Det sista var att hämta ramen i Söderbärke igår var hemma kl 24:00 efter 110 mils körning.
Idag vann jag budgivning på Tradera på två nya helrenoverade framhjul. Tisdag nästa vecka lämnas ramen till svets. Enligt uppgift har de 33 mm rör som vi skall försöka göra en liten fixning med. Skall också komplettera bakramen med färsta för avgasrör, parkeringsbroms, kedjeskydd samt bromsklack bak.
Har nu också fixat en firma som skall blästra och måla ramar, tankar och skärmar.
Så inom ett par veckor kan jag börja monteringen och då blir det mer bilder!
En av flakornas framhjulskonstruktion blir bara NOS delar från gamla lagerlösnignen med ditskruvade lagerhållare. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 13 jan 2012, 19:14
av Lasse väss
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
bjed001 skrev:Nu har jag fått in alla delar jag behöver. Det sista var att hämta ramen i Söderbärke igår var hemma kl 24:00 efter 110 mils körning.
Idag vann jag budgivning på Tradera på två nya helrenoverade framhjul. Tisdag nästa vecka lämnas ramen till svets. Enligt uppgift har de 33 mm rör som vi skall försöka göra en liten fixning med. Skall också komplettera bakramen med färsta för avgasrör, parkeringsbroms, kedjeskydd samt bromsklack bak.
Har nu också fixat en firma som skall blästra och måla ramar, tankar och skärmar.
Så inom ett par veckor kan jag börja monteringen och då blir det mer bilder!
En av flakornas framhjulskonstruktion blir bara NOS delar från gamla lagerlösnignen med ditskruvade lagerhållare.
Körde du
110 mil för en bit ram
Fint blir det i allafall

<!-- </EdIndex> --></div>